Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan koskaan kyllästynyt saunomiseen?

Vierailija
03.11.2025 |

Tuntuu mahdottomalta. Saunominen on ihanaa!

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tulin saunasta. Noin 350 kertaa vuodessa tulee saunottua.

Missä kunnossa teidän hiukset on, te jotka saunotte joka päivä? 

Kuumuushan vahingoittaa hiuksia, toki myös pakkanen.

Hiukset on melko karheat olleet aina. Eivät ole siitä muuksi muuttuneet, eivät silloin kun ei ole ollut saunaa, eikä nyt kun saunotaan melkeinpä joka päivä. Kastelen hiukset heti saunaan mennessä ja pesemisen jälkeen huuhtelen vielä viileällä. 

Se suihkuton

Vierailija
22/43 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain maalaisjuntti saunoo nykypäivänä

Miksihän Helsingissäkin on nykyisin sitten enemmän julkisia saunoja kuin moneen vuosikymmeneen?

Koska maalaisjuntit on muuttanut Helsinkiin.

Kyllä huomaa, että stadijuntilla ovat jääneet äidinkielen tunnit vaiheeseen. Opettele ensin kirjoittamaan oikein, ennen kuin yritätkään aukoa päätäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkösaunaan kyllä. Oikeaan, eli puusaunaan ei todellakaan. 

Vierailija
24/43 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kerrostalossa oma sauna ja lähes joka päivä saunotaan. Ihan mahtavaa rentoutumista, ja jotenkin juttukin luistaa eri tavalla siellä lauteilla. 9-vuotias kuopuskin usein avaa siellä keskustelun: "Mistäs tänään puhutaan?" :)

Äitini luona rantasaunan löylyt ovat vielä paremmat. Aina tietysti kannamme järvestä vedet ja liiteristä puut, jos siellä haluamme saunoa.

Vierailija
25/43 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan saunan jälkeistä olotilaa: tukka roikkuu märkänä ,olo on nihkeä ja naama punottaa monta tuntia saunomisen jälkeen. Lopetin saunassa käymisen 15 vuotta sitten, eikä yhtään ole ikävä.

Vierailija
26/43 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllästynyt saunomiseen. Aina kuin saunon yksin niin puuttuu seuraa, yksin saunoessa sauna on ahdistava, se lämpö ja kaikki. Ja aina kuin saunon seurassa niin kaikki heittää löylyä yli sen keskirajan mitä minä siedän lämpötilaa.

Vierailija
27/43 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäisin käydä saunassa useammin kuin pari kertaa viikossa, mutta siellä tulee aina niin heikko olo, kun sydän alkaa hakata tuhatta ja sataa. En tiedä, mistä johtuu. Menee aina pari tuntia toipumiseen.

Vierailija
28/43 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloyhtiössä on puusauna. Sen saa lämmittää koska vaan. Viimeksi kävin jouluna ja kohta on taas joulu. Ehkä menen. Ehkä en.

Vierailija
29/43 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin saunomisen ja otin sen varastokäyttöön. Kuluu vähemmän sähköäkin.

Vierailija
30/43 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunominen on kuin syöminen: siitä voi (kuulemma) saada ähkyn, mutta seuraavana päivänä on taas nälkä.

Vierailija
31/43 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saunonut 5 vuoteen. Meillä on sauna ja maalla puusauna. Ei vain kiinnosta yhtään. En käy saunassa edes salilla, vaikka nuorena kävin aina.

Vierailija
32/43 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunon muutamia kertoja vuodessa. En ole kyllästynyt, koska en kaipaa saunomista. Ikinä ei tule tunnetta, että pääsisipä saunaan.

Lapsuudessa ja nuoruudessa sauna kuului jokaiseen viikkoon. Jonkinlainen tapa, ei mitään negatiivisia muistoja.

Viimeksi maltoin istua saunassa max 5 minuuttia, vaikka saunassa, löylyissä, tunnelmassa, näköalassa tai seurassa (minä itse) ei ollut moittimista.

Vierailija
33/43 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä ollessa saunon joka päivä, oltiin siellä sitten kolme viikkoa tai kaksi päivää. Kun on vähän pidemmän ajan saunonut joka päivä ja pesytynyt luonnonvedellä, iho ja hiukset ovat aivan uskomattoman ihassa kunnossa.

Kotona saunotaan n. kaksi kertaa viikossa.

Vierailija
34/43 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tykännyt saunomisesta, inhosin jo lapsena. Silloin asuttiin maalla ja se sauna oli ainoa peseytymispaikka. Nyt aikuisena aivan liian kuumaa. Liian työlästä. Liian vaivalloista. Haisee savu ja märät pinnat, lattia on inhottava puuritilöineen - pakko käyttää läpsyjä. Saunan jälkeen ällöttävä nihkeys iholla ja hikoilu jatkuu pitkään. Ei auta viileä suihku, päässä humisee. Sama onko puu tai sähkökiuas, sama inho. Viimeisestä saunomisesta on pian 20 vuotta. 

Vierailija
35/43 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan saunan jälkeistä olotilaa: tukka roikkuu märkänä ,olo on nihkeä ja naama punottaa monta tuntia saunomisen jälkeen. Lopetin saunassa käymisen 15 vuotta sitten, eikä yhtään ole ikävä.

Minä olen sellainen, että jälkihikeä pukkaa aina saunan jälkeen. Olen löytänyt siihen toimivan keinon jäähdyttelystä. Aina saunan jälkeen hetkeksi ulos istumaan. Kesällä pitäisi löytää viileä, varjoisa tai tuulinen paikka. Talvella paikalla ei ole väliä. Pystyn kovillakin pakkasilla istumaan kevyissä vaatteissa ulkona vaikka 20min. Kroppa puskee lämpöä ja olo rentoutuu vielä lisää. Ja ei jälkihikeä.

Vierailija
36/43 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tottunut olemaan ilman saunassa käyntiä etten sitä enää ollenkaan edes kaipaa. Kumppania ei ole enkä ole mennyt enää yksin saunaan loukkaantumisen pelossa sen jälkeen, kun muutamia kertoja siellä pyörtyilyn (johtunee verenpaineen laskusta). Jossain veden äärellä kesällä voisin käydä saunassa muiden seurassa, mutta tavallinen kerrostalon sähkösauna ei edes houkuttele käymään saunassa.

Vierailija
37/43 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saunonut neljään vuoteen enkä kaipaa sitä. Saunomisesta tullut joskus migreeni, niin ei jotenkin houkuttele.

Vierailija
38/43 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain maalaisjuntti saunoo nykypäivänä

Miksihän Helsingissäkin on nykyisin sitten enemmän julkisia saunoja kuin moneen vuosikymmeneen?

Koska maalaisjuntit on muuttanut Helsinkiin.

Kyllä huomaa, että stadijuntilla ovat jääneet äidinkielen tunnit vaiheeseen. Opettele ensin kirjoittamaan oikein, ennen kuin yritätkään aukoa päätäsi.

Hesoissa ei ymmärretä saunomisesta mitään.

Vierailija
39/43 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampi vuosi meni etten saunonut, tänä vuonna on pari kertaa tullut napsautettua päälle, olisko viimeksi joskus huhtikuussa.

Vierailija
40/43 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin viisi vuotta sitten omakotitalosta rivitaloon, missä on sauna. Koko talo lämpenee liikaa, jos lämmitän saunan. En ole sitä enää kahteen vuoteen lämmittänyt vaan sauna on lähinnä varasto. Kiukaan olen ottanut pois päältä sähkötaulusta. Joskus kesällä saatan käydä tutun rantasaunassa mutten kaipaa saunaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän