Onko sinua säälitty ammattisi vuoksi?
Olen sairaanhoitaja ja työssä on hyvät ja huonot puolet, kuten muissakin töissä. Parhaimmillaan työ on tosi palkitsevaa ja siitä saa onnistumisen kokemuksia. Vaikka se kakan pyyhkiminen ja ikäihmiselle vaipan vaihtaminenkin on palkitsevaa, kun ajattelee että hänelle tulee parempi olo, kun on taas puhdas vaippa ja jee, vatsakin toimi. Minä en näe omaa työtäni paskaduunina, vaikka se joskus konkreettisesti aivan sitä itteensä onkin.
Ei ole kuitenkaan yks tai kaksi kertaa, kun yleensä iäkkäämpi henkilö on voivotellut: "Voi voi tyttörukka, kun joudut tämmöstä tekemään!" Ja on sanottu ihan suoraankin: " On sinulla kyllä surkea työ ja surkea palkka! Miksi pilaat nuoren elämäsi täällä?" Minulle tulee tuosta sanomisesta ihan oikeasti aika kurja olo. Kaikki ammatit on tärkeitä, niin myös hoitoalan ammatit. Jos kukaan ei tekisi tätäkään työtä, niin mitähän sitten kävisi? Ylipäätään tuntuu, että julkisuudessakin puhutaan hoitoalan ammateista aina negatiiviseen sävyyn. Ammatti se on siinä missä muutkin ja veroja maksetaan samalla tavalla kuin muutkin.
Onko muiden ammattia arvosteltu päin naamaa ja mitä teet työksesi?
-Tanja
Kommentit (24)
Instrumentin soitonopettajana näinä aikoina kokee vähän samaa.
Vaikka palkka on tällä hetkellä n.4000e nettona, jota itse pidän varsin hyvänä tällä alalla, katsotaan hiukan säälivästi kun tulee ammateista puhe. Ja kyllähän istuvan hallituksen maamme kulttuurin viha tekee paljon hallaa alalle ja arvostukselle.
"Ai sä oot soitonopettaja. Sä siellä vaan soittelet ja palkka juoksee". EI jaksa edes vaivautua kertomaan mitä kaikkea työhön kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka palkka on tällä hetkellä n.4000e nettona, jota itse pidän varsin hyvänä tällä alalla, katsotaan hiukan säälivästi kun tulee ammateista puhe. Ja kyllähän istuvan hallituksen maamme kulttuurin viha tekee paljon hallaa alalle ja arvostukselle.
"Ai sä oot soitonopettaja. Sä siellä vaan soittelet ja palkka juoksee". EI jaksa edes vaivautua kertomaan mitä kaikkea työhön kuuluu.
Arvostaako tämä hallitus yhtään ketään työtä tekevää kansalaista? Työttömyysluvut on ennätyksellisen korkeat ja yt-neuvotteluja pukkaa. Uuden alan opiskelu on tehty vaikeaksi aikuiskoulutustuen lakkauttamisen myötä.
Mulla ei haittaa jos joku random nauraa tai surkuttelee työtäni. Se on hänen mielipide ja sillä selvä.
Olen ollut puhelinmyyjä 30 vuotta. Palkka 3400€/kk
En koskaan paljasta sen enempää tuntemattomille työstäni
Ei ole. Olen lähihoitaja ja vanhustentalolla moni vanhus pyysi kouluttautumaan sairaanhoitajaksi :D että siltä osin ehkä joo, näkivät sairaanhoitajan parempana. Mutta ei ole kukaan voivotellut, miksi olisi.
Säälin itse itseäni. Olen apurahan varassa oleva tutkija.
Vierailija kirjoitti:
VALTION TUKI KULTTUURILLE ON YLI MILJARDI VUODESSA,LOPETTAKAA SE HELVETIN ULINA JA TEHKÄÄ PAREMPAA KULTTUURIA.
No kyllä. Exmiesystävä syyllisti jopa nuoruudessa vietetyn ajan takia, vaikka ei edes tunnettu silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostaako tämä hallitus yhtään ketään työtä tekevää kansalaista? Työttömyysluvut on ennätyksellisen korkeat ja yt-neuvotteluja pukkaa. Uuden alan opiskelu on tehty vaikeaksi aikuiskoulutustuen lakkauttamisen myötä.
KYLLÄ VOI OPISKELLA KUINKA PALJON JA MITÄ VAAN;MAKSAKAA ITSE VÄLILLÄ;YKSI MAKSETTU TUTKINTO RIITTÄÄ MUILTA VERONMAKSAJILTA.
Edellinen kommentti on taas osoitus maamme äänestäjä kunnan vahvasta sivistyksestä.
/S
Ei todellakaan. En edes kerro ihmisille työpaikkaani, se aiheuttaisi vain kateellisuutta ja arvostelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, jo vuosia sitten oopperalaulajakaveriani kehotettiin hakemaan oikeaa työtä. Ei kaikki johdu hallituksesta ääliöt. Rypeätte itsesäälissä vaikka mitään syytä ei ole jonkun soitonopettajan. Voi hyvä ihminen tätä maata ja sen tyhmää kansaa.
Ihan sivusta huutelen että kannattaa tarkistaa että oma pesä on puhdas ennen kuin haukkuu muita tyhmiksi. Muuten antaa itsestään melkoisen hölmön vaikutelman :D
Tärkeimpiä töitä maailmassa, kaikenlainen hoiva- ja hoitotyö, toisen ihmisen auttaminen ja pelastaminen, tukeminen ja turvaaminen.
Tarvitsemme toista ihmistä!
Rakkautta päivääsi.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä. Exmiesystävä syyllisti jopa nuoruudessa vietetyn ajan takia, vaikka ei edes tunnettu silloin.
Ai nuoruudessa töissä vietetyn ajan takia?
Ei ainakaan päin naamaa. Tosin ei yleensä mitään muutakaan päin naamaa ja toisten mielipiteet työstäni ei kiinnosta pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulikin mieleen,et narsisti ex haukkui kun olin " vaan" siivooja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei haittaa jos joku random nauraa tai surkuttelee työtäni. Se on hänen mielipide ja sillä selvä.
Hyvä asenne! Mua harmittaa, mutta tärkeintä se kai on että itse viihtyy ja kokee työn mielekkääksi.
Olen ikäni tehnyt keikka- ja pätkäduuneja alalla, johon mulla on koulutus. Nyt kun se ala ei oikein vedä, hain ja sain lisäksi siivoustyötä. Se jakaa ihmisiä: osa on sitä mieltä, että olen "joutunut alentumaan" siivoojaksi, osa ymmärtää että näinä aikoina mikä tahansa vakkariduuni on voitto. Varsinkin kun töitä riittää.
Ja mä kyllä tykkään, kun työ on aina sovitusti odottamassa, ei tarvitse säätää tai stressata, palkanmaksu on säntillistä ja työnantaja reilu.
Olen kirjallisuuden suomentaja, eikä minulla ole koskaan ollut työsuhdetta. Monet eivät tiedä ammatistani mitään, ja vaikka vietäisivätkin, he luulevat ettei tällä työllä elä. Kyllä elää.