Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos halloween nyt on ihanaa ja hyväksyttyä niin eikö meidän pitäisi ottaa ulkomailta myös muita pyhiä?

Vierailija
01.11.2025 |

Eritoten USA:sta. Ehdottomasti kiitospäivä. Ja se perinne ettå joulua ei juhlita aattona. 

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Estääkö sinua joku? Juhli mitä haluat kotonasi.

Juhlitaanko halloweenia vain kodeissa??? Kyllä ne kakarat tulevat ovelle!

Mä en ole nähnyt yhtään vaikka olen ulkoillutkin. Eikä ovella ole käynyt kuin postinjakaja tuomassa pienoispaketin.

-Uusimaa

Vierailija
22/77 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo korreloi keskenään, en ymmärrä

Miksi vain halloween ja ystävänpäivä on tuotu viime vuosikymmeninä Suomeen? Miksei muita?

Niihin liittyy niin paljon krääsää. Sen takia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan me otettu joulukin ulkomailta. 

Sitä ei ole otettu sen enempää kuin vaikka marsalkka Mannerheim. 

Vierailija
24/77 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin kannattaisi keksiä suomenkielinen nimi halloweenille. Muutoin se kirjoitetaan isolla, joka taas on vastoin suomen sääntöjä juhlapyhien nimistä. 

Näin nimettömänä kehtaan ehkä tunnustaa, että mulla menee halloween- ja hollywood -sanat usein sekaisin. Enkä tajua, miksi.

Vierailija
25/77 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Estääkö sinua joku? Juhli mitä haluat kotonasi.

Juhlitaanko halloweenia vain kodeissa??? Kyllä ne kakarat tulevat ovelle!

Mä en ole nähnyt yhtään vaikka olen ulkoillutkin. Eikä ovella ole käynyt kuin postinjakaja tuomassa pienoispaketin.

-Uusimaa

Lue joskus sanomalehtiä verkosta. 

Vierailija
26/77 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

july 4 tänne🤣

Vierailija
27/77 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Suomessa Black Friday on jo iso päivä, niin olisi todella loogista viettää Kiitospäivää. Sen nimi toki pitäisi olla thanksgivingi. 

Vierailija
28/77 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä ettei. Juhlat on kivoja. Itse annan ääneni Meksikon Day of the Dead -juhlalle, joka on muuten huomenna. Myös Rion karnevaalin tyyliset juhlat olisivat hauskat.

Vierailija
29/77 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitospäivä tietenkin

Vierailija
30/77 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupat myy Halloween-kamansa edelleen alennusmyynneillä pois. Ei niitä kukaan Suomessa osta täyteen hintaan. Ehkä se Halloween ei niin oo vielä Suomeen saapunut kuin kauppiaat haluaisi.

Vierailija
31/77 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

july 4 tänne🤣

Aina on hyvä tekosyy juhlia ja vetää kännit. 🍾🥃

Vierailija
32/77 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

july 4 tänne🤣

Selänteet juhlivat sitäkin. 

Vierailija
33/77 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä vietetään monenkin eri maan juhlapäiviä. Kivaa vaihtelua arkeen, ja enemmän kuin jos viettäisi vain suomalaisia juhlapäiviä.

Vierailija
34/77 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne suomalaiset pyhät mahtavat olla, jotka eivät ole tuontitavaraa ulkomailta? Jeesuskin oli varmaan suomalainen...

Juuri tällä logiikalla joulupukki ei ole suomalainen ja kaikki joulupukkiin liittyvä pitää poistaa Rovaniemeltä ja muualta Lapista. 

Joulupukkihan ei ole suomalainen. Se on markkinoitu suomalaiseksi. Joulupukin ulkoasukin on kopioitu suurin piirtein coca-colalta 😀 

Vierailija
35/77 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä ettei. Juhlat on kivoja. Itse annan ääneni Meksikon Day of the Dead -juhlalle, joka on muuten huomenna. Myös Rion karnevaalin tyyliset juhlat olisivat hauskat.

Rion karnevaalit, mutta kesällä joskus heinäkuussa olisi kivat. Tykkään sambata.

Vierailija
36/77 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän meillä oikein mitään muuta vietetä kuin ulkomailta tuotuja pyhiä. Joulu, pääsiäinen, pyhäinpäivä ovat kaikki ulkomailta tuotuja pyhiä. Tosin moni on laitettu alkuperäisten juhlien paikalle.

Vierailija
37/77 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia juhlapäiviä on paljon:

Minna Canthin päivä

Itsenäisyyspäivä

Aleksis Kiven päivä

Suven ja runon päivä

Suomalaisuuden päivä 

Rumeberginpäivä

ym ym

Vierailija
38/77 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustua Halloweenin historiaan ja perinteisiin ennen kuin olettaa sen tulevan muualta. 

Sana Halloween on lyhenne All Hallows Eve. Se on kristillinen ilmaisu "pyhien aatto", mutta jostakin syystä suomalaiset haluavat käyttää vierasta kieltä samasta tapahtumasta.

Halloween on aina ollut noin 2000 vuoden ajan ja kulkeutunut Amerikkaan siirtolaisten mukana. Se on vaihtanut nimeä,  muuttunut materialistisemmaksi , saanut erilaisia variaatioita eri maissa ja  osittain myös materialisoitunut kaupalliseksi tapahtumaksi.. Itse syy juhlaan on unohdettu, mutta jokainen voi halutessaan muistuttaa sen historiasta Suomessa kekrinä. 

Voisihan mallia ottaa Meksikosta,. jossa vainajia muistetaan näyttävästi juhlimalla ja myös kunnioittamalla edesmenneitä. Omat perinteet voi aloittaa ihan heti.

Vierailija
39/77 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne suomalaiset pyhät mahtavat olla, jotka eivät ole tuontitavaraa ulkomailta? Jeesuskin oli varmaan suomalainen...

Joulu, pääsiäinen, juhannus, kekri 

Kirkko on liimannut suomalaisten juhlien päälle omat juttunsa 

Vierailija
40/77 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän meillä oikein mitään muuta vietetä kuin ulkomailta tuotuja pyhiä. Joulu, pääsiäinen, pyhäinpäivä ovat kaikki ulkomailta tuotuja pyhiä. Tosin moni on laitettu alkuperäisten juhlien paikalle.

Itsenäisyyspäivä

Joulun vietto aattona

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän