THL: Sterilointien määrä laskee yhä - 20 % pudotus
https://thl.fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/seksuaali-ja-lisaan…
Miksi miehet eivät halua vasektomioita ja naiset välttelevät sterilisaatioita?
Syitä voi spekuloida. Ihmiset eivät enää hakeudu parisuhteisiin ja suhteet eivät kestä, joten ei ole tarvetta ehkäistä, kun ei ole suhdettakaan? Toisaalta kierukka on voinut korvata sterilointia? Onko kondomin käyttö yleistynyt?
Joka tapauksessa kummallinen suunta.
Varmasti vaikuttaa myös se, että sterilointiin pitää olla lain mukaan ikää 30 vuotta. Hölmö laki jossa ei ole logiikkaa. Miten ihminen ei ole tarpeeksi kypsä päättämään, ettei halua lapsia, mutta on tarpeeksi kypsä saamaan lapsia? Kyllähän tässä haiskahtaa sellainen vanhoillisuus, että ihmisiä halutaan ohjata lisääntymiseen ja ehkäisy on "syntiä", ja siksi ehkäisyn saantia pitää vaikeuttaa.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten sterilisaatio menetelmät vaihtui essuresta luovuttamassa hankalammaksi.
Lääkärit eivät myöskään helpostikin puolla sterilisaatiota. Itsekkin 2 kertaa olen sen ottanut puheeksi ja torpattu täysin. Lapsia oli silloin 2, toisella kertaa 3. Nyt niitä on 4 ja olen 5v ajan steriä harkinnut.
N33
Näköjään halusit paljon lapsia, joten miksi sinut olisi pitänyt sterilisoida aiemmin?
En halunnut. Minulle ei sovi kovin moni ehkäisy ja pillerit pettänyt 2 kertaa. Aborttia en kuitenkaan halua. 2 lasta halusin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten sterilisaatio menetelmät vaihtui essuresta luovuttamassa hankalammaksi.
Lääkärit eivät myöskään helpostikin puolla sterilisaatiota. Itsekkin 2 kertaa olen sen ottanut puheeksi ja torpattu täysin. Lapsia oli silloin 2, toisella kertaa 3. Nyt niitä on 4 ja olen 5v ajan steriä harkinnut.
N33
Näköjään halusit paljon lapsia, joten miksi sinut olisi pitänyt sterilisoida aiemmin?
En halunnut. Minulle ei sovi kovin moni ehkäisy ja pillerit pettänyt 2 kertaa. Aborttia en kuitenkaan halua. 2 lasta halusin.
Tässä on yksi syy miksi nykyinen laki ajaa ihmisiä kärsimykseen. Lapsia syntyy vastentahtoisesti ja ilman suunnittelua mikä lisää perheiden vaikeuksia. Jos olisi inhimillisempi laki, jossa sterin saa jokainen täysi-ikäinen ilman lääkärin tylytystä, ihmisten hyvinvointi paranisi merkittävästi.
Nykyään julkisella ei tehdä naisten sterilisaatioita kuin poikkeussyistä, jos mikään muu ehkäisy ei sovi. Hormonikierukka on se mitä lähtökohtaisesti ehdotetaan.
Pääseekö miehet edelleen steriin ihan normaalisti ja löysemmillä ehdoilla? Hyvä peruste miksi mies voisi siinä käydä ;)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään julkisella ei tehdä naisten sterilisaatioita kuin poikkeussyistä, jos mikään muu ehkäisy ei sovi. Hormonikierukka on se mitä lähtökohtaisesti ehdotetaan.
Jos laki on sama kuin 80-luvulla, ja steriin on oikeutettu jokainen 30 vuotias, kertooko tämä vain siitä että lääkärit leikkivät jumalaa ja epäävät sterilisaatiota yhä useammin koska luulevat tietävänsä toisen ihmisen tarpeet muita paremmin? Sellainen kieroutunut kuva tästä ilmiöstä jää. 🤮
Miehet ei ainakaan tarvi sterilointeja kun ei ole pilluhommiakaan. Syy: suomalaiset läskit demarifemakot, eivät jaksa motivoida miehiä edes yrittämään niitä pilluhommia.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma jonot on 6 vuotta. Mun mies kun aikoinaan kävi, ei mennyt muistaakseni kuin jotain viikkoja.
Naiset tästä sitten kärsii kun joutuvat käyttäämään itselle epäsopivia ehkäisykeinoja, kuten hormonipillereitä ja kierukoita. Ja siitä kärsii sitten koko perhe ja parisuhde hajoaa. Eipä tarvita sitten enää ehkäisyäkään.
Itse käytän kyllä aina kortsua, ja ongelma sillä ratkaistu. Onko naisella jotain tauteja, haluaako miehelle yllätyslapsen vai muuta salattavaa, jos tuo on ongelma mmmm?😌😌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä yritätkö trollata vai onko jäänyt uutiset lukematta muutaman vuoden ajan? Sterilisaatiota ei enää käytännössä saa julkisella, koska se ei ole pakollinen operaatio. Teoriassa saatat saada joskus lääkäriajan (mahdollisesti vuosien jonon jälkeen) ja jopa lopulta lähetteen, mutta jonot operaatioon ovat vuosia, ja useimmiten toimenpide lykkääntyy vaan vuodesta toiseen.
Kyse ei siis ole siitä etteivät ihmiset _haluaisi_ operaatiota, vaan he eivät _pääse_ siihen. Ja monilla ei ole varaa teettää yksityisellä.
Surkea tilanne. 😑Tämä on varmasti yksi syy miksi niin moni lähtee hoitamaan operaation Saksaan, kun sitä ei Suomesta saa. Ikäraja 18 ja halvempaakin vielä
Paljonko maksaa Saksassa?
R
Bisalp lähtee parhaimmillaan tuntuvasti alle 1000€, kun Suomessa hinta 3000-5000€.
Miehet eivät halua vasektomiaa, koska pelkäävät sen vaikuttavan miehisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaisi ehdoin tahdoin silpoa kehoaan?
Olen ehdottomasti valinnanoikeuden kannalla että naisen ja miehen pitää saada päättää omasta sterilisaatiostaan. Mutta kyllä monella on myös vähän vääristynyt käsitys sterilisaatiosta. Töiden puolesta olen törmännyt mm. siihen että sanotaan että halutaan sterilisaatio "koska voihan sen aina purkaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma jonot on 6 vuotta. Mun mies kun aikoinaan kävi, ei mennyt muistaakseni kuin jotain viikkoja.
Naiset tästä sitten kärsii kun joutuvat käyttäämään itselle epäsopivia ehkäisykeinoja, kuten hormonipillereitä ja kierukoita. Ja siitä kärsii sitten koko perhe ja parisuhde hajoaa. Eipä tarvita sitten enää ehkäisyäkään.
Itse käytän kyllä aina kortsua, ja ongelma sillä ratkaistu. Onko naisella jotain tauteja, haluaako miehelle yllätyslapsen vai muuta salattavaa, jos tuo on ongelma mmmm?😌😌
Minä en ainakaan tykkää kumista. Lisäksi miehelläni on lateksiallergia. Vie mukavuuden spontaanilta seksiltä, esim suihkussa
Vierailija kirjoitti:
Miehet ei ainakaan tarvi sterilointeja kun ei ole pilluhommiakaan. Syy: suomalaiset läskit demarifemakot, eivät jaksa motivoida miehiä edes yrittämään niitä pilluhommia.
Kyllä valtaosalla miestä edelleen on seksielämä. Jos sinulla ei ole, kannattaa katsoa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan tykkää kumista. Lisäksi miehelläni on lateksiallergia. Vie mukavuuden spontaanilta seksiltä, esim suihkussa
Se on nyt kuule sun oma ongelma. Itse en ota riskejä taudeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä silpominen? Vaan normaali ehkäisymenetelmä kun ei halua lapsia. Jos ei saa ehkäisyä, lapsia syntyy vastentahtoisille vamhemmille. Kuka sitä haluaa? Lasu-tapauksia on jo tarpeeksi maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö miehet edelleen steriin ihan normaalisti ja löysemmillä ehdoilla? Hyvä peruste miksi mies voisi siinä käydä ;)
Sama laki miehille ja naisille mutta miehiä hyppyytetään vähemmän lääkärien toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä silpominen? Vaan normaali ehkäisymenetelmä kun ei halua lapsia. Jos ei saa ehkäisyä, lapsia syntyy vastentahtoisille vamhemmille. Kuka sitä haluaa? Lasu-tapauksia on jo tarpeeksi maailmassa.
Ole hyvä, ja käy sitten itse kyseisessä operaatiossa, jos se niin kiinnostaa. Itse on lähde omaa kehoani tuhoamaan.
- Mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole hyvä, ja käy sitten itse kyseisessä operaatiossa, jos se niin kiinnostaa. Itse on lähde omaa kehoani tuhoamaan.
- Mies
Olen jo käynyt ja voin sanoa, että kannatti. Ei raskauspelkoa eikä riskiä elareista.. Se on jokaisen oma valinta. Kukaan ei pakota sua siihen. Sitä valinnanvapaus on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen ei halua lapsia, eikä ole allerginen kondomin materiaalille, miksi kukaan vastustaisi kondomia, ellei...? 🤔
Riipuu operaatiosta. Vasektomiat voi saada puoleen hintaan. Naisen sterkka myös edullisempaa.
Googlaa "selbstbestimmt steril" ja "childfree-friendly doctors list" niin pääset katsomaan suoraan lääkäreitä, jotka kunnioittavat potilaan kehollista itsemääräämisoikeutta.
Varaus onnistuu sähköpostilla, ja sieltä saatetaan soittaa. Puhuvat hyvää englantia.