Mitä ihmiset tekivät töiden lisäksi 80/90-luvulla?
Vai tekivätkö mitään, menivät kotiin tuijottamaan seinää?
Kommentit (143)
Mä lähinnä luin ja kirjotin kirjeitä. Veljet pelas tietokoneella ja katteli aika paljon telkkua ja videoita. Kaverit urheili ja katto myös telkkua. Osa kävi töis lukioaikana.
Kävin klassisen musiikin konserteissa, oopperassa, baletissa, teatterissa, taidemuseoissa, taidenäyttelyissä, elokuvissa ja muissa kulttuuritilaisuuksissa.
Seikkailin ympäri maailmaa. Suomessa hiihdin, pyöräilin ja parittelin.
Hö, no ei tietenkään mitään. Mitä sitä nyt olisi voinut tehdä ilman nettiä, tietokonetta tai älypuhelinta? Elämä oli silloin ankeuden kliimaksi. Ei siis ollut yhtään mitään.
Naiset olivat bingossa ja miehet nukkuivat kotona tai katsoivat telkkaria.
Vierailija kirjoitti:
Naiset olivat bingossa ja miehet nukkuivat kotona tai katsoivat telkkaria.
Puhu vain itsestäsi. Älä kaikista muista.
Silloin tehtiin paljon. Nykyisin suur8n osa kansasta vain tuijottaa vain ruutua. Silloin ei tuijotettu mitään vaan oltiin aktiivisia
80-luvulla miehet pelasivat lentopalloa taloyhtiön kentällä pari kertaa viikossa.
Menimme naimisiin, teimme remonttia, saimme 80-luvulla pari lasta, 90-luvulla työttömyys ja se antoi tilaisuuden olla lasten kanssa kotona, lisäkouluttautuminen ja takaisin työelämään.
Silloin nimenomaan asioita TEHTIIN.Nykyään vaan tuijotetaan ruutuja.Mieti sitä!
Vierailija kirjoitti:
Kotitöihin käytettiin enemmän aikaa. Yleensäkin tehtiin kaikkea itse enemmän: marjastettiin, sienestettiin, kalastettiin, tehtiin käsitöitä. Kirjoja luettiin paljon enemmän.
Hyvin sanottu. Joo, vaatteita tehtiin paljon, koska siinä säästi 75% hinnasta. Enää ei kannata. Lisäisin tähän, että telttailtiin kesällä, harva kävi ulkomailla. Ruotsinlaivat olivat suosittuja. Lapset lukivat Aku Ankkoja. Vaatteissa ei ollut lycraa, niin ne silitettiin. Jp tehtiin oikeaa ruokaa, koska eineksiä ja pizzapaikkoja ei ollut. Videot ja videokasetit taisivat tulla joskus -85? Se on ainakin minulle ensimmäinen muistikuva. Kuunneltiin radiosta musaohjelmia, ja äänitettiin c-kasetille. Oli kirjeenvaihtoystäviä, joille kirjoitettiin kirjeitä.
Silloin tehtiin jo arjessakin paljon, kun telkkarista tuli harvoin mitään, puuhasteltiin. Tehtiin ruokaa, leivottiin, siivottiin, käytiin kylässä, juteltiin ulkona naapureiden kanssa, käytiin kaupungilla, siivottiin autoa, harrastettiin s,käytiin kirjastossa, luettiin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset tekivät kotitöitä ja miehet katsoivat televisiota.
Miksi alanuolet? Olen itse ollut lapsi tuolloin, ja noin se oli.
Ehkä sinun kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Hö, no ei tietenkään mitään. Mitä sitä nyt olisi voinut tehdä ilman nettiä, tietokonetta tai älypuhelinta? Elämä oli silloin ankeuden kliimaksi. Ei siis ollut yhtään mitään.
Kohdattiin toisemme livenä. Vuokrattiin kesälomalle mökki ilman mukavuuksia, soudeltiin, suudeltiin, kalasteltiin ja saunottiin. Matkustettiin julkisilla.
Tehtiin paljon juttuja kavereiden kanssa. Mentiin konsertteihin ja kotibileisiin. Käytiin vierailulla, hengailtiin. Mentiin festareille, näyttelyiden avajaisiin jne. Kävelyillä. Uimassa. Soiteltiin toisillemme. Luettiin. Laitettiin yhdessä ruokaa. Katsottiin videoita ja tv:tä yhdessä sunnuntai-iltapäivisin. Ommeltiin vaatteita itse. Käytiin urheilemassa ja yleisessä saunassa järven rannalla, avantouimassa.
Muistan 80-90- luvun todella aktiivisena aikana. Aina joku teki jotain.
Vierailija kirjoitti:
Kysypä jonne äidiltäsi ja isältäsi, oliko heille elämää ennen internetsiä.
He olivat itsekin lapsia silloin.
Ruokailu 17.00
Katsottiin televisiota 18.00
Sauna 19.00
Kahvi 20.00
Arvi Lind 20.30
Vapaata oleskelua 21.00
Nukkumaan 21.30
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini aikakin kävi tanssitunnilla ja kuvataidekurssilla.
Nykyäänkin yksinäiset tantat käyvät kansalaisopiston huuhaakursseilla.
Ihmisiä tavattiin kasvotusten, käytiin kylässä, hengailtiin kavereiden kotona ja ulkona, lapset leikkivät ja juoksivat koko päivän pihalla. Ihmiset tapasivat paljon toisiaan, käytiin kävelemässä, notkumassa, kahvilassa.
Puhelimella soiteltiin pitkiä puheluita.
Katsottiin leffoja, luettiin tosi paljon kirjoja, tv-sarjoja, käytiin kursseilla, harrastuksissa, liikuntaa. Mitään etäjuttuja ei ollut, joka paikkaan oli mentävä fyysisesti paikan päälle.
Sitten biletettiin baareissa ja diskoissa, koska nuoriso halusi tavata nuorisoa ja kotoa oli lähdettävä baanalle. Kotipileitä pidettiin paljon. Pareja muodostui, koska ihmiset tapasivat toisiaan livenä.
Ostoksille piti mennä kauppoihin. Netistä ei voinut katsoa valikoimaa etukäteen. Ulkonäköön kiinnitettiin enemmän huomiota, koska joka päivä liikuttiin ihmisten ilmoilla.
Ei ollut tylsää. Moni asia on muuttunut, osa paremmaksi ja joku taas huonommaksi. Huonointa nykypäivänä on varmaan ihmisten yksinäisyys ja nuorten syrjäytyminen, vaikka kommunikointivälineet ovat parhaita ikinä.i
Sen ajan vauvapalstan trolli soitti lankapuhelimella keskustelulinjoille sabotoimaan porukka puheluita niin että yksi ja toinenkin poistui linjoilta lyömällä luurin kiinni.