Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllästyttää riidellä rahasta

Vierailija
03.11.2025 |

Olen aina ollut meillä se parempituloinen ja maksan yhteisestä elämästä enemmän.

Meillä on yhteinen tili josta maksetaan oikeastaan kaikki, ja lisäksi molemmilla omat säästöt joihin menee sama summa kuukaudessa molemmille... Lisäksi näihin säästöihin on ajan kuluessa tullut myös perintöjä ja lahjoja. 

Viime vuosina minua on alkanut tilanne harmittaa. Miehestäni on jostain syystä tullut pihi, uskon että ihflaatio on vaikuttanut siihen. Aivan kaikki tuntuu hänen mielestään liian kalliilta, aiemmin ei koskaan ollut mitään ongelmia rahan suhteen, mutta nyt tosiaan on kaikki muka kallista. Rahasta ei varsinaisesti ole pulaa, kuten sanoin säästöjäkin on, mutta hieman jouduimme pienentämään sitä säätöön menevää summaa joku aika sitten.

Asumme isossa talossa jonka haluaisin myydä mutta mieheni ei. Tyhjien huoneiden ylläpito harmittaa minua. Nyt, pari viikkoa sitten mieheni sairas äiti oli mennyt huonompaan suuntaan ja matkustin hänen luokseen, ja nämäkin liput olivat muka liian kalliit. Mutta nopeasti piti päästä läheistä ihmistä katsomaan. Päädyin siirtämään omista säästöistäni rahaa yhteiselle tilille lippujen hinnan verran. (vajaa pari sataa euroa, ei edes mikään suuri summa)

Pitäisikö tässä erottaa rahat? Mieheni toki ei sitäkään halua. "Ei minulla ole varaa siihen" 

Ärsyttää ja harmittaa. Miksi hänestä on tullut pihi? Rahaa siis on, siitä ei ole pulaa vaikkei mitään rikkaita ollakaan. Ja sitten tuo talo, sen laskuja haluaa maksella mutta matkustaminen oman äitinsä luo hoitamaan on liian kallista jos se olen minä joka matkustaa. Jokaisen kauppakäynnin jälkeen pitää päivitellä kuinka kallista oli. 

Kiitos kun sain purkaa ja jos joku jaksoi lukea. 

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetat riitelemisen.

Miten? Ei menisi hoitamaan anoppia? Myisi talon? Sanoisi miehelleen että rahat erilleen ja sä saat sit elää köyhäillen ja katsoa ku mä syön pihviä?

Minusta olisi kamalaa elää kahden elintason parisuhteessa. 

Jos on kyllästynyt riitelemiseen, se pitää lopettaa.

Miten? Alistua toisen haluihin ja jättää omat halut huomiotta? 

Nar sistin kieltä: alistua. Narsisti se vaan joutuu aina alistumaan ja nuolemaan toisen peetä. 

Vierailija
62/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääntääkö eurot vielä markoiksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun pitää nyt ap olla se joka maksaa ja hoitaa mukisematta hyvä että oot heränny niin ehkä uskallat nämä kysymyksesi esittää raivoavalle puolisollesi. Jos on yhessä lapsetkin tehty niin mikä siinä on että ette pysty puhumaan riitelemättä?

Ei meillä raivota koskaan, (mistä nyt sellaista keksit, eihän riitely edes tarkoita mitään raivoamista?) meillä riidellään aivan asiallisesti niin kuin aikuisten ihmisten kuuluu osata toimia. Mutta jos erimielisyyksiin ei saada molemmille hyväksyttävää kompromissia niin sitten tunnelma on ikävä, ja samat riidat pitää toistaa moneen kertaan. Mieluummin en riitelisi. 

Vierailija
64/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omat rahat. Mieheni oli aiemmin parempituloinen ja maksoi huomattavasti enemmän. Nyt muutaman vuoden ollut toisin päin ja minä maksan nyt  enemmän. Maksellaan kaupassa noin vuorotellen. Minä kalliimpia kauppareissuja ja useammin. Laskut maksaa jompikumpi ja ne menevät suunnilleen tasan. Minä maksan lomamatkojen lennot ja hotellit. Ruoat ravintoloissa maksaa kumpi vaan tyyliin joka toinen kerta. Välillä mies ja välillä minä. Minä maksan konserttiliput jne.

Mies ei tällä hetkellä priorisoi tärkeiksi lomareissuja ja konsertteja, kun hänellä pienet tulot ja minulle ne ovat tärkeitä. Maksan mielelläni, kun rahaa sen verran on. En edes mieti. 

Pitkässä suhteessa rahatilanne voi muuttua ja meillä se maksaa enemmän jolla on paremmin rahaa. Meillä toiminut. Tosin vähän samaa on ilmassa 'kaikki niin kallista', mutta ymmärrän, kun rahat ei tahdo riittää omiin peruskuluihin.

Puhukaa ja sopikaa miten toimitte. Asunnon kyllä myisin, jos se on liian suuri. 

Vierailija
65/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä miehisi on masenut siksi haastaa riitaa?

Vierailija
66/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on naitä parempituloisten hyvien tunnollisten vaimojen ongelma.

Vierailija
67/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kaipaatte yhteisiä elämyksiä. Kaikkein parasta on, jos voitte samalla kertaa kokea sekä elämysseikkailun että säästää.

Lähtekää huikeaan kaupunkiseikkailuun ja valmistakaa yhdessä herkullinen illallinen. Siinä miehesi oppii selviytymistaitoja ja yhteistoimintaa ja saa kokea onnistumisen elämyksiä. Ja mikä parasta, säästätte ruokamenoissa aimo summan.

Aamuyön hiljaisina hetkinä pyörii kaupungin puistoissa omistajiltaan karanneita frettejä ihan vilisemällä. Varustutukaa pitkävartisillä atraimilla. Kun ensimmäinen utelias fretti tulee nuuskimaan teitä, on iskun paikka.

Sitten vain kotiin ja nylkypuuhiin. Nylkemisen jälkeen paloitelkaa fretti pienellä lihakirveellä 8-10 osaan. Ja valmistusohje on seuraava:

Kuumenna paistinpannu ja loruta siihen öljyä. Paistele fretin osia niin, että ne saavat kunnon paistopinnan. Lado palaset uunipataan ja ripottele päälle suolaa ja mustapippuria.

Kuori neljä porkkanaa ja leikkaa ne renkaiksi ja kaksi sipulia pieniksi lohkoiksi. Lisää muutama pieni pala palsternakkaa Lisää porkkana-, palsternakka- ja sipulipalat pataan. Kaada lihojen päälle vettä niin että ne peittyvät.

Laita pata 200 asteiseen uuniin ja anna olla siellä noin 2 tuntia, laske lämpöä tämän jälkeen 180 asteeseen ja hauduta kannen alla 1,5-2 tuntia.

Kun liha alkaa irrota luista, lisää runsas desilitra kermaa ja sekoittele. Laita vielä 150 asteeseen ja anna olla noin 45 min.

Tässä saat samaan pakettiin jännittävän seikkailun, saumatonta yhteistyötä vaativan urakan ja mahtavan herkkuhetken. Ja vaikka yhteistyönne ei heti toimisikaan kovin hyvin, olette kuitenkin yhtä hienoa kokemusta rikkaampia.

Vierailija
68/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä miehisi on masenut siksi haastaa riitaa?

En tiedä, ehkä voikin olla masentunut? On kuitenkin aktiivinen harrastuksissaan ja töissään. En koe että hän haastaisi riitaa, olemme vain asioista eri mieltä ja sitten riitaa vaan tietysti tulee. 

Ehkä jotain tyhjän pesän syndroomaa kun lapset lähteneet? Nyt kun ajattelen niin ehkä tämä talosta kiinni pitäminen voisi johtua sellaisestakin? 

Vierailija
69/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset muuttaneet pois, sun ukko haluaa imeä susta viimeisetkin pennit ennen eroa.

Sit elää vuoden itsekseen ja tajuaa ettei naiset kasva puissa tulee vinkumaan take

Vierailija
70/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoin virhe parisuhteessa on että otetaan yhteinen tili johon laitetaan omat rahat ja säästöt. Meillä on vain tili johon laitetaan ruokakuluihin rahat. Raha asiat on aina sujuneet asiallisesti. Molemmat saa säästää omalle tilille kuten haluaa. Asumisen kulut maksetaan puoliksi. Ruoka budjetti on 500 euroa yhteensä ja ruokatiliin onkin säästynyt rahaa noin 600 euroa. Niistä ostetaan myös w paperit ja vaikka siivousvälineitä. Oma tili siis molemmilla johon tulee palkka ja minulla on oma säästötili. Mieheeni periaatteessa käyttää yhtä tiliä. Mieheni sai myös perinnön vajaa 10 v sitten kun sen äiti kuoli.

On mieheni myös joskus pihi eikä osta esimerkiksi cittarista mitään. Satasen kengät on sille liian kalliit vaan etsii kengiä 30-40 eurolla. Talvitakin se osti 50 eurolla eikä varmasti ostaisi yli satasen takkia. Lomalla kyllä voi tuhlata sitten kuten hotellin on oltava hyvä sanotaan 4 tähden hotelli.