YLE: Jenni oli tyytymätön opiskelijan soluasuntoonsa - Tyttösoluksi merkittyyn asuntoon muutti yllättäen vanhempi mies.
Kesti kaksi kuukautta ennen kuin TOAS löysi miehelle uuden asunnon. Asunnollaan hän vältteli yhteisiä tiloja, kun mies oli paikalla.
En ymmärrä mitä eri sukupuolta edustava oikein haittaa asunnossa. Kaikillahan on omat huoneensa. Opiskelijan tulee muutenkin luoda suhteita mahdollisimman laajalta.
Kommentit (262)
Hyi, toi likainen setämies ois pitänyt heittää saman tien kadulle ja pistää loppuiäksi porttikielto vuokra-asuntoihin.
Voi kyynel kun on ihan mies kämppiksenä.
Sellaista tasa arvoista suhtautumista.
Vierailija kirjoitti:
Setämies tirkistelemässä siellä parikymppisiä tyttöjä. Hyi oksennus!
RUNK! RUNK! NE OLI PALJON NUOREMPIA!
Vierailija kirjoitti:
Asuin kasarilla kahden miehen soluasunnossa koko kesän Kannelmäessä, makkarin ovessa oli jokaisella lukollinen ovi ja suihkuseinä oli aivan homeessa. Keittiö oli myös järkyttävässä kunnossa ja jääkaappi, en syönyt enkä säilyttänyt siellä mitään, kävin vain nukkumassa ja suihkussa, söin hedelmiä huoneessani. Yhtä asukasta en nähnyt koko aikana, toista tervehdin vain ja se siitä.
En kokenut pelkoa, vaikka olin 15, eka oikea duunipaikkani oli pyörämatkan päässä. Tuonikäisenä sain tehdä muistaakseni vain kuusituntista päivää. Kukaan ei pitänyt ihmeellisenä sitä, että nuo miehet olivat yli kaksikymppisiä ja että asumme samassa. Silloin se ehkä oli ihan tavallista. Soluun mahtui neljä, yksi huone siis oli tyhjillään.
Ehkä nyt on vähän eri asia, jos nuo kämppikset ovat ihan eri kulttuurista, missä ahdistellaan naisia. Tosin osaavat ne suomalaisetkin sellaista tehdä, mutta suurin osa on normaaleja.
Just eilen teinini joutui suomiäijän ahdistelemaksi. Ihan yhtä creepyjä ne osaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tyttö oli muuttanut 15-vuotiaana sinne.
Hän oli 15-vuotias vuonna 2020. Mies oli muuttanut samaan soluun vuonna 2023. Tyttö oli silloin 18-vuotias.
Vierailija kirjoitti: Jännää että tämä on nyt aivan hirveän kamalaa, mutta samaan aikaan jengi kohkaa pää märkänä kuinka ihania unisex-vessat ovat ja vain vanhoillinen persu kaipaa miesten ja naisten vessoja.
Unisex-vessat ovat yleisiä tiloja, joissa kuitenkin kopit. Hippasen eri asia, kuin asuntola. Onko sinulle ihan sama, vaikka sinun luonasi asuisi joku randomtyyppi, jota et ole itse valinnut?
Vierailija kirjoitti: Jännää että tämä on nyt aivan hirveän kamalaa, mutta samaan aikaan jengi kohkaa pää märkänä kuinka ihania unisex-vessat ovat ja vain vanhoillinen persu kaipaa miesten ja naisten vessoja.
Jos sulla on yksittäinen wc-huone, kuten yleensä esim. kotona on ja oven saa lukkoon, niin miksi sellainen ei toimi unisex-vessana? Eri asia on sitten sellaiset isot wc-tilat, joissa on useampi wc-koppi. Näissä unisex-käyttö ei ole kovin mukavaa.
Onkohan ollut tällainen "transnainen" eli mies joka on vain muuttanut hetunsa.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on yksittäinen wc-huone, kuten yleensä esim. kotona on ja oven saa lukkoon, niin miksi sellainen ei toimi unisex-vessana? Eri asia on sitten sellaiset isot wc-tilat, joissa on useampi wc-koppi. Näissä unisex-käyttö ei ole kovin mukavaa.
Kautta aikojen on monissa ravintoloissa ollut yksi vessa ihan kaikille. Nyt yhtäkkiä se on muuttunut paheksuttavaksi. Kuinka paksut seinät ihmiset tarttevat ympärilleen, käydäkseen vessassa?
Mies varmaan raiskasi kaikki soluasukit. Sitä saa mitä tilaa.
Minä asuin kahden hengen solussa, jossa huoneiden ovessa ei ollut lukkoja.
Yhtenä päivänä kaksi miestä oli kantamassa tavaroita sisään. Toisen miehen kanssa juteltuani selvisi, että huoneeseen on muuttamassa tämä toinen erityisen hiljainen mies. Sitten selvisi, että mies oli löytänyt itselleen kesäasunnon lehden rivi-ilmoituksesta.
1. Tuleva kämppis oli siis vuokrannut asuntonsa tuomatta asuntoon mitään omistamaansa omaisuutta. Eli päävuokralainen ei ollut itse vielä muuttanut asuntoon. Ei ollut tehnyt edes muuttoilmoitusta asuntoon.
2. Asuntoa ei oltu vuokrattu tutulle vaan täysin tuntemattomalle ihmiselle.
3. Missään vaiheessa en saanut tietää tämän päävuokralaisen henkilöllisyyttä, koska hän ei koskaan käynyt esittäytymässä eikä lopulta edes muuttanut asuntoon.
Ongelma ei ollut sukupuoli, mutta vastaavia kyselyjä sain kuin tämä jutun opiskelijakin. Mikä on ongelma, onko mies ahdistellut(?). Tuolloin en osannut määritellä, mikä todella oli epämiellyttävää. Häiritsevintä ei ollut, että päävuokralainen oli löytänyt asukkaan rivi-ilmoituksella, eikä sekään ettei päävuokralaisen omaisuus ollut vuokralaisen saatavilla samoin kuin minun koko omaisuuteni. Ongelmaa ei olisi ollut, jos mies olisi käyttäytynyt normaalisti, mutta kun mies oli juuri sellainen todella outo ja hiljainen mies, joka lopulta täysin varoittamatta "räjähtää". Nyt viisaampana ymmärrän se todellisen ongelman eli miehen käyttäytyminen paljasti, että minä olin miehelle erittäin merkittävä epämukavuustekijä. Minä vain vaistosin ettei asumisjärjestely ole minun kannalta täysin turvallinen. Edellinen ei millään muotoa tarkoita, että mies olisi missään vaiheessa räjähtänyt. Mies vain katosi asunnosta sanomatta mitään tai jättämättä ilmoitusta poismuuttamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ykäsonni seal of approval
*lipoo huuliaan*
Hyi helv
Vierailija kirjoitti:
Niin ajattelepa että meillä on esimerkiksi uimahallit jossa kaikki sukupuolet käyvät yhtä aikaa uimassa.
Meidän solussa asui aikoinaan 3 tyttöä ja 1 poika. Ihan hyvin meni. Poika oli kyllä about meidän ikäinen, suomalainen ja hänellä oli tyttöystävä.
Mikä on tyttösolu? Ei sellaisia vaan ollut meidän aikana. Ihan outo sana.
Kas vain kohtalotoveri...olen 50 vuotias mies aikuisopiskelija ja tosiaan ainut solukämppä löytyi opiskelu kunnasta naisten asunnosta
Varmaan tulee kivempia kämppiksiä kun etsii itse kämppiksen itselleen ja vuokraa yksityiseltä. Sopiva kämppis on sellainen, jonka kanssa muutenkin ystävystyy. Mitä yhteistä on jollain teinitytöllä ja vanhalla äijällä? Ja mitä ylipäätään vanhemmat ihmiset tekee jossain soluasunnossa? Mennyt elämä aika pieleen jos pitää keski-ikäisenä vielä asua solussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ajattelepa että meillä on esimerkiksi uimahallit jossa kaikki sukupuolet käyvät yhtä aikaa uimassa.
ja siellä voi nähdä pimpin rajat uimahousujen läpi aivan kuin kullitkin 😱
Vierailija kirjoitti:
Majoituin muutama vuosi sitten 2 kuukaudeksi opiskelija-asuntolan soluun. Huoneessa oli oma vessa ja suihku. Keittiö oli yhteinen. Keittiö oli aivan kammottavassa kunnossa. Toin kotoa mikron ja lämmittelin ruoat omassa huoneessa. Avaimen pois viedessäni näytin keittiöstä ottamani kuvat ja sanoin, etten ole kertaakaan tehnyt siellä mitään. Oli niin hirveässä siivossa, etten kerta kaikkiaan voinut edes koskea mihinkään. Näinköhän siellä on pois lähtiessäni tehty tupatarkastus ja toiselle asukkaalle laitettu lasku. Tosin perusteellinen siivous olisi ollut paikallaan.
Ne siivoukset kuuluu asukkailla. Aikanaan, kun itse asuin Toasilla, Toas oli fiksusti laittanut siivousohjeet soluasuntoon. Erimielisyystilanteissa saattoi selvittää toiselle asukkaalle vuokranantajan siivoussäännöt ja sitten pöytien pyyhkiminen edes parani jonkin verran, vaikka 99 prosenttia asukkaista ei siivonnut ikinä, vaan minun piti heille siivota.
Niknhän se on rässismiä jos epäilet mitä koukkunokka haastelee sulle...