Sovitellun ansiosidonnaisen määrä, kun palkka on..
Ennen työttömyyttä kokoaikaisesta työstä bruttona 1900e/kk ja sen jälkeen osa-aikatyöstä 1226e/kk ? Kassojen laskurit väittävät, että täysin työttömänä saisin ~1200e/kk bruttona ansiosidonnaista, mutta jos saisin osa-aikatyöstä palkkaa 1226e/kk ja hakisin soviteltua, saisin soviteltua ansiosidonnaista lisäksi 674e. Eli yhteensä bruttotulot olisi tuon 1900e pintaan. Siis voiko pitää paikkansa?
Kommentit (8)
Paljonko noissa korvauksissa on ns "haittavero"? jokin kiinteä 25-30% :kö?
Vierailija kirjoitti:
Minä sain 1900e bruttona ja ansiosidonnainen oli reilu 800e.
Aika iso ero siihen, että jos saan tuon osa-aikatyön, niin siinä palkka on 1226e/kk bruttona..
Tuntuu vaan oudolle, että bruttotulot olisi 1900e soviteltuna, kun jotenkin olin siinä käsityksessä, että soviteltu ansiosidonnainen ei saisi nousta sen 100% ansiosidonnaisen yli? Eli minun tapauksessa sen noin 1200e yli.
Toivottavasti saan työn, sillä se olisi jopa kannattavaa omassa tapauksessani!
ap
Brutto päivärahasta vähennetään puolet brutto palkasta.
1200 - (1226/2) = 587
revi siitä
Jos työtunnit jää alle 30 h viikko.
Ennen oli joku suojaosa, jonka sai tienata ilman, että päivärahaa pienennettiin. Nykyisin ei ole, vaan jokainen euro pienentää päivärahaa 50 centillä.
Minulla voi olla vanhaa tietoa(!) mutta yhdelle tutulle kävi aikanaan niin, että jäi työttömäksi ja sai ansiosidonnaista (alkujaan oli ollut ns. suht hyväpalkkaisessa työssä) ja sitten erehtyi ottamaan pienesti palkatun pätkätyön, hänen ansiosidonnaisensa LASKI.
Eli (en enää muista tarkistaa summia!) mutta alkujaan sai esim. 2000e ansiosidonnaista, sitten otti pätkätyön väliin, ja sen jälkeen saikin enää 1200e ansiosidonnaista koska se pätkätyö jotenkin muutti tapaa mistä ansiosidonnainen laskettiin.
Eli kannattaa varmistaa, ettei jää 'tappiolle' pitkässä juoksussa, jos nk. uusi työ ei jatku...
Ainakin aiemmin palkka + soviteltu päiväraha sai olla korkeintaan 90 % päivärahan perusteena olevasta palkasta. Jos bruttopalkkasi oli 1900 e/kk, palkka ja soviteltu päiväraha voi olla max 1710 e/kk.
Minä sain 1900e bruttona ja ansiosidonnainen oli reilu 800e.