Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipainoinen, kuinka pitkiä lenkkejä teet?

Vierailija
06.11.2025 |

Itse 165 cm, 85 kg ja juuri 1 h 5 min lenkki, 8000 askelta ja olen aivan kuollut! Teen noin neljä tunnin lenkkiä viikossa, tehnyt jo kuukausia eikä kunto tunnu kasvavan yhtään :( Millon tämä helpottaa ja lenkin jälkeen olisi hyvä olo?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko näin, että tietyt ihmiset eivät saa mielihyvää liikunnasta?

Muilla lähtee endorfiinit jylläämään ja jumpan jälkeen on euforinen olo. Minulla ainakin. 178cm, 80 kg. Lisäksi lenkkiä ja pyöräilyä, saunaa ja uintia.

Ei mulle ainakaan ennen tullut liikunnasta mitenkään erityisen hyvää oloa. Liikunta oli kävelyä 3-4 kertaa viikossa noin tunti kerrallaan. Toisaalta lihavana vitutti muutenkin koko ajan kaikki.

Vasta kun aloitin kuntosalilla käynnin ja kunnon lihaskuntotreenin, alkoi endorfiinit jyllätä ja olen vihdoin tajunnut, että liikunnasta voi oikeasti tulla tosi hyvä ja energinen fiilis. 

Vierailija
22/35 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks HK:n lenkki päivässä riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

5000-23000 askelta tulee päivittäin. Tosin ylipainoa vain 5kg, ikää 65v

Vierailija
24/35 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei monille tule ikinä mitään lenkin jälkeistä hyvää oloa. Eikä tuollaista lenkkeilyä ole mikään pakko kenenkään tehdä, ei vaikka haluaisi laihtua. Kuntosali jossa energiaa kuluttava lihasmassa kasvaa, olisi paljon tehokkaampaa. Eikä minusta ainakaan yhtä tympeää kuin tarpominen marraskuisessa tihkusateessa pimeässä ulkona.

Painojen nosto ei paranna lähes ollenkaan aerobista kuntoa. Varsinkin elämäntapa remonttiin _pelkkä_ kuntosali on surkea ratkaisu. Joo kroppa vähän kiinteytyy, mutta pumppu meinaa leikata edelleen kiinni portaiden noususta... :D

Vierailija
25/35 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muilla lähtee endorfiinit jylläämään ja jumpan jälkeen on euforinen olo. Minulla ainakin. 178cm, 80 kg. Lisäksi lenkkiä ja pyöräilyä, saunaa ja uintia.

Ei mulle ainakaan ennen tullut liikunnasta mitenkään erityisen hyvää oloa. Liikunta oli kävelyä 3-4 kertaa viikossa noin tunti kerrallaan. Toisaalta lihavana vitutti muutenkin koko ajan kaikki.

Vasta kun aloitin kuntosalilla käynnin ja kunnon lihaskuntotreenin, alkoi endorfiinit jyllätä ja olen vihdoin tajunnut, että liikunnasta voi oikeasti tulla tosi hyvä ja energinen fiilis. 

Tää. Kuvittelin kanssa ennen olevani joku tällainen liikunnasta täysin nautintokyvytön ihminen. Vasta sitten kun ihan oikeasti pakotin itseni liikkumaan ja kunto parani, niin löytyi se nautintokin siihen. Tottakai se tuntuu alkuun ihan hirveältä, jos kunto ollut vuosikaudet aivan nollatasolla. Sitten kun se pahin osuus on ohi, eikä enää lyhyt spurtti nosta heti vatsahappoja kurkkuun ja sykettä taivaisiin, siihen alkaa se nautinto löytymään.

Vierailija
26/35 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen työmatkat, eli pari tuntia ja noin 14000 askelta joka arkipäivä. Sen lisäksi tulee askelia 8 tunnin työaikana. Mitään muuta en sitten enää jaksakaan harrastaa eikä aikaakaan oikein ole. Painoa n.110kg ja pituutta 175cm.

Vierailija
27/35 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan, että kiistellään onko kuntosalitreenit vai kävely/juoksu parempaa, voisi ajatella että ylipäänsä monipuolinen liikunta on hyödyllistä. Jos tunnin kävelylenkit tuntuu puuduttavilta ja väsyttäviltä, niin kokeile ap vaihtaa osa treeneistä johonkin muuhun. Voit aloittaa ihan kevyesti ja kokeilla vaikka erilaisia kotijumppia. Youtube on pullollaan eri tehoisia ja asteisia treenejä tanssipohjaisista treeneistä lihaskuntoon ja aerobisiin jumppiin. Jos esim. hypyt rasittaa niveliä liikaa, niin löytyy hakemalla hypyttömiä treenejä jne. Iän myötä lihasmassa alkaa hiipua ja sitä varten kuntosalitreeni olisi hyvää, tätäkin voi suht pienellä varustuksella tehdä alkuun kotona. Mutta jos liikunta on pakko pullaa, niin silloin tärkeintä olisi löytää semmoinen laji, mikä nappaisi edes vähän. Itse käytän juoksu- ja kävelylenkkien viihdykkeenä podcasteja ja äänikirjoja, koska varsinkaan juoksulenkit ei aina oikein nappaisi :)

Vierailija
28/35 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lyhyempi ja yli 120kg. Teen noin 10km lenkkejä. Kesto tosin tunteja. Pisin jotain 16km, mutta painoin tuolloin alle 110kg. Viikossa 35-55km. Yleensä viikonloppuisin en kävele. Enkä kovalla sateella. 

Vierailija
29/35 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiskymppinen nainen, 168/80, askelia päivässä useimmiten se 10000, mutta en käy varsinaisesti lenkillä. Ulkoilutan koiraa 4 kertaa päivässä metsikössä + liikkumiset kauppaan tms laskeutuvat myös mukaan. Työ on istumatyötä. Lisäksi käyn salilla pari kertaa viikossa.

Luulen, että tuo kerralla pitkä kävely on meille useimmille liikaa, pitäisi tehdä pätkissä ehkä?

Vierailija
30/35 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2xvko 10 km kävelyä, 1xvko 5 km hölkkä. Keskimäärin. M45, 190cm, 125kg.

Vierailija
31/35 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen 30 km lenkkejä polkupyörällä. Joskus 40 km myös ja 60 km olen tehnyt. Laihduin 18 kg tänä vuonna. Pitää laihtua vielä 10 kg. Poljen myös kuntopyörää kotona 30-45 minuuttia päivisin.

Vierailija
32/35 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely ei juuri kuntoa kohota tai siihen ainakin menee kauan että näkyy kropassa. Polkupyöräily on tehokkaampaa ja pääsee nopeasti ja kuluttaa enemmän kaloreita.

Vierailija
33/35 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaihdella niin ei käy tylsäksi. Oma setti on tämä:

Päivä 1

7 km juoksulenkki aamulla klo 06:30 ja toinen illalla klo 18:00. 

Päivä 2 

1 km vapaauinti

Päivä 3

Saliharjoittelu (painopisteet vaihtelevat yläkroppa ja jalat kerrasta riippuen)

Päivä 4

1 km vapaauinti

Päivä 5

15 km kävely 

Päivä 6

1 km vapaauinti

Päivä 7

Lepo

Vierailija
34/35 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut saa euforiaa paastoamallakin. Minä en. En saa erityiskojemuksia liikunnastakaan. Miksi edes pitäisi? 

Vierailija
35/35 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tarkoitus pudottaa painoa, parantaa kuntoa - vai molempia? 

Tuossa tilanteessa varmaan tehokkaampaa olisi löytää liikuntamuoto, mitä jaksaa tehdä parikin tuntia putkeen ilman, että on sen jälkeen aivan loppu. Esimerkiksi pyöräily voisi toimia paremmin. 

Harjoittelun välissä pitää olla tarpeeksi pitkä tauko sekä palautumista että ns. adaptaatiota varten. Jos jokaisen päivittäisen lenkin jälkeen on aivan loppu, hermostollinen kuorma kasvaa liiaksi. Kehitys stoppaa ja menee jopa takapakkia. 

Jopa hyväkuntoisten tulisi tehdä huomattavasti enemmän ns. 2-sykealueen pitkäkestoista peruskestävyystreeniä vs. zone3-zone4 juoksulenkit. Näin, jos siis tarkoitus on parantaa esimeriksi aerobista suorituskykyä. 

Kovat vo2-koneet, kun fillaristit ja hiihtäjät, tekevät valtaosan lenkeistään matalillla sykealueilla ja 3-5h kestolla. Tavallainen kuntoilija ei yleensä tuohon kykene, mutta kuitenkin selvästi enemmän pitkäkestoista pk-treeniä pitäisi valtaosalla olla. 

Treenaamisen tärkein "salaisuus" on: tee vain juuri tarpeeksi kehityksen eteen. Palautuminen on avain. 

"All out, all the time" on todella surkea tapa, mihin amatöörit yleensä syyllistyvät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän