Minkälaista on asua Saksassa?
Italia-ketjun innoittamana: minkälaista on asua Saksassa? Haaveilen muutosta, niin plussia ja miinuksia kuulen mielelläni!
Kommentit (24)
Saksalaismiehet käytää aina nahkaisia polvihousuja ja naisilla on aina dirlandaa-mekot. Bratwurstia ja hapankaalia vaan syödään ja juhlisssa lauletaan aina marssilauluja.
Monessa mielessä hyvin samanlaista kuin Suomessa, varsinkin jos osaa paikallista kieltä yhtään. Tietyissä asioissa byrokraattisempi ja vähän vanhoillisempi maa, esimerkiksi ruokakaupat ovat sunnuntait ja pyhäpäivät kokonaan kiinni. Asuminen on todella kallista, myös pienemmissä kaupungeissa. Ruoka ja käyttötavara sen sijaan hieman halvempaa kuin Suomessa. Ilmaston kannalta kesä vähän pidempi kuin Suomessa, mutta talvi onkin sellainen ikuinen marraskuu kun koko aika on kylmän kosteaa. Ihmisten elämän asenne ja perusarvot jotenkin suomalaiselle helposti samaistuttavat.
Kokonaisuudessaan suomalaiselle sangen helppo paikka sopeutua. Ei tullut suurempia kulttuurishokkeja.
Tässä on jo paljon realistisiakin kuvauksia, jotka allekirjoitan. Suomalaiselle helppo sopeutua, minäkin pidän siitä, että saksalaiset pitävät muodollista etäisyyttä ja että on siistiä. Eriyisenä plussana on isot luomumarketit, mistä saa kaiken luomuna ja valikoima on myös lihatuotteissa mittava.
En tosin ole asunut Saksassa vakituisesti ja virallisesti, mutta viettänyt siellä pitkiä aikoja jo 20 vuotta. Tarkoituksena on eläkkeellä muuttaa osittain Berliiniin, se on lempikaupunkini koko maailmassa. Saksasta tosiaan pääsee mihin tahansa eurooppalaiseen kohteeseen helposti, mikä myös on plussa. Kulttuurimatkailijana arvostan sitä kautta avautuvaa ylivertaista mahdollisuutta konsertteihin ja muihin kulttuurientoihin eikä Euroopan ulkopuolinen maailma juurikaan kiinnosta Japania lukuunottamatta. Texasissa haluaisin vielä käydä, mutta meno USAssa on sellaista, ettei näytä mahdolliselta lähitulevaisuudessa.
Olen asunut siellä 8 vuotta. Työpaikka oli autoteollisuuden palveluksessa, it-hommissa. Asuin Möhringenissä, pienessä omakotitalossa jota vuokrasin. Nyt olen valitettavasti Suomessa, kun isä kuoli ja 80-vuotias äiti tarvitse apuja, ja olen ainoa lapsi. Ikävä on Saksaan takaisin. Varsinkin Etelä-Saksassa ilmasto on ihan mielettömästi mukavampi kuin Suomessa, vaikkei missään Välimeren maissa ollakaan. Se tunne, kun kevät tulee jo helmikuussa. Tai kun tähän aikaan vuodesta on säät kuin Suomessa syyskuussa, ja valoa paljon enemmän.
Muuten Saksassa asuminen ja työskentely oli kaikin puolin asiallista. Hommat toimii, töissä hommat hoidetaan ilman liikaa diskuteeraamista kuten Suomessakin, ja itse pidin siitä että ihmiset on hieman pidättyväisiä kuten Suomessakin. Kovasti haluaisin takaisin joskus, mutta kun nyt ikää on 51, voipi olla että sitten kun äiti on hoidettu, ei enää työpaikkaa ulkomailta saa iän takia. On mulla Suomessakin hyvä oman alan työ, jota saan tehdä vieläpä 100% etänä, mutta vain Suomen rajojen sisäpuolelta.