Mikä on suosikkileipäsi ja mitä laitat sen päälle?
Söin ystävän luona viikonloppuna ruispuikulan jossa oli maksamakkaraa ja suolakurkkua päällä ja nyt kaipaan itsekin sitä vaikka aluksi oudoksuin. Olen suosinut tähän saakka lähinnä sämpylöitä kinkulla,salaatilla ja juustolla.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsetehdyt kaura/juusto sämpylät
-valkosipulimajo
-keisarinnajuustoa
-kurkku&tomaatti
mustapippurirouhe
-
Mitä tarkoitat tuolla kauttaviivalla? Teetkö kaura-juustosämpylöitä vai käytätkö noita päällysteitä sekä kaurasämpylöille että juustosämpylöille? Älä käytä koko kauttaviivaa, jos haluat, että lukija tietää heti, mitä tarkoitat.
Kyllä mä ainakin ymmärsin ongelmitta. Oma vika jos ei ymmärrä lukemaansa.
No kerro, mitenkä sinä ymmärsit tuon? Kokeilepa esim. jossakin lakiasiassa kirjoittaa kauttaviivoin ja katso, mitä tapahtuu.
Suomen oikeinkirjoitussääntöjen mukaan / tarkoittaa samaa kuin tai. Mikäli kyseessä olisivat sekä juustoa että kauraa sisältävät porkkanat ne kirjoitettaisiin kaura-juustosämpylät.
Ole hyvä.
En tiedä mistä tuo porkkanat nyt mieleeni tuli, mutta ihan sämpylöitä tarkoitin :D
42
Leipomani kaura-vehnäleipä. Ei enää kaupan höttömoska kelpaa.
Päälle milloin mitäkin. Tänään savuahventa.
No jos nyt mennään suoraan hifistelyyn, kun kerran suosikista kyse...
Tuore leipä. Siis leipomosta juuri hankittu. Siitä leikkaan pari paksuhkoa viipaletta ja pistän ne paistinpannulle öljytilkkaan suolalla maustetun kananmunan kanssa. Paistan kaikessa rauhassa kummaltakin puolelta. Väriä pitää tulla, mutta palaa ei saa. Aivan viime hetkiksi asettelen toisen leivän päälle viipaleen tai pari hyvää juustoa ja annan sen juuston sulaa siihen.
Sitten kootaan.
Juuston päälle muna. Munan päälle puolikas avokado. Avokadon päälle ohut siivu kalkkunaleikkelettä tai vaikka parmankinkkua. Lihan päälle kourallinen vesikrassia. Ja vesikrassin päälle se toinen leipäsiivu, johon sipaistu aavistus levitettä 👌🏻
Käytännössä kuitenkin useimmiten syön limppua tuorejuustolla ja kurkulla. Mikä sekin aivan mainiota evästä.
Real ruisleipä.Kinkku&juustosiivu,salaatinlehti ja kurkkua,paprikaa tms.
Mä tykkään laittaa juustoa kinkkua mutta jos uunissa paistaa niin tonnikala kinkku ananas juusto
Ranskanleipää ja emmentalia päälle. Inhoan kaiken maailman erikoisleipiä.
Levain hapanjuureen tehty leipä, vähän margariini päälle .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsetehdyt kaura/juusto sämpylät
-valkosipulimajo
-keisarinnajuustoa
-kurkku&tomaatti
mustapippurirouhe
-
Mitä tarkoitat tuolla kauttaviivalla? Teetkö kaura-juustosämpylöitä vai käytätkö noita päällysteitä sekä kaurasämpylöille että juustosämpylöille? Älä käytä koko kauttaviivaa, jos haluat, että lukija tietää heti, mitä tarkoitat.
Kyllä mä ainakin ymmärsin ongelmitta. Oma vika jos ei ymmärrä lukemaansa.
No kerro, mitenkä sinä ymmärsit tuon? Kokeilepa esim. jossakin lakiasiassa kirjoittaa kauttaviivoin ja katso, mitä tapahtuu.
Suomen oikeinkirjoitussääntöjen mukaan / tarkoittaa samaa
Tätä mieltä minäkin olen, mutta moni tuota merkkiä ryöstöviljelevä tarkoittaakin joko ja-sanaa tai ja että tai -sanoja yhtaikaa. Toisaalta ihmetyttää, miten se tai on niin vaikea kirjoittaa. Kirjoittaessa vain kaksi merkkiä enemmän eikä tarvitse shiftejä etsiä millään laitteella:)
Kanniston leipomon pieni ruislimppuviipale. Päällysteet vaihtelee. Leipä itsessään on niin hyvää, että voi syödä vaikka pelkän levitteen kanssa.
Tämä leipomo pk-seudulla.
oikea iso pyöreä ruisleipä,leikkaamaton.voi itse leikata sopivan paksuisia siivuja.päälle voita kinkkua ja juustoa kurkkua tai tomaattia.
kaikki palat tai puikulat on kamalia.niistähän näkee läpi.
Ullan pakarin leivät on ihania!esim.kauraleipä ja aurinkosämpylät.Kunnon kamaa,ei mitään pullaa.s-marketeissa ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämpimänä maalaisleipää, lohifileepala ja vuohenjuustokiekko päälle.
Mitä maalaisleipää tarkoitat? Meillä päin kaupoissa myytävä maalaisleipä on se kaikista kurjin ja lähes halvin valmiiksi viipaloitu vehnäseosleipä, lähes pullamainen hirvitys, jota ei ilkeäisi edes vieraille tarjota.
No ei kannata kurjaa ja halpaa hankkia, vaan oman mieleistä.
Itse ajattelen sellaista rapeakuorista, sisältä pehmeä, maukasta, juureen tehtyä vehnäsekaleipää, jossa on vaikka siis vähän ruisjauhoa myös, mutta eniten luultavasti vehnää. Syön yleensä ruisleipää mm. kuidun takia ja siksi tuollainen maalaisleipä maistuu välillä hyvinkin herkulliselta itselleni.
Alun perin söin tuollaisen leivän, tosin siinä oli kanaa eikä lohta, Tampereen reissulla jossain puistoravintolassa ja siitä kesäpäivästä jäänyt jonkinlainen tähtipöly tuontyyppisen leivän ympärille. Kun se leipä kuitenkin kuumennetaan ja lohesta ja vuohenjuustosta valuu rasvaa, niin ei ole mikään leipä kurjalta maistunut onneksi.
Saaristolaisleipä. Päälle graavilohta ja mätiä.
Kaurapalat. Päälle hummusta, sipulia, raejuustoa, kurkkua.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa leipä on epäterveellistä joten lopettakaa niiden syöminen.
Itseasiassa ei ole joten lopeta misinformaation jakaminen.
Oululaisen Jälkiuunipalat, päälle runsaasti voita ja kermajuustoa, joskus suolakurkkua.
😋
ruisleipää, voita, kylmäsavulohta, tai savupallasta