Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Jotain on pielessä kun Suomen johtavat muotikaupat ovat Prisma ja Cittari 👗👔👠

Vierailija
02.11.2025 |

Suomalaisella muotialalla on vakavia ongelmia. Ervin Latimerin syyttävä sormi osoittaa muun muassa hallitukseen ja keskiluokkaisiin kuluttajiin.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011524679.html

Kommentit (277)

Vierailija
61/277 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pielessä on paljonkin, esim. Orpon hallituksen leikkaukset ja Purran käsittämättömät kostotoimet kansalaisille sekä rättikauppiaiden ahneus. Mä en osta mitään ellei ole pakko ja entiset kulu puhki. Korjaan kaiken niin kauan kuin voi.

Kuluttaminen kuluttamisen vuoksi on typerää ja tuhoisaa ja koska esim. Orpon hallitusta ei vois vähempää luonnon tuhoaminen ja ilmastokatastrofin torjunta kiinnostaa niin minä teen minkä voin.

Haistakaa vttu kaikki rättitoimittajat ja ensimmäisen maailman ongelmia omasta päästä keksivät kermaperseet. Ihmisillä ja luonnolla on oikeitakin ongelmia. Voisin arvata, että yhtään muotitoimittajaa ei ole olemassa v. 2055.

Vierailija
62/277 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolassa ja Portugalissa naisilla on usein tennarit tai lenkkarit, joten kyllä suomalaisten ballerinat ovat paljon kauniimmat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/277 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan totta. Se on se suomalaisten ostovoima, mikä on pielessä.

Ei kyse ole ostovoimasta, vaan siitä että ei yksinkertaisesti vaivauduta pukeutumaan siististi. Jo suomalainen sananlasku "Rumat ne vaatteilla koreilee kertoo kaiken tarvittavan suomalaisten asenteesta siistiin pukeutumiseen. On aika masentavaa olla kansainvälisellä lentokentällä kun Suomeen lähtevän lennon portin erottaa jo kaukaa pelkästään portin ympäristössä olevia ihmisiä havainnoimalla. Jengi on yleisesti epäsiistejä resupekkoja. 

Olisiko kertoa jokin hyvä syy nähdä sitä vaivaa? 

Vierailija
64/277 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juurikaan osta market vaatteita. Syy ei ole siinä ettenkö haluaisi, vaan istuvuudessa.

Market vaatteet on tehty "kaikille". Eivät istu kenellekään täydellisesti, mutta ovat tarpeeksi istuvia suurelle osalle.

Minun vartalotyypilleni eivät market vaatteet yleensä istu. On poikkeuksia, mutta hyvin vähän. 

Joskus ostan t-paitoja joita pidän aluspaitana. Ei haittaa jos istuvuus ei ole ihan hyvä kunhan ei purista.

Vierailija
65/277 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa osata arvostaa villaa, vaan ostetaan kamala akryyli- tai polyesterpusero, joka parhaimmillaan on siisti ennen ensimmäistä pesua. 

Siksi, että sisäilmaongelmat kehittivät villa-allergian. Näin itselläni. 

Vierailija
66/277 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italiassa ja Ranskassa ihmisillä on varaa ostaa kunnollisia, hyvin tehtyjä ja kauniita vaatteita. Suomessa ihmiset kulkee markettirytkyissä. Italiassa ja Ranskassa ihmisillä on VARAA OSTAA, Suomessa ei ole. Suomessa kaikki rahat menevät asumiseen, sähköön, veteen, kalliiseen ruokaan, oikeastaan kaikki on kallista. 

Todellakin on LOTTOVOITTO syntyä Suomeen, huomaa sarkasmi. 

Esimerkiksi Italia on yksi Euroopan velkaantuneimmista maista, eli hassuja juttuja täällä 😄

Mutta ehkä siellä ulkonäköä pidetään niin tärkeänä, että ostetaan vaikka velaksi.

Vierailija
67/277 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule ei siihen tarvita sen ihmeempää kuin että Suomessa on lama. Suomi on Euroopan ainoa maa jossa bkt laskee, jo neljättä kvartaalia yhtäperää. Kotimaan markkinoilla toimivat yritykset menevät konkurssiin, työpaikat vähenee.  Suomen työttömyyslukemat on hyvää vauhtia nousemassa Euroopan kärkeen Espanjan ohi.  Aika moni ostaa rättinsä Prismasta (kuten minä) ja minä olen sentään melko etuoikeutettu kun pääsin uudelleen töihin. 

Pari vuotta sitten olin työtön, ja yritin löytää sukkalaatikoista samanvärisiäsukkia joissa olisi reiät on eri kohdissa.  kun oli kylmä, käytin villapaidan kanssa sellaista paitaa jossa oli reikä kyynärpäissä, kunnes villapaiattankin tuli reiät kynnärpäihin. Toivoin joululhjaksi tyylikkäät kyynärpääpaikat mutta sain villapaidan, sitten menin kauppaan ja pöllin ne paikat niin nyt minulla on kaksi villapaitaa. Mikä onkin hyvä, sillä myöhemmin kaikissa paidoissa oli reikä kyynärpäässä. 

Lapselle oli onneksi löytynyt kirpusta ehjää tavaraa.   

Sitten sain nollatuntisopparin, juuri kun kaikki säästöt oli käytetty. Toimenkuvaan kuuluu "epävirallinen" osuus työnantajan edustajan kanssa ja siksi olen erityissuosiossa ja saan paljon tunteja, ja tunneissa on joustoa. Mieheni ei tiedä tästä "epävirallisesta" osuudesta eikä se ole panemista, mutta vähän sinnepäin, eräänlaisesta leikistä kyse.  

Vierailija
68/277 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muotihan on suunnattu nimenomaan idiooteille. Jotain hyvää ja käyttökelpoista vaatetta ei pidetä, koska se ei ole muotia ja "aikansa elänyt". Joku vaate saattaa olla trenditietoisten mielestä ruma ja juntti, mutta annas olla, jos se kyseinen tyyli tuleekin muotiin muutaman vuoden päästä, niin yhtäkkiä ne kyseiset kledut onkin niin hienoja että! Täysin aivopestäville ameeboille suunnattu asia ylipäätään koko muoti.

Jos ei olisi muotia ei olisi marketvaatteitakaan. Kaikki on muotia jos ajatellaan tarkemmin. Ei marketeissakaan ole samat vaatemallistot myynnissä kuin vaikka 90 luvulla. 

Vierailija
69/277 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

italiassa käsityö perinne pidetty hengissä esim.nahkatyöt

suomessa on nahkalaukkujen ja kenkienteko perinnettä myös mutta suomessa ei ole sitä hyödynnetty sen jälkeen kun neuvostoliitto vienti kauppa romahti.

italialaiset huippumerkit on kalliita mutta käsin verstaassa tehtyjä usein. heillä suunnittelu ja mitoitukset kunnossa ja koko maailma ostaa. italialaisten tavisten kodit on usein suht vaatimattomia ja kuitenkin he panostaa siistiin asuun.tosin ilmasto on hyvä ei loskainen.

kai mekin pystyttäisiin tekeen edes omat vaatteet kotimaassa,asusteet ja kengät. hintojen pitäisi kuitenkin olla suomi tavikselle kohtuulliset. nanso,pola, andiata jne on ihan ok laatuista ja sopivaa. aalto vaate opinnoissa tulis panostaa kaavoitus ja kaupallisuus juttuja myös. ei ketään halua pukeutua muumiksi jolla joku poronsarvi hökötys päässä.pitää olla vaate sopiva esim. toimisoon,hautajaisiin, kotiin,talveen jne.

Vierailija
70/277 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa osata arvostaa villaa, vaan ostetaan kamala akryyli- tai polyesterpusero, joka parhaimmillaan on siisti ennen ensimmäistä pesua. 

Hinta. Joku Kiinalainen villapaita maksaa vähintään 200€ kun siinä on muotimerkki.

Suomalaisia villapaitoja löytyy, mutta ne pitää tilata netin kautta. Itse kuulun siihen koulukuntaan joka haluaa sovittaa vaatteen ennen ostopäätöstä. Vaikka olisikin palautusoikeudet.

Vierailija
71/277 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla suomalaiset tunnistaa kuluneista ja kulahtaneista kengistä.

Tämä. Muijilla AINA ballerinat

Ei se haittaisi jos ne olisivat siistit, mutta halvat cittarista ostetut ballerinat alkavat näyttää kulahtaneilta parin viikon käytön jälkeen. Silti niillä kävellään kaksi kesää ennen kuin raaskitaan ostaa uudet.

Minulla on Italialaisen Hogan merkin ballerinoja, ovat kauniita, tyylikkäitä, istuvat hyvin, ovat todella ryhdikkäät kengät ballerinaksi. Hogan kuuluu Italialaiseen Tods muotitaloon. Olen tilannut kenkiä heidän verkkokaupastaan. Suosittelen. Ovat kalliita mutta kestävät useita vuosia hyvällä käytöllä. 

Cittarin kiinalaiset ballerinat maksaa 20-30e. Kummassa on parempi hinta-laatu -suhde?

Vierailija
72/277 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin, että temu on suomalaisten suosituin vaatekauppa. No ei kai nyt vielä sentään.

Itse ostan tosi harvoin vaatetta marketista. Ei vaan löydy sopivaa eikä mieleistä. Jotain alusvaatteita ja sukkia olen ostanut mutta siinä se. 

Vierailija
73/277 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän rahaa Netflixiin, Alkoon ja Kotipizzaan, niin riittää rahat laadukkaammin vaatteisiin, naiset!

Miksi vain naiset? Entä miehet? Miksi naisten pukeutumista aina kommentoidaan?

Vierailija
74/277 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mary Spillanen kirjoittamassa Jokanaisen väri- ja tyylioppaassa annetaan vinkkejä ympäri maailman matkaaville bisnesnaisille. Suomeen matkustaville annetaan tyylivinkiksi käytännöllisyys. Mary sanoo, että Suomessa näkyy miesten ja naisten tasa-arvo. Naisten pitää itse kantaa raskaat ruokaostokset ja muut tavarat. Sen vuoksi naiset suosivat matalia tukevapohjaisia kenkiä ja vaatetuksen pitää olla sellainen, että pärjää monenlaisessa säässä. Mary Spillane ei suinkaan kirjassaan hauku suomalaisia naisia, vaan hän ihan oikein näkee käytännöllisen pukeutumisen hyödyt. Niinpä bisnesnaisille suositellaan vähän samantyylistä lähestymistapaa suomalaisiin, mutta toki bisnesladyn tavoin. Suomessa miehet eivät tule auttamaan bisnesnaista, joten hänen täytyy varautua omatoimisuuteen ja laittaa hyvät kengät jalkaan. 

Vierailija
75/277 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän rahaa Netflixiin, Alkoon ja Kotipizzaan, niin riittää rahat laadukkaammin vaatteisiin, naiset!

Naiset? Eikö tämä sama asia koske miehiäkin? Vai miksi vaadit muutenkin pienipalkkaisempia naisia tuhlaamaan rahansa turhiin rätteihin? Itse käytän rahani sata kertaa mieluummin Netflixiin, Alkoon ja Kotipizzaan kuin turhiin rätteihin. Mieluummin vaikka poltan rahani kuin ostan turhia rättejä.

Vierailija
76/277 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan totta. Se on se suomalaisten ostovoima, mikä on pielessä.

Äärimmäinen nuukuus se syy on. 

Orjatyöllä Kiinassa valmistettujen rättien hintataso on hämärtänyt käsityksen siitä, mitä vaatteiden oikeasti kuuluisi maksaa. 

Vierailija
77/277 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markettien tavara on taattua Kiina-laatua ja saman tavaran saa puolet halvemmalla ulkomailta. Ei mitään järkeä maksaa itseään kipeäksi jostain rätistä. Lisäksi suomalaisten ostovoima on niin alhainen ettei sillä osteta muuta kuin perusvaatteita. Ostovoimaa omaavat eli hallituksen kannattajat saavat puolestani huolehtia kauppiaiden kannattavuudesta. Minä en sitä tee.

Vierailija
78/277 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla suomalaiset tunnistaa kuluneista ja kulahtaneista kengistä.

Tämä. Muijilla AINA ballerinat

Ei se haittaisi jos ne olisivat siistit, mutta halvat cittarista ostetut ballerinat alkavat näyttää kulahtaneilta parin viikon käytön jälkeen. Silti niillä kävellään kaksi kesää ennen kuin raaskitaan ostaa uudet.

Mikä siinä sinua haittaa? Pitäisikö ehjät ja mukavat kengät heittää roskiin? 

Tämä on tämä suomalainen asenne, kenkä on ehjä ja käyttökelpoinen niin kauan kuin se pysyy jalassa. Sillä ei ole väliä miltä näyttää.

Tuossa yllä valitettiin siitä, että ken

Kulahtaneet kengät ovat kulahtaneet ja tekonahkahalpiksia ei voi oikein kunnostaa. Roskiin ne kuuluvat tai mökkitöppösiksi. Laatukengät voi suutari laittaa lähes uudenveroisiksi.

Kuten on todistettu suomalaiset eivät ymmärrä kenkien päälle. Ette te nuhjuisissa vaatteissakaan kehtaa töihin tai vierailemaan mennä, mutta kengillä ei tunnu olevan väliä.

Vierailija
79/277 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki Italiaa ihannoivat voisivat raottaa vähän verhoa ja katsoa mitä sieltä ikkunasta näkyy. Pistätkö korkokengät ja minihameen kauppareissulle? 

Vierailija
80/277 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain naiset? Entä miehet? Miksi naisten pukeutumista aina kommentoidaan?

Miehillä vaate kuin vaate näyttää hyvältä päällä.