Te opiskelevat, työttömät ja perheelliset yksinhuoltajat! Onko paniikkia toimeentulosta kun joutuu ottamaan opintolainaa?
Töitä ei löydy ja pakko vaan ottaa lisää ja lisää lainaa. Valmistun sairaanhoitajaksi joille ei enää töitä ole. En pääse töihin edes aiemmalla koulutuksellani, olen lähihoitaja.
Olen jotenkin ihan näköalaton. Ei ole vissiin muuta vaihtoehtoa kuin vaan velkaantua lisää tai lopettaa opinnot ja jäädä siltikin työttömäksi.
Kommentit (10)
Typerä kysymys edes. Lopetat sen lainanoton ja velkaantumisen
Mitä järkeä opiskella, kasvattaa velkamäärää jos kerta töitä ei ole?
Miten paljon opintoja on jäljellä? Kerryttää se korkeakoulututkinto eläkettä jos ei muuta, eikä työkkäri painosta heti pupukursseille jos on 2 tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon opintoja on jäljellä? Kerryttää se korkeakoulututkinto eläkettä jos ei muuta, eikä työkkäri painosta heti pupukursseille jos on 2 tutkintoa.
On tässä vielä kaksi vuotta aikaa. Opintolainaa tulee olemaan n 30000 euroa kun valmistun. Eikä takeita töistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tässä vielä kaksi vuotta aikaa. Opintolainaa tulee olemaan n 30000 euroa kun valmistun. Eikä takeita töistä.
Ap
Kun ei kerta töitä ole niin tyhmäähän tuo lainanotto on.
Teetkö keikkaa ohessa? Ainakin ennen lähihoitajillekin oli hyvin keikkatyötä tarjolla ja niistä maksetaan suhteessa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Teetkö keikkaa ohessa? Ainakin ennen lähihoitajillekin oli hyvin keikkatyötä tarjolla ja niistä maksetaan suhteessa enemmän.
Ei ole. Ei ole edes keikkaa.
Ap
En tiedä mistä pankista sulla on lainaa, mutta itse otin opintolainaa S-pankista sairaanhoitajan opintoihin. Valmistuin toukokuussa ja vasta kaksi vuotta valmistumisen jälkeen tarvitsee alkaa lyhentämään lainaa. Lisäksi voi hakea Kelasta opintolainan hyvitystä jos kyse ensimmäisestä korkeakoulututkinnosta ja Kela maksaa sitten jonkun verran lainasta pois.
Mä teen vielä hetken sairaanhoitajan sijaisuutta, olen tehnyt tätä vuoden alusta lähtien. Sitten palaan lähihoitajan työhön tällä samalla työpaikalla missä olen ollut yli kuusi vuotta. Vähän tuntuu, että koulutus meni hukkaan kun palaan lähihoitajan työhön, mutta on sentään edes töitä vakituisena.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää keikkatöitäkään tarjolla kuten aiemmin.
Lopetat opinnot. Mitä järkeä velkaantua kun et pysty edes maksamaan lainojasi? Veli velkaa otettaessa, veljenpoika maksettaessa jne