Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllästyttää riidellä rahasta

Vierailija
03.11.2025 |

Olen aina ollut meillä se parempituloinen ja maksan yhteisestä elämästä enemmän.

Meillä on yhteinen tili josta maksetaan oikeastaan kaikki, ja lisäksi molemmilla omat säästöt joihin menee sama summa kuukaudessa molemmille... Lisäksi näihin säästöihin on ajan kuluessa tullut myös perintöjä ja lahjoja. 

Viime vuosina minua on alkanut tilanne harmittaa. Miehestäni on jostain syystä tullut pihi, uskon että ihflaatio on vaikuttanut siihen. Aivan kaikki tuntuu hänen mielestään liian kalliilta, aiemmin ei koskaan ollut mitään ongelmia rahan suhteen, mutta nyt tosiaan on kaikki muka kallista. Rahasta ei varsinaisesti ole pulaa, kuten sanoin säästöjäkin on, mutta hieman jouduimme pienentämään sitä säätöön menevää summaa joku aika sitten.

Asumme isossa talossa jonka haluaisin myydä mutta mieheni ei. Tyhjien huoneiden ylläpito harmittaa minua. Nyt, pari viikkoa sitten mieheni sairas äiti oli mennyt huonompaan suuntaan ja matkustin hänen luokseen, ja nämäkin liput olivat muka liian kalliit. Mutta nopeasti piti päästä läheistä ihmistä katsomaan. Päädyin siirtämään omista säästöistäni rahaa yhteiselle tilille lippujen hinnan verran. (vajaa pari sataa euroa, ei edes mikään suuri summa)

Pitäisikö tässä erottaa rahat? Mieheni toki ei sitäkään halua. "Ei minulla ole varaa siihen" 

Ärsyttää ja harmittaa. Miksi hänestä on tullut pihi? Rahaa siis on, siitä ei ole pulaa vaikkei mitään rikkaita ollakaan. Ja sitten tuo talo, sen laskuja haluaa maksella mutta matkustaminen oman äitinsä luo hoitamaan on liian kallista jos se olen minä joka matkustaa. Jokaisen kauppakäynnin jälkeen pitää päivitellä kuinka kallista oli. 

Kiitos kun sain purkaa ja jos joku jaksoi lukea. 

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka matkusti miehen äidin luokse, sinä? (Jäi ihmetyttämään)

Joo, siis minä matkustin anopin luo. Anoppi on minulle läheinen ja rakas. Mieheni ei sillä hetkellä voinut lähteä mukaan, joten menin yksin. Tällä hetkellä mieheni on siellä ja minä kotona. 

Kuka maksoi miehesi matkan nyt kun on äitinsä luona? Älä vaan sano että siltä yhteiseltä tililtä meni? Miehesi vaikuttaa aika ahneelta jos näin on... 

Kyllä, yhteisistä se meni. Nyt kun jonkun muun sanomana tuon lukee niin kyllähän se hieman epäreilulta kuulostaa. En tiedä mitä tehdä, ehkä vain pitäisi raa'asti erottaa rahat... Se onneksi olisi helppoa kun säästöt kuitenkin on erikseen, palkat vain menevät samalle tilille.

Miehellä tuskin sitten olisi varaa tämän talon kuluihinkaan, eli se talo-ongelmakin varmaan poistuisi samalla iskulla. Mutta kun en vain haluaisi enempää riitoja, ja en myöskään pidä ajatuksesta että minulla olisi paremmin varaa tehdä ja ostaa asioita.

Miten ihmiset, joilla on kokonaan eri tilit toimivat? Lasketaanko sitten kauppalaskuja kuukausittain ja velotetaan toiselta? 

Jos vain tämän talon saisi myytyä ilman riitoja niin olisin ihan tyytyväinen eikä minun puolestani eri tilejä tarvisi. 

Vierailija
42/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista se on, kun on yhteiset rahat. En ikinä suostuisi siihen.

Nimim. 35 vuotta naimisissa eikä yhtään riitaa raha-asioista

Ei meillä ennen ollut koskaan mitään rahariitoja, kuten sanoin. Nyt vain on jotain tapahtunut enkä oikein ymmärrä mitä. 😢

Vajaa 30v meni aivan hyvin yhteisillä rahoilla, mutta nyt jostain syystä ajatukset siitä, mikä on kallista ja mikä ei ovat eriytyneet. 

Lapset ovat muuttaneet pois kotoa ja sen lisäksi miehesi pitäisi totutella siihen että rahaa omalle tilille tulee vähemmän... Onhan siinä totuteltavaa.

Miksi muuten säästöihin menevä on laskenut? Yleensä se nousee kun lapset muuttavat pois. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika iilimadolta! Sä meet hoitaan sen äitiä ja maksat siitä senkin osuuden sen lisäksi että maksat muutenkin enemmän? 😆

Vierailija
44/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on pappaantumassa. Vanhuus. Joistain ihmisistä vain tulee tuollaisia kun ikää tulee.

(oletan että teillä on lapset muuttaneet pois jo kun on tyhjiä huoneita) 

Narsis ti vanhentuessaan kiukustuu ja siitä tulee saita. Lopulta susta tulee änkyrän omaishoitaja.

Vierailija
45/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, siis minä matkustin anopin luo. Anoppi on minulle läheinen ja rakas. Mieheni ei sillä hetkellä voinut lähteä mukaan, joten menin yksin. Tällä hetkellä mieheni on siellä ja minä kotona. 

Kuka maksoi miehesi matkan nyt kun on äitinsä luona? Älä vaan sano että siltä yhteiseltä tililtä meni? Miehesi vaikuttaa aika ahneelta jos näin on... 

Kyllä, yhteisistä se meni. Nyt kun jonkun muun sanomana tuon lukee niin kyllähän se hieman epäreilulta kuulostaa. En tiedä mitä tehdä, ehkä vain pitäisi raa'asti erottaa rahat... Se onneksi olisi helppoa kun säästöt kuitenkin on erikseen, palkat vain menevät samalle tilille.

Miehellä tuskin sitte

Eli pelkäät miestäsi? Joo en edes harkitsis tollasta loppuelämää.

Vierailija
46/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista se on, kun on yhteiset rahat. En ikinä suostuisi siihen.

Nimim. 35 vuotta naimisissa eikä yhtään riitaa raha-asioista

Ei meillä ennen ollut koskaan mitään rahariitoja, kuten sanoin. Nyt vain on jotain tapahtunut enkä oikein ymmärrä mitä. 😢

Vajaa 30v meni aivan hyvin yhteisillä rahoilla, mutta nyt jostain syystä ajatukset siitä, mikä on kallista ja mikä ei ovat eriytyneet. 

Lapset ovat muuttaneet pois kotoa ja sen lisäksi miehesi pitäisi totutella siihen että rahaa omalle tilille tulee vähemmän... Onhan siinä totuteltavaa.

Miksi muuten säästöihin menevä on laskenut? Yleensä se nousee kun lapset muuttavat pois. 

Monia syitä, mm. lapsenlapsiin on kulunut rahaa jonkin verran ja taloon piti tehdä remonttia. Ihan hyvin meillä kuitenkin menee, samalla tavalla pystymme elämään kuin ennenkin mutta niille säästötilille vain menee pikkaisen vähemmän.

Elintasosta ei siis ole tarvinut tinkiä, sanoisin jopa että se on lastenlasten myötä noussut.

Vierailija
47/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pelkäät miestäsi? Joo en edes harkitsis tollasta loppuelämää. 

En oikein ymmärrä mistä tuollaisen tulkinnan keksit. En pelkää miestäni, on muuten oikein fiksu mies, en vain pidä riitelystä. Nyt vain jotain on tapahtunut että emme näe raha-asioita samalla tavalla.

Meillä on ollut pitkä ja onnellinen parisuhde, enkä ymmärrä miksi nyt yhtäkkiä suunnat tällä elämän alueella on erit. 

Vierailija
48/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on pappaantumassa. Vanhuus. Joistain ihmisistä vain tulee tuollaisia kun ikää tulee.

(oletan että teillä on lapset muuttaneet pois jo kun on tyhjiä huoneita) 

Joo, mun iskästä tuli myös tuollainen. Vaikka rahaa oli säästössäkin helvetisti, hän kitisi jatkuvasti, vain rahasta. Ei mistään muusta.

Se oli äidilleni aika raskasta loppua kohden. Hän sai jatkuvasti kuulla siitä kuinka muka "tuhlailee", vaikka käytti rahaa ihan normaaleihin elämän asioihin, ei mihinkään merkkilaukkuihin tai koruihin tms.

Vierailija
49/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehellä tuskin sitte

Meillä on täysin eri tilit. Kun mentiin yhteen sovittiin noin about mitä kumpikin maksaa - mies talonsa kulut, minä päivittäistarvikkeet pääsääntöisesti. Reissut ja muut huvitukset about puoliksi, minä maksan nyt, sinä ens kerralla. Ei ole vaikeaa, eikä tarvitse raha-asioiden hoidosta keskustella. Vaatii tietty sen että kummallakin niitä varoja on ja osaa niitä hallinnoida. 

Vierailija
50/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat on yleensä pihejä, sen takia heillä sitä rahaa onkin. Kun tienaat enemmän niin miehelläsi ei pitäisi olla mitään sanomista Sun rahankäytön suhteen. Ja odota vaan, tuo tulee pahenemaan iän myötä. Nyt heti erilliset tilit ettei se käytä Sua enää hyväkseen. Eroa en suosittele koska ei kuulu mun moraaliin.

Vierailija
51/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkinta 1) mies on todellakin ns pappaantumassa eli kaikenlainen joustaminen vähenee iän myötä , ja mikään ei saa muuttua. Kun aivojen kapasiteetti pienenee, kaikki muutokset tuntuvat pelottavilta ja rutiinit tuovat turvaa arkeen. Aika monelle miehelle käy noin kun ikää alkaa karttua. Naiset ovat yleensä joustavampia, ja venyvät esim lastenlasten hoitoon yms ja opa mielellään maksavat lahjoja lastenlapsille jne. Miehen kapasiteetti vanhemmiten riittää vain saldon tuijotukseen ja narinaan siitä miten kaikki maksaa. Samat ukot aukovat iltaisin jääkaapin ovia ja kyselevät että eikö meillä ole mitään hyvää kaapissa, ja sitten nämä samat ukot kiukuttelevat prismassa että ei me tuollaista tarvita ja lappavat takaisin hyllyyn samaa tahtia kuin nainen laittaa kärryyn. Viettäkääpä muutama tunti jossain prismassa niin näette tämän todellisuuden. 

2) Koska tienaat paremmin, miehelle on noussut huoli että mitä jos tuo jättääkin ,miten sitten pärjään. Jos on nuori vosu kierroksessa, huoli on sitä suurempi koska tietää "järkevänä" että omat tulot eivät riitä nykyisen tulon ylläpitämiseen saatikka nuoren vosun palvelemiseen.

Ohje. Istukaa excel edessänne yksi ilta, siihen molempien tulot ja menot yms. Sitten realistiset tulevaisuusnäkymät , kuinka paljon on aikaa eläkeikään onko elinajan odotus mikä (esim geeniperimä vaikuttaa tähän paljon), mitkä ovat tulot eläkkeellä ja mitkä ovat tulevaisuuden odotukset. Miten on varauduttu mahdolliseen vakavaan sairastumiseen, toisen poismenoon , vakuutukset (terveysvakuutukset ja mahdolliset henkivakuutukset)

Ja lopulta mitkä ovat lähitulevaisuuden odotukset  kummallakin. a) istutaan pimeässä ja pihdataan lämpöä ja valoa  vai b)eletäänkö nyt c) mitä se elämä kummallakin pitää sisällään

Tästä voi aloittaa. Ole hyvä.

Vierailija
52/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että miehesi tykkää asua nykyisessä talossanne ja hänelle sen tarjoama elämänlaatu on tärkeämpää kuin se, että talon myymällä saisitte lisää väljyyttä raha-asioihin. Se on sitten hankalampi juttu, että sinä olet talon myynnin suhteen täysin toisella linjalla. Ei tuo ole asia, jossa toinen on oikeassa ja toinen väärässä, vaan teillä on eri prioriteetit tässä asiassa.

Vierailija
53/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset, joilla on kokonaan eri tilit toimivat? Lasketaanko sitten kauppalaskuja kuukausittain ja velotetaan toiselta? 

Emme laske mitään euron tarkkuudella, mutta olemme sopineet, mitä kumpikin maksaa niin, että kulut menevät suunnilleen tasan. Esim. mieheni maksaa pääosin ruokakauppaostokset, kun taas minä maksan sähkön, lämmityksen, jätelaskut ja lehtilaskut. Kun menemme matkoille, kumpikin laskee menot, ja tasaamme ne matkan jälkeen. Suurempia kodinkoneita ostaessa (viimeksi pyykkikone) laitamme laskun puoliksi, mutta kahvinkeittimen maksaa se, joka käy sen ostamassa.

Vierailija
54/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nar skut on kyllä sitte ihan vi tun rasittavia kun vanhenevat. Niistä tulee sellaisia kiukkupusseja ja mörrimöykkyjä. Kyllä voivat olla pelottaviakin. En kattelis yhtään vanhenevaa nar sistia joka antaa vaimon hoitaa äitinsäkin. 

Vierailija
55/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ikinä asuis sellasen miehen kanssa joka ei ilman riitelyä pysty raha-asioista keskustelemaan. Miksi ap siedät kiukkuista ja saitaa miestä?

Vierailija
56/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nar skut on kyllä sitte ihan vi tun rasittavia kun vanhenevat. Niistä tulee sellaisia kiukkupusseja ja mörrimöykkyjä. Kyllä voivat olla pelottaviakin. En kattelis yhtään vanhenevaa nar sistia joka antaa vaimon hoitaa äitinsäkin. 

Mieheni ei ole narsisti, ja aivan itse haluan anoppia hoitaa myös. Anoppini on ihana ihminen ja haluan että hänellä on asiat hyvin. Mutta en koe reiluksi nyt enää tätä ketjua luettuani sitä, että minä maksoin omistani hänen luonaan käymisestä ja mieheni ei.

Jotain vain on nyt raha-asioiden suhteen tapahtunut, veikkaan tuota vanhenemisen mukana tulevaa jäykkyyttä, jotain muutosvastaisuutta. Ehkä hän pysyi mieleltään riittävän joustavana niin kauan kuin lapset asuivat kotona ja se on se syy? Eikä nuo inflaatiouutiset niin kuin olen ajatellut?

Voiko tuollaista jotenkin lähteä purkamaan tai perumaan? Ehkä jos veisin häntä vaikka lomille useammin? Jotain muutoksia varmasti olisi hyvä elämässä pitää säännöllisin väliajoin? 

Vierailija
57/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni ei ole narsisti, ja aivan itse haluan anoppia hoitaa myös. Anoppini on ihana ihminen ja haluan että hänellä on asiat hyvin. Mutta en koe reiluksi nyt enää tätä ketjua luettuani sitä, että minä maksoin omistani hänen luonaan käymisestä ja mieheni ei.

Jotain vain on nyt raha-asioiden suhteen tapahtunut, veikkaan tuota vanhenemisen mukana tulevaa jäykkyyttä, jotain muutosvastaisuutta. Ehkä hän pysyi mieleltään riittävän joustavana niin kauan kuin lapset asuivat kotona ja se on se syy? Eikä nuo inflaatiouutiset niin kuin olen ajatellut?

Voiko tuollaista jotenkin lähteä purkamaan tai perumaan? Ehkä jos veisin häntä v

No tämä reaktio on meille naisille aika tyypillinen: miestä vaivaa jokin, minun pitää nyt yrittää diagnosoida ja korjata se. Se on nyt minun ongelmani. Mies itse ei useimmiten asialle tee mitään ennenkuin pakon edessä (=nainen ottaa eron).

Saattaa olla iän tuomaa jäykkyyttä tai pahimmillaan alkavan muistisairauden oireita. Valitettavasti sellainen ei parane, pahenee vaan eikä riitoja oikein pysty välttämään. Jos itse antaa aina periksi niin toinen keittää narinan aiheen jostain uudesta asiasta. Ja millaista on elämä jossa saa koko ajan kuulla kuinka kaikki on huonosti ja itse yrittää vaan olla hiljaa ja purra hammasta. Kukaan sellaista kestä. Varmasti tuo on yksi syy miksi vanhemmatkin ihmiset eroavat, ei vaan enää kestä puolison jatkuvaa negatiivisuutta vaan haluaisi elää viimeiset vuotensa rauhassa. 

Vierailija
58/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetat riitelemisen.

Miten? Ei menisi hoitamaan anoppia? Myisi talon? Sanoisi miehelleen että rahat erilleen ja sä saat sit elää köyhäillen ja katsoa ku mä syön pihviä?

Minusta olisi kamalaa elää kahden elintason parisuhteessa. 

Jos on kyllästynyt riitelemiseen, se pitää lopettaa.

Vierailija
59/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetat riitelemisen.

Miten? Ei menisi hoitamaan anoppia? Myisi talon? Sanoisi miehelleen että rahat erilleen ja sä saat sit elää köyhäillen ja katsoa ku mä syön pihviä?

Minusta olisi kamalaa elää kahden elintason parisuhteessa. 

Jos on kyllästynyt riitelemiseen, se pitää lopettaa.

Miten? Alistua toisen haluihin ja jättää omat halut huomiotta? 

Vierailija
60/70 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun pitää nyt ap olla se joka maksaa ja hoitaa mukisematta hyvä että oot heränny niin ehkä uskallat nämä kysymyksesi esittää raivoavalle puolisollesi. Jos on yhessä lapsetkin tehty niin mikä siinä on että ette pysty puhumaan riitelemättä?