Ostatko mansikoita vaikka tiedät että poimijoita orjuutetaan?
Jos ostat niin etkö koe mitään vastuuta, että olisit mukana hyväksikäytössä?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ostan. Hyviä ovat
Maistuu hyviltä suussasi vaikka on orjatyövoimalla poimittua.
Miten niin orjuutetaan? Ei meillä ole muuta orjuutusta kuin intti/sivari.
Ostan mansikoita VAIN jos tiedän että niitä poimijoita orjuutetaan.
- Sadisti-Satonen
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en osta verimansikoita.
En minäkään, nytkin kesällä ostin vaan Polka ja Malwina lajikkeita.
ostan kotimaisia mansikoita kesäsesonkina ja talvella pakasteina, kun en itse enää viitsi pakastaa. Nuorena itsekin pelloilla niitä kerännyt, miksikähän nykynuoret ei sitä enää harrasta, että pitää ulkomailta raahata kerääjät.
Katoit motin?
Ihan hirveetä, että oli jopa kymmentuntisia työpäiviä.
Tienaavat kuitenkin viisinkertaisesti kotimaahansa nähden.
Ja tänne ei mikään pakko ole tulla.
Vierailija kirjoitti:
ostan kotimaisia mansikoita kesäsesonkina ja talvella pakasteina, kun en itse enää viitsi pakastaa. Nuorena itsekin pelloilla niitä kerännyt, miksikähän nykynuoret ei sitä enää harrasta, että pitää ulkomailta raahata kerääjät.
Olisiko siksi, että jokaikinen kerätty euro menee tuista pois, ja niillä 6 euron tuntipalkoilla ei itsessään mitään vuokria ja elinkustannuksia makseta.
Ainoa joka tuollaiseen riistoon suostuu on kehitysmaalainen ja niitähän Satonen on yrittänyt epätoivoisesti maanitella maahan jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Sen takia koska kaikki pitää olla nykyään niin halpaa kilpailun takia.
Poimijan tulot vie isäntä asumis, vessapaperi, kylmä- ja kuumavesi. matka sinne ja matka tänne laskutuksella ja poimija lähtee Matti kukarossa takaisin Ukrainaan.
Näinhän se menee.
En tosiaankaan osta mansikan mansikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole omaatuntoa. Olet paatunut hyväksikäytön mahdollistaja.
No sen takia just ostankin niitä.
T. Kokkare
Mansikka on paskin marja mitä on. Rahvas syö.
En ole ikinä tykännyt mansikoista.
Ja päätit sitten että tuhansien marjayrittäjien joukossa kaikki tekee niin... Joopa Joo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia koska kaikki pitää olla nykyään niin halpaa kilpailun takia.
Poimijan tulot vie isäntä asumis, vessapaperi, kylmä- ja kuumavesi. matka sinne ja matka tänne laskutuksella ja poimija lähtee Matti kukarossa takaisin Ukrainaan.
Näinhän se menee.
En tosiaankaan osta mansikan mansikkaa.
Tosi halpaa! Ei alle 15 euron ollu kilo kertaakaan lähikaupassa.
En.
Itse blondina kantasuomalaisena olen ollut poimimassa mansikkaa nuoruusiällä.
Jos nykyään mansikanviljelijät "riistää" työvoimaa niin ei ole minun murheeni.
Ostan varmasti, jos sattuu huvittamaan. Poimijoiden asiat ei kiinnosta yhtään sen enempää kuin suomalaisia suomalaisten työelämän riistotapauksiin. Omalla kohdallani esim. ei kiinnosta ketään, ettei ole edes lakisääteiset asiat kunnossa, vaikka olen yrittänyt niitä saada kuntoon.
Sama orjatyövoiman käyttäminen on normi kaikkialla maailmassa marja- ja hedelmäsatojen korjuussa. Ihan samoin kuin vaate- ym teollisuudessa.