Lähitalli etsii apulaista - ilman palkkaa
Miten nuo hevosihmiset edelleen kuvittelevat, että töitä voi teettää ilman palkkaa?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuohon että yksityistallille lapset tuottavat aina tappiota. Se on höpöhöpöä ja omituinen väite."
Ok. Sinulla on asiat hyvin järjestetty. Minulla on toisenlainen kokemus. Lapset tallitöissä tuottavat tappiota. Jos minä teen samat työt, kaikessa tulee säästöä siihen verrattuna. Lapsia ei todellakaan kannata pitää "tallitöissä" taloudellisen hyödyn saamiseksi!
No sen uskon. Kommentoin tosiaan tuohon että lapset tuottavat tappiota. Asiakkaina eivät varmasti tuota, ilmaisena lapsityövoimana saattavat tuottaakin. Tai eivät ainakaan tuota niin suurta hyötyä kuin palkattu aikuisikäinen henkilökunta, eikä kuulukaan.
Niin se on. Lapsilla ei kuulukaan teettää töitä. Lapset saavat harjoitella joillakin talleilla töitä ilmaiseksi. Kantaa purua lantalaan ja hajottaa varusteita tallin piikkiin. Jos olisi nöpönnuuka, "töistä" voisi ottaa pienen maksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä "palkka" on ilmaiset ratsastustunnit
NÄKÖJÄÄN!!!!!!!!!!
https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/2e1c05d5-cdd8-48e5-91c3-3477243400…
Joo kyllä minäkin tuohon hommaan suostun 9e päivä palkalla. T Työtön Pena 60v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleistä noissa piireissä. Kukaan ei myönnä, mutta esim. alaikäisillä teetetään valtavasti työtä ilmaiseksi.
No eiköhän he saa ratsastaa hevosilla työnsä eteen, joka on melkoisen hinnakasta tänä päivänä. Näin ollut jo vuosikymmeniä että lannanluonnilla ja hevostenhoidolla sai tunteja ilmaiseksi.
Ei, pitää olla maksava asiakas että saa hoitaa ilman palkkaa. Eli pitää maksaa omasta työstään.
Omista heppa-ajoista aikaa jo, mutta aikanaan tuntiin kyllä kuului myös hevosen hoitamista.
Minusta ihan fiksua, opettaa kokonaisvaltaisesti, ei käydä vain tunnilla.
Kaikkinensa aikaa meni 1,5h vai 2h (en enää muista tark.) josta ratsastustunti kesti 45min tai 1h (en enää muista tätäkään tarkasti)
Tuntia ennen hevosta harjattiin, katsottiin pilttuun siisteys (jos oli 'talikoitavaa'), satuloitiin jne. Takaisin tultaessa sama toisin päin: varusteet kuntoon ja mahdollisesti hevosen putsausta/silittelyä ym.
Jotkut kävi talleilla 'joka päivä', minä vain tuntien yht. (pitkälti kaverin seurana...) mutta aika 'vajaaksi' homma olisi minusta jäänyt, jos olisi hypätty vain autosta hepan selkään 45min/60min ja sitten heti kotiin... Toki ymmärrän sen, ettei tunti voi olla sitäkään että 15min ratsastusta ja 45min p..kan lapiomista, tasapaino hyvä olla.
Voisin mennä kangaskauppaan välillä ilmaiseksi töihin, jos saisin palkaksi kangasta.
Vierailija kirjoitti:
Yleistä noissa piireissä. Kukaan ei myönnä, mutta esim. alaikäisillä teetetään valtavasti työtä ilmaiseksi.
Eikö tämä ole vapaaehtoista, vai kuka tulee korvasta taluttamaan, että nyt per*ele lähdetään tallille...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritäpä löytää nuorelle ratsastustunti, johon ei sisälly lannanluomista. Ihmettelin, että oikeastiko pitää maksaa yritykselle 50 e/h siitä, että puolet ajasta lapioidaan paskaa ja huolletaan varusteita.
Jäljet täytyy siivota, sen minkä sotkee.
Tutustu lajiin, jos nämä asiat kiinnostaa. Lapset tulkitsee ja ilmaisee asiat omaan tapaansa. Selvitä itse, mikä pitää paikkansa ja mikä ei.
Kotitöistä ei tietenkään saisi laistaa sillä verukkeella, että "teki jo tallityöt". Se ei välttämättä pidä ihan paikkansa.
Olen tutustunut lajiin ja seissyt vieressä katsomassa, kun noin 17v tallityttö laittaa noin 11v ratsastustuntilaisen lapioimaan paskaa pilttuusta (vai mikä sen häkin nimi onkaan), puhdistamaan juoma-astian ja lakaisemaan tallikäytävän ennen kuin päästään edes siihen vaiheeseen, että ryhdytään satuloimaan. Lopulta ratsastustunnista ollaan hevosen selässä keskimäärin 7 minuuttia (olen ottanut aikaa) ja sen jälkeen on varusteiden huolto sekä mahdollinen paskanlapiointi, jos hevonen on kentälle ulostanut.
Mitä minun vielä pitäisi selvittää?
Vierailija kirjoitti:
Omista heppa-ajoista aikaa jo, mutta aikanaan tuntiin kyllä kuului myös hevosen hoitamista.
Minusta ihan fiksua, opettaa kokonaisvaltaisesti, ei käydä vain tunnilla.
Kaikkinensa aikaa meni 1,5h vai 2h (en enää muista tark.) josta ratsastustunti kesti 45min tai 1h (en enää muista tätäkään tarkasti)
Tuntia ennen hevosta harjattiin, katsottiin pilttuun siisteys (jos oli 'talikoitavaa'), satuloitiin jne. Takaisin tultaessa sama toisin päin: varusteet kuntoon ja mahdollisesti hevosen putsausta/silittelyä ym.
Jotkut kävi talleilla 'joka päivä', minä vain tuntien yht. (pitkälti kaverin seurana...) mutta aika 'vajaaksi' homma olisi minusta jäänyt, jos olisi hypätty vain autosta hepan selkään 45min/60min ja sitten heti kotiin... Toki ymmärrän sen, ettei tunti voi olla sitäkään että 15min ratsastusta ja 45min p..kan lapiomista, tasapaino hyvä olla.
Jos maksan ratsastustunnista, niin maksan ratsastustunnista, en siitä, että lapseni tekee tallitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritäpä löytää nuorelle ratsastustunti, johon ei sisälly lannanluomista. Ihmettelin, että oikeastiko pitää maksaa yritykselle 50 e/h siitä, että puolet ajasta lapioidaan paskaa ja huolletaan varusteita.
Jäljet täytyy siivota, sen minkä sotkee.
Tutustu lajiin, jos nämä asiat kiinnostaa. Lapset tulkitsee ja ilmaisee asiat omaan tapaansa. Selvitä itse, mikä pitää paikkansa ja mikä ei.
Kotitöistä ei tietenkään saisi laistaa sillä verukkeella, että "teki jo tallityöt". Se ei välttämättä pidä ihan paikkansa.Olen tutustunut lajiin ja seissyt vieressä katsomassa, kun noin 17v tallityttö laittaa noin 11v ratsastustuntilaisen lapioimaan paskaa pilttuusta (vai mikä sen häkin nimi onkaan), puhdistamaan juoma-astian ja lakaisemaan tallikäytävän ennen kuin päästään edes siihen v
Missäköhän päin Suomea tällaista kusetusta harrastetaan?
Monilla talleilla maksaneena asiakkaana käyneenä oma kokemukseni on se, että hevosen selässä ollaan 60 min (tai välillä 70, jos loppukäynnit saa vetää rauhassa niin pitkiksi kuin haluaa eikä ole tunkua kentälle).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän he saa ratsastaa hevosilla työnsä eteen, joka on melkoisen hinnakasta tänä päivänä. Näin ollut jo vuosikymmeniä että lannanluonnilla ja hevostenhoidolla sai tunteja ilmaiseksi.
On muuten totaalista verojen ja työnantajamaksujen laitonta kiertämistä. Ei taideta verottajan puolelta katsoa tällaista toimintaa läpi sormien missään muualla.
Mistähän me tallinomistajat sitten saataisiin oikeutta? Kuka maksaa meille sen, että kannetaan heinää ja siirrellään purukasoja? Hevosharrastus on liikuntaharrastus. Askelista ei voi laskuttaa.
Mitä oikeutta. Jos tekee töitä, niin vaikka AVIn kautta, jos ei palkkoja näy.
Olettaisin kuitenkin omistajien olevan yrittäjiä. Minä, ratsastustalli kuin muidenkin alojen yrittäjät saadaan tuloja laskutuksesta. Jos ei tule tarpeeksi, niin pitäisi sitten vain lopettaa se toiminta.
NÄKÖJÄÄN!!!!!!!!!!
https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/2e1c05d5-cdd8-48e5-91c3-3477243400…