HS: Kelan työntekijät saaneet 2023 jälkeen niin paljon tappouhkauksia, että nimet on pakko poistaa päätöksistä
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011601614.html
Tästä edespäin päätös on vain nimetön anonyymi paperi jossa esim. ilmoitusluontoisesti kerrotaan leikkauksesta perusturvaan eikä siinä ole mitään muuta yhteystietoa kuin Kelan yleinen postiosoite.
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle palkkatukityöpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.
"Ikäsidonnaisista poikkeuksista luovutaan."
Tämänkö takia virkailijoita pitää uhkailla?
Vuokralla saa asumistukea ja toimeentulotukea 595 yleistuen lisäksi.
Kannattaa asua vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointiyhteiskunta - Maailman onnellisin maa
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei "oikeuta" uhkailuun, mutta ei tällaista ollut esim. 00-luvulla. Olin virkailija ja hyvä jos kerran kuussa joku laitapuolenkulkija hieman harmistui kun jotain liitettä ei oltu käsitelty. Nykyään on sysätty asunnottomaksi tai jätetty ilman tukia jopa ihan tavallisia työssäkäyviä tai yksinhuoltajia joiden palkka ei riitä elämiseen. Tällaista en voi ymmärtää.
Viimesijaisen turvan osuus valtion budjetista on kuitenkin niin olematon (alle 1%, esim. terveydenhuoltoon menee yli 30%) etten ymmärrä miksei sitä voi järjestää ihmisarvoisesti siten ettei kukaan kidu viikkokausia miettimässä hyväksytäänkö joku päätös vai ei.
No mä olin työssäkäyvä, en nostanut Kelan tukia enkä mitään muutakaan valtion tukea, maksoin asumisen ajallaan ja silti minulta vietiin asunto alta ja savustettiin kortistoon työttömäksi koska minusta haluttiin tehdä valtion virkamies, menestyvä diplomaatti ja tuleva politiikan tähti. Itsehän en halua ollenkaan politiikkaan, olen eri alalla töissä enkä halua diplomaatiksi enkå valtionhallintoon töihin.
Toi pelkkä 595 yleistuki on aika vähän omistusasujilla. Siitä ruoka, lääkkeet ja asumiskulut.
Irtisamiseen riittää asiallinen syy tammikuusta alkaen.
Minä odotin viime vuonna ansiosidonnaista 2 kuukautta ja kun se päättyi niin odotin työmarkkinatukea 2 kuukautta. Onneksi oli säästöjä.
Tajusit saman asian kuin minä. Todellakin nämä uhkauksen lähettäjät ovat näitä lähi-idästä tulleita ja somalit kuuluvat aivan varmasti samaan sakkiin. Ovat tulleet tänne ilmaista elämää elämään Kela masseilla, joten jos Kelassa tökkii, aivan varmasti uhkailevat. Heidän tapansa on uhkailu ja ovat tuoneet tämän rappiokylttyyrinsä myös Suomeen.
Itse kerran kommentoin tällaiselle lähi-idän mylkylle, oli pimeää ja korjasi autoaan, tutki maasta jotain, tokaisin hänelle englanniksi, onko aivosi valuneet sinne maahan, kun niin kovasti tutkit. Hän sanoi minulle täpän sinut. Sanoin hänelle, että mene kotiin, mene pois Suomesta, emme tarvitse kehitysmaalaisia ihmisiä Suomeen. Tervemenoa. Itseasiassa olisin voinut tehdä hänestä rikosilmoituksen kun uhkasi täppää minut. Olen nainen, sekös sitä vitutti kun nainen kommentoi, ei myöskään ymmärtänyt minun mustaa huumoriani. Hänen vikansa kun ei ymmärrä suomalaisen huumoria, tullut väärään maahan, minun puolestani kaikki nämä kehitysmaalaiset saisi hävittää Suomesta.
Työttömyyskorvaus haetaan aina jälkikäteen ja aluksi käsittely kestää. Säästäkää rahaa irtisanomisen varalle.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaus haetaan aina jälkikäteen ja aluksi käsittely kestää. Säästäkää rahaa irtisanomisen varalle.
Ei voi hakea etukäteen, kun ei tiedä oletko töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin käy kun ihmisapinoiden yhteisö muovautuu sellaiseksi, että yksi apina kertoo toiselle, että sinä et saa ruokaa tässä kuussa.
Koko järjestelmä on sairas ja yleistuki jota Kokoomus kaavailee pitäisi kattaa myös harkinnanvaraiset tuet, ja niiden tulisi olla automaattisia jos tulot ovat esim. 0e, sen sijaan että esitellään kaiken maailman tiliotteita ja muita nöyryytysrituaaleja.
Tämä.
Kyllä valtion rahahanojen tulee aueta silloin kun sanon että nyt tarvitsen rahaa. Ei siinä mitään kuitteja tai tiliotteita saa kysellä, se on nöyryyttävää ja ihmisarvoa alentavaa toimintaa!
Automaattisesti jokaiselle rahaa tilille, pulinat pois!
Leikitkö tyhmää vai sivuutatko tahallaan sen, että tulotietorekisteristä näkyy nykyään reaaliajassa onko kenelläkään sitä
Sivusta, mutta ei mulla ainakaan ole tuollaisesta tietoa. Ei ole ollut asiaa kelan kanssa.
Olin aikoinaan töissä, oli luottotiedot kunnossa, mutta minusta haluttiin tehdä velallinen ja ulosottovelkainen, jotta sitä kautta saadaan sitoutettua valtionhallintoon töihin ja lähtemään politiikkaan mukaan. Eli ensin manipuloidaan mahdollisimman riippuvaiseksi taloudellisesti ja sitten tarjotaan työtä valtionhallinnosta. Jos et ota vastaan niin sitten otat sen väkisin vastaan. Työskentely muualla ja muilla aloilla tehdään mahdottomaksi ja kiristetään valtiolle töihin. Sitten sanotaan että itse olet sössinyt asiasi ja omaa syytä työtön.
Sanna Marin juuri mainosti amerikkalaisessa hölynpöly viihdeohjelmassa, että Suomi on maailman onnellisin maa. Hänelle varmasti, monelle muulle Suomi ei ole maailman onnellisin maa. Sanna Marin tuo köyhien asialla.
Vierailija kirjoitti:
Kun hain ansiosidonnaista piti ensin odottaa, että työnantaja on maksanut kaikki lomarahat eikä ne ehtineet viimeisen työkuukauden palkka-ajoon. Ja varsinkin ensimmäisen hakemuksen käsittely kestää. Eli odotin taas kaksi kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut katkoa tuissa, ensihakemuksessa voi kestää sen melkein kuukaudenkin! Eli varautua pitää. Toimeentulotukipäätös pitäisi tulla 7 arkipäivän jälkeen. Jos tässä tulee hämminkiä, soittaisin ja kyselisin että mitä tarkalleen puuttuu hakemuksesta, he eivät sieltä päästä suoraan sitä aina sano.
Jos on tottunut, että palkka tulee joka kuukausi tilille voi olla outoa kun jää työttömäksi eikä tule 2 kuukauteen mistään rahaa paitsi lapsilisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut katkoa tuissa, ensihakemuksessa voi kestää sen melkein kuukaudenkin! Eli varautua pitää. Toimeentulotukipäätös pitäisi tulla 7 arkipäivän jälkeen. Jos tässä tulee hämminkiä, soittaisin ja kyselisin että mitä tarkalleen puuttuu hakemuksesta, he eivät sieltä päästä suoraan sitä aina sano.
Osalla on mennyt työmarkkinatuen odotuksessa 2 kuukautta ja on lapsia.
Irtisanomissuojaa heikennetään tammikuussa.
Kaikilla on nyt varmaan tilillä säästettynä 2 kuukauden asumiskulu ja ruokarahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle palkkatukityöpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.
"Ikäsidonnaisista poikkeuksista luovutaan."
Uhkailu on typerää. Mitä ja ketä se auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Irtisanomissuojaa heikennetään tammikuussa.
Kaikilla on nyt varmaan tilillä säästettynä 2 kuukauden asumiskulu ja ruokarahat.
No ainakin kaikki huonot työntekijät saavat nyt ryhdistäytyä, ja oikeasti tehdä niitä töitä eikä lorvia. Muutenhan ei mitään hätää pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla on mennyt työmarkkinatuen odotuksessa 2 kuukautta ja on lapsia.
Voi olla poikkeuksellisesti, jos on ruuhkaa, varsinkin isommissa paikoissa. Nyt on tullut niin paljon kerralla irtisanomisia yms. syksyn aikana. Mutta normaalisti itsellä mennyt sen kuukauden.