Jos halloween nyt on ihanaa ja hyväksyttyä niin eikö meidän pitäisi ottaa ulkomailta myös muita pyhiä?
Eritoten USA:sta. Ehdottomasti kiitospäivä. Ja se perinne ettå joulua ei juhlita aattona.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo korreloi keskenään, en ymmärrä
Miksi vain halloween ja ystävänpäivä on tuotu viime vuosikymmeninä Suomeen? Miksei muita?
Niihin liittyy niin paljon krääsää. Sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Onhan me otettu joulukin ulkomailta.
Sitä ei ole otettu sen enempää kuin vaikka marsalkka Mannerheim.
Vierailija kirjoitti:
Ensin kannattaisi keksiä suomenkielinen nimi halloweenille. Muutoin se kirjoitetaan isolla, joka taas on vastoin suomen sääntöjä juhlapyhien nimistä.
Näin nimettömänä kehtaan ehkä tunnustaa, että mulla menee halloween- ja hollywood -sanat usein sekaisin. Enkä tajua, miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estääkö sinua joku? Juhli mitä haluat kotonasi.
Juhlitaanko halloweenia vain kodeissa??? Kyllä ne kakarat tulevat ovelle!
Mä en ole nähnyt yhtään vaikka olen ulkoillutkin. Eikä ovella ole käynyt kuin postinjakaja tuomassa pienoispaketin.
-Uusimaa
Lue joskus sanomalehtiä verkosta.
Koska Suomessa Black Friday on jo iso päivä, niin olisi todella loogista viettää Kiitospäivää. Sen nimi toki pitäisi olla thanksgivingi.
No mikä ettei. Juhlat on kivoja. Itse annan ääneni Meksikon Day of the Dead -juhlalle, joka on muuten huomenna. Myös Rion karnevaalin tyyliset juhlat olisivat hauskat.
Kaupat myy Halloween-kamansa edelleen alennusmyynneillä pois. Ei niitä kukaan Suomessa osta täyteen hintaan. Ehkä se Halloween ei niin oo vielä Suomeen saapunut kuin kauppiaat haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
july 4 tänne🤣
Aina on hyvä tekosyy juhlia ja vetää kännit. 🍾🥃
Vierailija kirjoitti:
july 4 tänne🤣
Selänteet juhlivat sitäkin.
Meidän perheessä vietetään monenkin eri maan juhlapäiviä. Kivaa vaihtelua arkeen, ja enemmän kuin jos viettäisi vain suomalaisia juhlapäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne suomalaiset pyhät mahtavat olla, jotka eivät ole tuontitavaraa ulkomailta? Jeesuskin oli varmaan suomalainen...
Juuri tällä logiikalla joulupukki ei ole suomalainen ja kaikki joulupukkiin liittyvä pitää poistaa Rovaniemeltä ja muualta Lapista.
Joulupukkihan ei ole suomalainen. Se on markkinoitu suomalaiseksi. Joulupukin ulkoasukin on kopioitu suurin piirtein coca-colalta 😀
Vierailija kirjoitti:
No mikä ettei. Juhlat on kivoja. Itse annan ääneni Meksikon Day of the Dead -juhlalle, joka on muuten huomenna. Myös Rion karnevaalin tyyliset juhlat olisivat hauskat.
Rion karnevaalit, mutta kesällä joskus heinäkuussa olisi kivat. Tykkään sambata.
No eihän meillä oikein mitään muuta vietetä kuin ulkomailta tuotuja pyhiä. Joulu, pääsiäinen, pyhäinpäivä ovat kaikki ulkomailta tuotuja pyhiä. Tosin moni on laitettu alkuperäisten juhlien paikalle.
Suomalaisia juhlapäiviä on paljon:
Minna Canthin päivä
Itsenäisyyspäivä
Aleksis Kiven päivä
Suven ja runon päivä
Suomalaisuuden päivä
Rumeberginpäivä
ym ym
Kannattaa tutustua Halloweenin historiaan ja perinteisiin ennen kuin olettaa sen tulevan muualta.
Sana Halloween on lyhenne All Hallows Eve. Se on kristillinen ilmaisu "pyhien aatto", mutta jostakin syystä suomalaiset haluavat käyttää vierasta kieltä samasta tapahtumasta.
Halloween on aina ollut noin 2000 vuoden ajan ja kulkeutunut Amerikkaan siirtolaisten mukana. Se on vaihtanut nimeä, muuttunut materialistisemmaksi , saanut erilaisia variaatioita eri maissa ja osittain myös materialisoitunut kaupalliseksi tapahtumaksi.. Itse syy juhlaan on unohdettu, mutta jokainen voi halutessaan muistuttaa sen historiasta Suomessa kekrinä.
Voisihan mallia ottaa Meksikosta,. jossa vainajia muistetaan näyttävästi juhlimalla ja myös kunnioittamalla edesmenneitä. Omat perinteet voi aloittaa ihan heti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne suomalaiset pyhät mahtavat olla, jotka eivät ole tuontitavaraa ulkomailta? Jeesuskin oli varmaan suomalainen...
Joulu, pääsiäinen, juhannus, kekri
Kirkko on liimannut suomalaisten juhlien päälle omat juttunsa
Vierailija kirjoitti:
No eihän meillä oikein mitään muuta vietetä kuin ulkomailta tuotuja pyhiä. Joulu, pääsiäinen, pyhäinpäivä ovat kaikki ulkomailta tuotuja pyhiä. Tosin moni on laitettu alkuperäisten juhlien paikalle.
Itsenäisyyspäivä
Joulun vietto aattona
Mä en ole nähnyt yhtään vaikka olen ulkoillutkin. Eikä ovella ole käynyt kuin postinjakaja tuomassa pienoispaketin.
-Uusimaa