Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko lapsuudessanne 30 asteen helteitä

Vierailija
01.11.2025 |

20-25 astetta kyllä oli harvakseltaan.

m59

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli. 60- ja 70- luvulla todella kuumia kesiä.

Vierailija
22/74 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli joinakin päivinä, ei koko kesää. Nykyään ihmiset ei kestä sitä normaalia kesän lämpötilaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli joinakin päivinä, ei koko kesää. Nykyään ihmiset ei kestä sitä normaalia kesän lämpötilaa. 

mikä koko kesä?

missä asut et ainakaan Suomessa?

Vierailija
24/74 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut, joku +27 ehkä +28 oli todella harvinaista. Silloin pidettiin erikoisena kun oli helle, eli 25, ja silti muistan kesät suurimmalta osin lämpiminä. Usein kesäkuu oli viileähkö. Ensimmäiset tukalat helteet koin vasta tässä 3-4 vuotena kun niitä on ollut täällä länsi-Suomessa,ehkä niitä on ollut idässä joskus aikaisemminkin, kun siellä on erilainen ilmasto kun tässä lähempänä merta ja lakeuksilla. Mutta vielä 5 vuotta sitten ajattelin, että +30 ja siitä yli asteita on vain jossain Kreikassa ja sitä etelämpänä.

Mulle alkaa +25 olla jo liikaa, joten muistaisin kyllä jos, ennen viimeismpiä vuosia lukuunottamatta, oilsi ollut +30.

Vierailija
25/74 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut, joku +27 ehkä +28 oli todella harvinaista. Silloin pidettiin erikoisena kun oli helle, eli 25, ja silti muistan kesät suurimmalta osin lämpiminä. Usein kesäkuu oli viileähkö. Ensimmäiset tukalat helteet koin vasta tässä 3-4 vuotena kun niitä on ollut täällä länsi-Suomessa,ehkä niitä on ollut idässä joskus aikaisemminkin, kun siellä on erilainen ilmasto kun tässä lähempänä merta ja lakeuksilla. Mutta vielä 5 vuotta sitten ajattelin, että +30 ja siitä yli asteita on vain jossain Kreikassa ja sitä etelämpänä.

Mulle alkaa +25 olla jo liikaa, joten muistaisin kyllä jos, ennen viimeismpiä vuosia lukuunottamatta, oilsi ollut +30.

Ai niin, olen syntynyt 1974, enkä ole koskaan asunut itäisessä tai pohjoisessa Suomessa.

Vierailija
26/74 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tarkastamassa tilastot. Vuoden 1961 jälkeen ensimmäinen helleputki oli vuonna 2003. 2010-2025 on ollut viisi helleputkikesää.

Vierailija
27/74 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tod. ollut. 25 oli harvinaista herkkua. Nää rökälehelteet alkoivat siinä 2000 luvun alkuvuosina. Eihän silloin ollut yhdessäkään autossa edes mitään ilmastointia, kunnes yhtäkkiä ei pärjännyt enää ilman.

Vierailija
28/74 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan on todettu että jopa 70-luvulla oli valtavia helteitä Suomessa...

2020-luvulla Suomessa on yksi lämmin kuukausi ja loput ovat kylmiä sateisia pimeitä kuukausia kun ilmasto on kylmentynyt... nyt +2 astetta mittarissa...

Ei mun lapsuudessa koskaan ollut marraskuussa, hyvä jos lokakuussakaan plussan puolella. Eikä ollut +30 helteitä. Ensimmäisen kerran elämässäni olen kokenut vesisateita tammikuussa ja helmikuussa nyt vasta ihan viime vuosina, on toki ollut luntakin, mutta sää on vaihdellut todella paljon talvella. 2004 kun menin naimisiin oli vähän sellaista jopa loskaista, se on jäänyt mieleen kun se oli helmikuun sääksi niin erikoista.

Minä olen syntynyt 1974 joten en muista kauheasti 70-luvun säitä kuin vasta loppupuolelta, eikä silloin kyllä näin tukalia säitä ollut. 

Vierailija
29/74 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heinätöitä joka kesä, eikä koskaan lian kuuma vaikka suora auringonpaiste.

Vierailija
30/74 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli, etenkin 70-luvun alussa, jopa Lapissa mistä olen kotoisin. Pitkiä tyyniä paisteita, jolloin järvien vedet olivat lämpimiä kuin linnunmaito. Sitten muistan erityisen tukalia ja kuumia helteitä Oulun seudulla 90-luvun opiskeluaikoina myös, sellaista +28-30. Mutta todella kovia pakkastalvia myös. 

Vierailija
31/74 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. kesät 1988 ja 1989 olivat tosi kuumia eli kyllä oli lapsuudessakin lämpimiä kesiä. Isompi ero on talvissa, ne olivat kylmiä ja lumisia.

Minä olen ollut tuolloin yläasteella, eikä kyllä todellakaan ollut mitään +30, lämmintä kyllä oli, mutta sitä tavallista jonka kestää meikäläinenkin.

Mutta minä asuinkin Etelä-Pohjanmaalla, ehkä idässä oli sitten, en kyllä muista kuulleeni että Suomessa olisi ollut tuollaisia etelänmaiden Kreikan jne. lämpötiloja.

Vierailija
32/74 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä muistan kun olin n. 10 vuotias niin esimerkiksi kesä 1996, 1997 ja 1998 olivat lämpimiä ja oli 30 asteen lämpötilojakin Suomessa. Eikä siinä mitään kun pidän helteistä.

Vierailija
33/74 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jopa kesäkuu oli kylmä 2025 niin paljon ilmasto on kylmentynyt

Kesäkuut on aina olleet kesän viileimmät, jopa viileämpää kuin toukokuun lopussa. Muistan lapsuudesta kun ne kesäkuut viiksetti kun ei ollut vielä kunnolla kesä.

N51

Vierailija
34/74 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että oli kuumia kesiä ainakin vuosina -69, -72, -75, -76 ja kylmiä ja lauhoja talvia oli myös. N62

Vierailija
35/74 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli, mutta ne oli yksittäisiä päiviä, eikä tollasia jaksoja. 

Vierailija
36/74 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1970. En muista lapsuudestani samanlaisia helleputkia, mitkä nykyään ovat lähes normi. Oli lämpimiä päiviä, mutta sitten tosiaan tulikin jo ukkonen. 

2000- luvulla ostin ensimmäistä kertaa tuulettimen. Kyllä ilmaston lämpenemisen huomaa.

Vierailija
37/74 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku 28 astetta oli todella kova helle ja onhan se nykyäänkin. Yli 30 astetta oli vain ulkomailla ja sitä aina etelässä ollessa ihmeteltiin.Pilvipoutapäivä oli sellainen normipäivä. Ite huomasin että ysärin loppupuolella auringossa alkoi sellainen polttava olo, ei mielestäni skidinä ja teininä (70 -80 -luku)aurinko polttava ollut vaikka joskus oltiin koko päivä ulkona suorassa auringonpaisteessa.

Vierailija
38/74 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sää oli silloin epävakaisempaa kesällä, ei ollut koskaan viikkokausien helleputkia. Kun alkoi sataa niin heti viileni paljon, sadepäivinä aina reilusti alle 20 astetta keskikesälläkin. Hyvin harvinaista oli jos lämpö nousi 30 asteeseen, 25 astetta oli jo paljon siihen aikaan 1970-luvulla. Syksy alkoi aikaisemmin, jo elokuun puolivälissä tulivat ensimmäiset hallayöt. Talvella oli pakkasta ja lunta enemmän kuin mitä nykytalvina. Keväällä säät lämpenivät kesäisiksi aikaisemmin kuin nyt.

Vierailija
39/74 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli niitä, ja lumettomia talvia. 

m 63

Koskaan ei ole ollut lumetonta talvea Suomessa, ei nykyaikaan eikä menneisyydessä. Mikä tämä juttu on, että tästä asiasta jostain syystä aina valehdellaan?

Vierailija
40/74 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna -82 oli kesäkuussa pakkasta ja lunta satoi, heinäkuu oli kokonaan hellettä.

Muistan. Ennätettiin tehdä pottu, sitten keli muuttui - päinvastaiseksi. Jopa pääskyset putoili katoilta!

Itä-Suomessa tuo siis; Länsipuolella niin kuivaa (helle?), että viljat paloi oraalle. Muistan tuon hyvin, kun pappa sitä "noitui".

Sitten tuli ne "heinäpoudat" (meille),  uikkareissa pistettiin heinää, ensin seipäälle, nuorempi setä sanoi, et turhaa laittaa,  ne kuivaa itsestään, kunhan vaan aamulla käy vähän "pöyhäsemässä" (yökaste). Niin tehtiin.

Saatiin viimeiset heinät latoon ("korsuun"), niin alkoi ukonilma - paukutti niin stn. paljon, ja just siihen meidän paikalle! (no, kahden järven välissä, "kannas", siihenhän se jää ....).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi