Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen liian kiltti ja yritän ansaita välittämistä. Mistä löytää tasavertaisia ystävyyssuhteita, joissa myös minut huomioidaan?

Vierailija
03.11.2025 |

Tämä ongelma on minulla ollut oikeastaan koko aikuisikäni. Joko jään kakkosluokan kaveriksi (eli kelpaan silloin kun parempaa seuraa ei ole saatavilla) tai sitten tasavertainen kaveruus/ystävyys lipuu nopeasti siihen, että minä olen se, joka kuuntelee toisen murheet, muistan synttärit ja muut, mutta minua ei muisteta samalla tavalla. Minä laitan korvan taakse sen, jos joku sanoo pitävänsä tietynmerkkisestä kahvista/teestä/herkusta ja hankin hänelle sitä lahjaksi. Jos minä vaikka ilahdutan toista ostamalla hänen lempisuklaataan tms, niin minua ei muisteta samalla tavalla takaisin. Aina vain pahoitellaan sanoen "voi kiitos, mutta sori, minä en itse saa sinulle muistamista aikaiseksi, kun olen niin väsynyt/kiireinen/en vain luonteeltani ole tällainen muistaja".

Olen monella tavalla liian kiltti. Kuuntelen toisten murheet ja autan. Minusta myös oletetaan, että totta kai minä olen aina se, joka joustaa, auttaa ja järjestää. Sitten kun joskus harvoin kieltäydyn, niin loukkaannutaan, miten ihmeessä minä en nyt ollutkaan ystävällisenä auttamassa. Aina minun pitäisi olla se, joka joustaa ja hoitaa. Miksi minä en saisi ystävyyssuhteessa olla se, joka nauttii toisten ystävällisyydestä? Mistä ihmeestä tasavertaisia ystäviä edes löytäisi?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta ainakin heti kaikki lahjojen ostelut ja auttamaan ryntäämiset, jos nuo ihmiset eivät tee sinulle samoin.

Vierailija
2/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaan kasvattamaan selkäranka. 

Ja parempi olla yksin kuin ihmisten kanssa, jotka eivät sinua arvosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todella kusinen vitunläpi.

Vierailija
4/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulle voisi olla hyvä opetella empatiaa.

Vierailija
5/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta miksi toiset ystävystyvät normaalisti, tasa-arvoisesti, kun taas minä en kelpaa?  Tietenkään en aluksi tuputa itseäni ja tarjoile lahjuksia. Miksi ystävyys ei ota tuulta alleen?  Olen jopa kokeillut erilaisia 'rooleja', toiset hillitympiä, toiset puheliaampia versioita minusta. Mutta ei kun ei.

Eri

Vierailija
6/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on todella kusinen vitunläpi.

Äitisikö haarojen välissä olet tällä hetkellä?

Vierailija
7/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle voisi olla hyvä opetella empatiaa.

Sivusta vastaan että, tuo jos mikä oli empatiaa. Muut kommentit ovat lässyttämistä. Niskasta kiinni ja toisenlaiset kaveripiirit hakuun. Ap on kyllä aika vässykkä.

Vierailija
8/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta miksi toiset ystävystyvät normaalisti, tasa-arvoisesti, kun taas minä en kelpaa?  Tietenkään en aluksi tuputa itseäni ja tarjoile lahjuksia. Miksi ystävyys ei ota tuulta alleen?  Olen jopa kokeillut erilaisia 'rooleja', toiset hillitympiä, toiset puheliaampia versioita minusta. Mutta ei kun ei.

Eri

Ei siitä tule mitään jos yrittää väkisin kelvata. Sellainen on vaivaannuttavaa, ja ihmiset alitajuisesti ainakin huomaavat toisen asettuvan kynnysmatoksi. Terve itsekkyys on hyvästä myös.

Samoin jos pyrkii miellyttämään muita, ei ehkä tutustu niihin ihmisiin, joiden seura aidosti miellyttää itseä. Tällainen ystävyys jää aina väkisin pintapuoliseksi.

Vierailija
9/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kiltti ei voi olla.

Vierailija
10/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävystytään me samankaltaiset, olisi kivaa.

Vierailija
11/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mjaa, no mä en tavallisesti oleta ihmisistä mitään - en hyvää enkä huonoa. Jos joku antaisi jotakin takaisin, niin se on ikään kuin plussaa. - Ahaa, että tuollaistakin. Aika monilla on siinä omassa kuplassaan olemista ja ongelmissaan tekemistä, niin että heiltä on turha vaatia mitään. Tämä oli nyt vain tällaista avointa pohdintaa. 

Vierailija
12/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama.

Ei mistään Suomessa. En enää edes yritä. Pitää olla "jotain", sitten ihmiset mielistelevät, mutta myös vihaavat.

Huomiota saa ainoastaan miehiltä sen vähän aikaa, mitä ovat rakastuneita.

Olen nykyään vaan muutaman ihmisen kanssa tekemisissä, jotka ovat sukulaisiani.

Netin kauhea käytös on levinnyt oikeaan elämään.

Vierailija
13/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jaksa juntata samaa sontaa päivästä toiseen.

Sä nyt vaan oot pienempi ja heikompi kuin muut.

Vierailija
14/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä tule mitään jos yrittää väkisin kelvata. Sellainen on vaivaannuttavaa, ja ihmiset alitajuisesti ainakin huomaavat toisen asettuvan kynnysmatoksi. Terve itsekkyys on hyvästä myös.

Samoin jos pyrkii miellyttämään muita, ei ehkä tutustu niihin ihmisiin, joiden seura aidosti miellyttää itseä. Tällainen ystävyys jää aina väkisin pintapuoliseks

Itse olen ystävyyssuhteissani ihan sillä asenteella että niissä ei ole kenenkään mikään velvollisuus tai pakko olla. Moni ajattelee että sopu tarkoittaa myöntymistä, samaa mieltä olemista ja samoista asioista kiinnostumista, mutta itse olen läheisimmät ihmissuhteeni löytänyt pitämällä kiinni omasta itsestäni ja periaatteistani.

Vierailija
15/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tasavertainen ihmissuhde on kai ihan siinä, kun ei yritä enää ansaita välittämistä siltä toiselta ja pitää puolensa myös. Ei anna enempää kuin toinenkaan, _paitsi_ jos terveeltä pohjalta ajatellen haluaa, saa siitä itse hyvän mielen ja jos asia on saajallekin ok. Itse en tykkää ottaa vastaan, jos toinen tuntuu odottavan vastapalvelusta tai vastahuomiointia. Samalla menee maku antamiseen ja luultavasti koko tyyppiin.

Noin muuten pidän yllättämisestä ja olen niitä pienten asioiden muistajia minäkin.

Vierailija
16/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, pannaan sulle tilaus postimyyntifirmaan. Tilataan luuserille ystävä.

Mikä on osoitteesi?

Vierailija
17/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielistelijä ja sellainen jolle aina sopii kaikki, on yllättävän hankala seuralainen, kun "pitää" yrittää miettiä asiat hänen puolestaan ja näkökulmastaan. Manipulointiakin se siltä mielistelijältä on, kun hän ei ole oma itsensä vaan esittää muuta luikerrellakseen toisen lähelle. Tuo näkökulma voi olla vähän yllättävä. (Voi olla hyvä ihminen ja silti manipulatiivinen kikkailija.) Vaiko eikö?

Vierailija
18/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilataan aapeelle samaan syssyyn panopatja kotiin. Ja veronmaksajien piikkiin.

Vierailija
19/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein tasavertainen ihmissuhde on kai ihan siinä, kun ei yritä enää ansaita välittämistä siltä toiselta ja pitää puolensa myös. Ei anna enempää kuin toinenkaan, _paitsi_ jos terveeltä pohjalta ajatellen haluaa, saa siitä itse hyvän mielen ja jos asia on saajallekin ok. Itse en tykkää ottaa vastaan, jos toinen tuntuu odottavan vastapalvelusta tai vastahuomiointia. Samalla menee maku antamiseen ja luultavasti koko tyyppiin.

Minua ei haittaa kiltteys itsessään, mutta usein sen sivutuotteena tulee ihan äärimmäinen passiivisuus. Mihinkään ei ole mielipidettä, kaikki käy ja ihmissuhde muuttuu pelkäksi kivireeksi ja viihdyttämiseksi, koska varsinaista aloitteellisuutta ei toisella osapuolella ole lainkaan.

Vierailija
20/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota tätä totuutena kaikista ihmisistä, mutta itse henkilökohtaisesti en pidä siitä että joku ei-niin-läheinen ostelee minulle asioita. Tulee stressiä siitä että nyt se haluaa jotain takaisin, tämä ei ole pyyteetöntä jne. Ja että siitä muodostuu semmoinen ihmissuhde joka ottaa enemmän kuin antaa. En halua semmoisia. Tasavertaista kahden ihmisen ihmissuhdetta kannatan, mutta nämä erityisesti naisia rasittavat ostelut, muistamiset ja anteeksi nyt vaan teennäiset mielistelyt jotenkin rassaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi