Miksi suomalaiseksi kansantanssiksi ja -musiikiksi on valikoitu sellaista joka ei kuvaa ollenkaan Suomea?
Missä on masentuneisuus, aneemisuus, alakuloisuus, melankolisuus ja väsymys? Miksi pitää olla jotain iloista hyppimistä ja pomppimista jonkun jenkan, sottiisin ja polkan tahtiin?
Kommentit (22)
Ja jotain hemmetin tekopyhää kantrillia. Itselle jäi traumat ja kylmät väreet siitä kun koulussa oli pakko opetella ja tanssia kantrillia ja olen vihannut siitä siitä asti.
No mutta kansantanssihan kuvaa juuri oikein hyvin suomalaisia. Jäykkää ja pökkelönkömpelöä liikehdintää. Ilottomat naamat ja huudahtelutkin väkinäisiä. Varmaan joku tökkimässä talikolla kankkuun että jotain ääntä lähtis.
Vierailija kirjoitti:
No mutta kansantanssihan kuvaa juuri oikein hyvin suomalaisia. Jäykkää ja pökkelönkömpelöä liikehdintää. Ilottomat naamat ja huudahtelutkin väkinäisiä. Varmaan joku tökkimässä talikolla kankkuun että jotain ääntä lähtis.
Ai?
Siksi kun jenkka ja humppa ovat ihan täysin suomalaisia lajeja, kenties sottiisikin ja suomalainen polkka
Vierailija kirjoitti:
Ja jotain hemmetin tekopyhää kantrillia. Itselle jäi traumat ja kylmät väreet siitä kun koulussa oli pakko opetella ja tanssia kantrillia ja olen vihannut siitä siitä asti.
Mitä ihmeen kantrillia, katrilli sen sijaan on tuttu sana ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai?
Päivä pilalla. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kantrilli?
Vierailija kirjoitti:
Raskas hevi on aitoa ja oikeaa suomalaista kansanmusiikkia.
Ja mustiin tai muuhun mahdollisimman tummiin pukeutuminen, örisemällä "kommunikointi", naama nurinpäin, tylyys ja ilkeys muita kohtaan. Varsinkin jos olet yhtään muualta kotoisin, jopa maan sisällä olevista paikoista. Lempisää/ vuodenaika sateinen, pimeä, kylmä syksy sekä talvi. Hieno maa, kertakaikkiaan! Ja varsinkin sen ihmiset...
Vierailija kirjoitti:
Se kirjoitetaan katrilli. K a t r i l l i eli kat-ril-li.
100 v. sitten ihmiset olivat ilosia, eteenpäin suuntautuvia eikä nyky maailman masentuneita juntteja.
Voita noita aikoja tän vuostuhannen alussa kun sai itse teininä tanhuta pelimannien soittaessa. Mutta sitten loppui tanssit ja laitettiin töppöset nurkkaan talousvaikeuksien takia eikä sen jälkeen ole ollut valoja vanhalla tanssilavalla eikä pelimannit soitelleet.
Tanssit Kiipillä
Eevan Polkka
Ne ovat lainaa muista pohjoismaista joissa tanssitaan aivan samalla tavalla.
Suomessa ei prle tanssi kuin pullon suu huulilla ja lumihiutaleet taivaalla.
Ei suomalaiset olleet nykyisiä ulisevia vässyköitä kun kansantansseja keksittiin.
Olenko hullu ja kuvittelen vai onko nyt ollut paljon vihamielisiä tai muuten vastustavia aloituksia kaikkeen perinteiseen suomalaiseen kuten esimerkiksi Kekriin ja kansanmusiikkiin?
Mainitsemiesi lisäksi ilopirtsakan ja ikijaksavan teeskentely kuuluu ominaisuuksiin myös.
Jaska itsetunto nääs.