Miksi työttömät eivät perusta yrityksiä?
Ihan älytöntä. Voisi työllistyä omassa yrityksessä. Eikö työ maista? Minulla 100 ideaa.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Tulossa on yrittäjävelvoite tietyn työttömyysjakson jälkeen. Suomella ei ole varaa maksella satojen tuhansien ihmisten joutenoloa.
Siinä tapauksessa Suomi saa ottaa kontolleen yrityksen mikäli se kaatuu ja menee konkurssiin.
Koska he lähtee Norjaan tekemään kunnolla rahaa. Ja sinä jäät tänne ihmettelemään suu auki. Etkö seuraa uutisia tai LinkedIniä, sinne vain lukemaan suomalaisten lähdöstä Norjaan. Viisas päätös.
Vierailija kirjoitti:
Huomaaa ettei AP:lla ole minkäänlaista käsitystä yrityksen pyörittämisestä. Mutta ap on hyvä ja näyttää mallia ja perustaa yrityksen johonkin peräkorpeen.
Joku pikku kittari tienvarteen!
Vierailija kirjoitti:
Sitä olen ihmetellyt aina...tulisi "hillot" omalle tiliile,olisi yrittämisen vapaus eikä kenenkään määrättävänä...firmoja vaan pystyyn ,ilmainen vinkki työttömille jos eivät itse sitä tajua..
Ja sitten kun sairastut, niin kuka hoitaa yrityksen? Lomia et myöskään voi pitää!
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Ei oo vieläkään varaa perustaa sitä huvipuistoa 😄
Aloita possujunasta. Jostain on lähdettävä.
Ensin pitäis olla tontti 😃
Idea ei maksa kuluja. Pienenkin firman perustamiseen ja markkinoille tuontiin tarvitaan kymmeniä tuhansia rahaa.
Suomessa yrittäminen ei kannata. Jos haluat saada keskipalkkaa, 3500€ kuukaudessa, pitää sinun saada yritykselle voittoja 10 000€ kuukaudessa. Tämän voi kääntää tuntiveloitukseen siten, että alle 100€ tuntihinnalla ei kannata tehdä yhtään mitään.
Olen yksityisyrittäjä, ja ainakaan minulla ei olisi varaa pyörittää yritystä, jos en olisi myös osa-aikaisessa palkkatyössä. Yrittämisessä on aika hemmetin isot kulut. Saadakseen starttirahaa pitää myös osoittaa että sinulla on riittävästi varallisuutta ja 2000€ lainalupaus. Jos on köyhä ja lähipiiri on köyhää myös niin vaikeaksi menee. Yrittämiseen liittyy myös paljon riskejä. Yrittäminen ei ole sellainen asia, johon näpsäkästi ryhdytään kun töitä ei löydy, vaan se vaatii lähtökohtaisesti edes melko hyvän tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Koska he lähtee Norjaan tekemään kunnolla rahaa. Ja sinä jäät tänne ihmettelemään suu auki. Etkö seuraa uutisia tai LinkedIniä, sinne vain lukemaan suomalaisten lähdöstä Norjaan. Viisas päätös.
Rotat jättää uppoavan laivan.
Siis yksilön kannaltahan tuo voi olla/on järkevä ratkaisu, mutta yhteiskunnan kannalta vain roskien lakaisemista maton alle. Se ei millään lailla korjaa olemassa olevaa ongelmaa massatyöttömyydestä, työsyrjinnästä eri perustein, yrittäjyyden kannattamattomuudesta.
Syyttelyn ja päähän potkimisen sijaan pitäisi alkaa pohtimaan, millä tästä tilanteesta saataisiin parempi ja millä tavalla työelämän epävarmuudesta saataisiin siedettävämpää? Niin että ihmiset uskaltaisi vaikkapa tehdä niitä lapsia, taikka kuluttaa loputtoman säästämisen sijaan. Nyt kun epävarmuus on suuri ja syyttävä sormi osoittaa yksilöän, ei ole ihme että se lamaannuttaa ja ihmiset lähinnä vetäytyy poteroihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Olen yksityisyrittäjä, ja ainakaan minulla ei olisi varaa pyörittää yritystä, jos en olisi myös osa-aikaisessa palkkatyössä. Yrittämisessä on aika hemmetin isot kulut. Saadakseen starttirahaa pitää myös osoittaa että sinulla on riittävästi varallisuutta ja 2000€ lainalupaus. Jos on köyhä ja lähipiiri on köyhää myös niin vaikeaksi menee. Yrittämiseen liittyy myös paljon riskejä. Yrittäminen ei ole sellainen asia, johon näpsäkästi ryhdytään kun töitä ei löydy, vaan se vaatii lähtökohtaisesti edes melko hyvän tilanteen.
2000 euroa ei riitä edes avajaistarjoiluihin oikeassa elämässä.
Tässä pitkä lista kommentteja, että yrityksen perustaminen on kallista eikä kannata.
Sitten toisaalla vaaditaan, että niiden yritysten pitäisi maksaa parempaa palkkaa että kannattaisi mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa yrityksen perustaminen lienee maailman helpoimpia.
On lukematon määrä ammatteja, joihin ei juurikaan tarvita isompia pääomia. Ammatti-ihmisilläusein työvälineet ovatkin, osa ainakin.
Ja yritys- sekä starttituet auttaa.
Pankit eivät lainaa yrityksille esimerkiksi heikon kassavirran, epäselvän liiketoimintasuunnitelman, riittämättömien vakuuksien tai huonon luottohistorian vuoksi. Nuoret yritykset voivat kohdata vaikeuksia, koska niillä ei ole riittävää toimintahistoriaa ja tuloksia osoitettavaksi. Myös tietyillä toimialoilla voi olla korkeampi luottoriski, mikä vaikeuttaa lainan saamista.
Kannattavan yrityksen perustaminen vaatii tietoa ja taitoa ja muun laista yritystoimintaa kuin kannattavaa ei edes kannata harjoittaa. Minkä tahansa yrityksen perustaminen vaatii myös jonkun verran pääomaa ja jos sitä ei ole omasta takaa ja siihen tarvitaan pankista lainaa, niin sitä ei saa jos yritysidea ei ole todistetusti kannattava eikä lainaa myöskään saa ilman vakuuksia. Harvoin yritys tuottaa alkuun mitään tai tuottaa niin vähän, että rahaa pitäisi olla takataskussa myös elämistä varten kunnes yrityksestä alkaa saada tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että yrityksen perustaminen on ilmaista? Vai mistä meinasit pieraista alkupääoman?
Anot valtiolta tai EU:lta startuppia, tietty yritysidean pitää olla aika hyvä.
Perustaisin yrityksen jos sitä voisi tehdä alkuun ainakin osa-aikaisesti. Käytännössä tällainen on tehty mahdottomaksi.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Ei oo vieläkään varaa perustaa sitä huvipuistoa 😄
Jos kenenkään tulisi perustaa huvipuisto niin se olisi sinun. Lue vaikka siitä miten Walt Disney perusti Disneyworldin ehkä siitä saat jotain inspiraatiota miten onnistuu.
Ja tässä taloudessa, mistä ne asiakkaat kaikille uusille ja uljaille yrityksille kun kenelläkään ei ole rahaa tai uskallusta kuluttaa? Entiset yrityksen menee just konkaan edelleisten vuoksi. Siksi kukaan viisas ei tällä hetkellä perusta yritystä, jollei liikeidea ole ns pominvarma.
Miksi maksaa yritysvelkoja loppuelämä?
Kaikkia ei ole tarkoitettu kaikkeen. Pitää olla luontaisia kykyjä, motivaatiota, näkemystä, intohimoa, taloudellista osaamista ja pelisilmää. Yrittäjän paineensietokyky pitää myös olla aika korkea.
Vierailija kirjoitti:
Tulossa on yrittäjävelvoite tietyn työttömyysjakson jälkeen. Suomella ei ole varaa maksella satojen tuhansien ihmisten joutenoloa.
Ja pääomat yrityksen aloiottamiseen antaa varmaan yhteiskunta? :D En siis puhu siitä että työttömän tarvitsisi ottaa lainaa vaan hänelle annetaan pääoma josta maksaa kaikki yrityksen kulut. Olen laskenut että oman paperilla olevan yritykseni kulurakenne on noin 3500€/kk joka sis kaikki viralliset vakuutukset, verot ja YEL jne. Yritys on täysin digitaalinen ja tuote on täysin digitaalinen. Mä lähden heti yrittämään kun tulee tuollainen velvoite ja yhteiskunta antaa mulle tuon pääoman omasta pussistaan mun yrittäjyyteen. Jee, sitä odotellassa :D
Mutku Sanna olisi laittanut Mäkkkärin kassan tienpäälle jo aikaa sitten.