Siis mihin meidän suomalaisten oikein pitäisi sitä rahaa kuluttaa?
Sen lisäksi että maksamme itsemme kipeäksi pelkästä asumisesta ja elämisestä? Mihin sinä kulutat?
Itse kulutan:
Asuntolaina, remppalaina, autolaina, vakuutukset, jätevesi ja vesilaskut, jätemaksut, sähkölaskut, auton huollot, bensat, lasten ja aikuisten vaatteet ja kengät, ruoka, ruokaa kissalle ja koiralle, harrastusvälineet, parturit, hygieniatarvikkeet.
Mitä vielä pitäisi tuon lisäksi? Käydä kauneushoitoloissa ja kahviloissa, elokuvissa ja teattereissa? Mitä luulette, paljonko noista jää jäljelle kun perheen käteen jäävät tulot yhteensä 3000e luokkaa?
Kommentit (111)
Kyllähän se asumisen maksaminen ja ruoan ostaminenkin on kuluttamista. Monen pienituloisen lähes koko tulot menevät kulutukseen.
No tietenkin veroihin...ja valtiolle poliitikkojen taskuihin
En tiedä mihin pitäisi kuluttaa se tonni mitä nyt jää joka kk yli, puolisolla jää vielä enemmän.
Käyn kampaajalla sen tarvittavan 4 krt/vuosi. Kotimaassa reissataan kun töiltä ehditään eli harvoin. Ravintoloissa törsätään muutaman kerran vuodessa oikein olan takaa, mutta töissäkin pitää käydä niin eihän se nyt jatkuvaa voi olla.
Meillä on tarvittavat vaatteet ja muut tavarat, ei kai niitä ostamisen ilosta osteta lisää nurkiiin pölyttymään. Harrastuksiin menee mitä menee ja nuoria aikuisia lapsia vielä avustetaan oman elämän alkuun.
Ruokaa ostetaan ..sitäkin vai tarjouksista ja punalsputettuja..
Vaatteita ei juuri ostella ..on jo vuosia käytetty samoja vaatteita.. parturissa ei käydä eikä huvituksissa ja harrastuksiin ei käytetä rahaa..
Minulla jää noin 2000 euroa kuussa käteen. Käyn kampaajalla noin 10 kertaa vuodessa ja kosmetologilla otan jonkin tehokkaan kasvohoitosarjan kerran vuodessa. Hyvin riittää rahat noihin, ei tee lainkaan tiukkaa. Mutta asumiskulut on pienet ja teen melkein kaikki ruoat itse enkä pahemmin tuhlaile rahoja kahviloissa tai ravintoloissa. Koen, että saan muutenkin terveellisempää ja parempaa ruokaa kun teen itse.
Olen ostanut Saiturinpörssin outletista krääsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palveluihin varmaan pitäisi kuluttaa. Kyllä minä mielelläni kävisin kampaajalla, kahviloissa ja ravintoloissa ja hankkisin elämyksiä. Ei vain ole varaa, vaikka kokopäivätyössä käyn. Kampaajalla käyn kerran vuoteen tasoittamassa latvat. Kahvilassa olen tänä vuonna käynyt ehkä viisi kertaa. Mielelläni kävisin useammin.
Minä käyn 5-6 viikon välein kampaajalla. On varaa kun ei tuhlaa muihin turhuuksiin. Kahvilassa olen käynyt tänä vuonna ehkä kahdesti, lähinnä jos on kaupungilla halunnut tavata tuttavia. Ravintolat ovat jääneet vähiin, koska eivät yleensä tarjoa elämyksiä, useimmiten on tunne että maksoi vähän turhasta ja olisi kotona saanut parempaa.
Ja tämä suomalaisten ankea asenne "useimmiten on tunne että maksoi vähän turhasta ja olisi kotona saanut parempaa."
Kyllä mä odotan että 150-200e maksava kampaajakäynti tai ravintolaillallinen saisi aikaan ainakin hyvän mielen tai kivat hiukset. Mutta aika usein tunne on että rahat meni ja vastineeksi ei tullut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisissa teattereissa ei ole yhtään mitään katsomisen arvoista, joten rahat jää tiukasti lompsaan.
Suomalaiset ravintolat kautta linjan meni halpuuttamaan ruokansa syömäkelvottomaksi moskaksi samaan aikaan kun hinna raketoi, rahat jää tiukasti lompsaan ja teen itse omat muonani.
Kahvikuppi maksaa yhden kahvipaketin hinnan verran, rahat jää lompsaan.
Olut-tuoppi maksaa yhden sixpackin verran, rahat jää lompsaan.
Se on Suomessa ihan unohtunut että kulutus-yhteiskunnassa se kuluttaja odottaa sille rahalle jotain vastinettakin eikä niin että tuntee itsensä joka kerta räikeästi huijatuksi kun jotain palvelua käyttää. Korkeaa hintaa vastaan pitää saada priimaa. Nyt suomessa on tupla-puijaus. Nyhdetään korkeaa hintaa kaikesta mutta halpuutetaan myös laatu.
Pakko. Asiakasmäärät vähentyneet, ja kulut nousseet.
Mitä ihmeen rahaa kun asuminen ja ruoka sekä liikkuminen vie kaikki rahat.
En usko, että tarkoitetaan teidän perheenne kaltaisia perheitä, joissa rahat kuluvat elämiseen. On kuitenkin paljon etenkin vanhempia ihmisiä, jotka säästävät rahaa ja kitsastelevat arjessaan, oma äitini on malliesimerkki tästä. Mikään ei saisi maksaa mitään, tavaroita tilataan Kiinasta tai kaivellaan Tokmannin alennuskorista, ruokaa ei raaskita valmistaa kunnon raaka-aineista vaan puputetaan leipää Arkijuustolla ettei kuluisi kalliiden raaka-aineiden ohella sähköäkään. Tilillä kymppitonneja sijoitusten lisäksi. Minkäs näille voi, piheys on suomalaisilla verissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisissa teattereissa ei ole yhtään mitään katsomisen arvoista, joten rahat jää tiukasti lompsaan.
Suomalaiset ravintolat kautta linjan meni halpuuttamaan ruokansa syömäkelvottomaksi moskaksi samaan aikaan kun hinna raketoi, rahat jää tiukasti lompsaan ja teen itse omat muonani.
Kahvikuppi maksaa yhden kahvipaketin hinnan verran, rahat jää lompsaan.
Olut-tuoppi maksaa yhden sixpackin verran, rahat jää lompsaan.
Se on Suomessa ihan unohtunut että kulutus-yhteiskunnassa se kuluttaja odottaa sille rahalle jotain vastinettakin eikä niin että tuntee itsensä joka kerta räikeästi huijatuksi kun jotain palvelua käyttää. Korkeaa hintaa vastaan pitää saada priimaa. Nyt suomessa on tupla-puijaus. Nyhdetään korkeaa hintaa kaikesta mutta halpuutetaan myös laatu.
Pakko. Asiakasmäärät vähentyneet, ja kulut nousseet.
&nb
Koskakohan tajutaan, ettei niitä asiakkaita tule ainakaan lisää sillä, että nostetaan hintoja ja paskotaan laatu?
Ap kuluttaa rahansa maksamalla pankille lyhennyksiä ja korkoja typeristä lainoistaan. Omia valintoja.
Minä asun edullisesti vuokralla, en elä velaksi eikä minulla ole autoa, joten minulta jää rahaa mm. kahviloissa käymiseen. Samalla pidän yllä Helsingin keskustan elinvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että tarkoitetaan teidän perheenne kaltaisia perheitä, joissa rahat kuluvat elämiseen. On kuitenkin paljon etenkin vanhempia ihmisiä, jotka säästävät rahaa ja kitsastelevat arjessaan, oma äitini on malliesimerkki tästä. Mikään ei saisi maksaa mitään, tavaroita tilataan Kiinasta tai kaivellaan Tokmannin alennuskorista, ruokaa ei raaskita valmistaa kunnon raaka-aineista vaan puputetaan leipää Arkijuustolla ettei kuluisi kalliiden raaka-aineiden ohella sähköäkään. Tilillä kymppitonneja sijoitusten lisäksi. Minkäs näille voi, piheys on suomalaisilla verissä.
Jotenkin jäänyt päälle toi ajattelu että rumat vaatteilla koreilee, kell onni on sen kätkeköön, varallisuutta pitää salailla - jos tulee loton päävoitto niin "emmä näitä hommia lopeta" ettei joku vaan luule rikkaaksi.
Vierailija kirjoitti: Ei kannata kuluttaa, kannattaa säästää. Tulee aika, jolloin lähes kaikki köyhtyvät, elintaso laskee tuntuvasti. Suomi on pahoin velkaantunut ja valtiolle tulee uusia menoja nopeasti.
Kyllä se näin taitaa valitettavasti olla. Itsekin varaudun. Media varoittelee Eurooppaa uhkaavasta sodasta. Kunnolliset työpaikat vähenevät koko ajan, eikä tiedä, koska irtisanominen osuu omalle kohdalle. Säästöjä on pakko olla, koska hallituksen rahat menevät valtakunnan rajojen puolustukseen eikä kansalaisten hyvinvoinnin tukemiseen. Tämä on se todellinen syy, josta ei puhuta tarpeeksi.
Ekonomistit eivät oikein taloudesta mitään ymmärrä. He luulevat, että kun suomalaisilla on valtavat talletukset niin silloin kuka vain voisi kuluttaa. No he eivät ymmärrä sitä, että ne talletukset ja säästöt ovat vain alle 5%:n hallussa, loput elävät juuri ja juuri.
Valtion ja eliitin märkä uni on tietysti, että ihmiset hassaisivat kaikki rahansa koska sitten varatonta on helppo kyykyttää ja pompotella.
Jos esim joku kaakao ja sämpylä maksaa nykyään 10€ kahvilassa, niin ei siinä keskituloisena pahemin sellaisia ostella kun perusmenotkin ovat kasvaneet älyttömästi viime vuosina ja pallka taas ei ole noussut läheskään samaan tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap kuluttaa rahansa maksamalla pankille lyhennyksiä ja korkoja typeristä lainoistaan. Omia valintoja.
Minä asun edullisesti vuokralla, en elä velaksi eikä minulla ole autoa, joten minulta jää rahaa mm. kahviloissa käymiseen. Samalla pidän yllä Helsingin keskustan elinvoimaa.
Typeristä lainoista!? Edullisemmin minä asun omassa talossa kuin vuokralla. Myös pakolliset remontit oli tehtävä. Samoin kuin täällä maalla auto on pakollinen liikkumiseen. Eri juttu jos olisin ottanut kulutusluottoa vaikka veneeseen tai huonekaluihin, sitten voisit sanoa että kulutan rahani typeryyksiin. Kaikki eivät voi asua helsingin keskustassa jossain koirankopissa. Ap
Tämä!