Mitä ihmiset tekivät töiden lisäksi 80/90-luvulla?
Vai tekivätkö mitään, menivät kotiin tuijottamaan seinää?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Olen 60-luvun lapsonen, ja jo silloin isäni teki kotitöitä. Lienee ollut sitten poikkeus.
Meilläkin isä teki kotitöitä.
Voi luoja! Taas huomaa kun kännykkä ja some on nykynuorille kaikki elämä. Vastaan kyllä, elämää oli myös ennen internettiä. Silloin 80-90 luvulla töiden jälkeen käytiin harrastuksissa, katsottiin televisiota, tavattiin ystäviä, ulkoiltiin, luettiin kirjoja, käytiin kaupassa ym. ihan samoja asioita mitä nykyäänkin. Elämä oli ihan samaa, mutta rennompaa kun ei tarvinnut tuijottaa ja tuhlata elämäänsä somessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoanlaitto ja siivoaminen ainakin veivät enemmän aikaa. Äitini teki aina kaiken ruoan alusta asti itse, kun puolivalmisteita ja eineksiä ei juurikaan ollut. Oli siinä työtatekevälle hommaa kun joka päivä syötiin illallinen. Sitten oli enemmän kyläilyä ja tosi paljon lankapuhelimessa juoruamista. Lisäksi meillä oli puutarhapalsta, josta saatiin vihanneksia. Ei ollut mitään hienoja harrastuksia. Itse luin paljon kirjaston kirjoja ja kävin hölkkäämässä, mikä oli ilmaista. Sienestettiin syksylllä myös. Ommeltiin vaatteita ja neulottiin.
Tämä siis ihan Helsingissä
Puolivalmisteita ja eineksiä oli jo 70-luvulla. Ensimmäiset mikroaaltouunit ja videonauhuritkin hankittiin kasarilla.
Siitä huolimatta meidänkin äiti teki päivällisen joka arkipäivä alusta loppuun itse. Viikonloppuna nukuttiin pitkään, myöhäinen aamupala ja yhden lämpimän ruuan äiti laitto, muutoin syötiin, mitä kaapista löytyi. Äiti leipoi perjantaisin leipää ja pullaa sekä muuta makeaa. Mikron ostivat vasta 90- luvulla. Minulla ei ole omassa taloudessa ollut mikroa koskaan. Nyt mies uhkasi ostaa, ku kahestaan jäädään. Itse en eineksiin kajoa, teen ruuat itse. N54
Luin, kävelin, uin, kirjoitin, tapasin ystäviä ja sukulaisia, matkustin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset tekivät kotitöitä ja miehet katsoivat televisiota.
Eli samaa kuin nyt.
Nyt ei juuri muuta tehdä kuin tuijotetaan puhelinta. Siinä jää kotityöt tekemättä ja lasten kanssa keskustelut täysin syrjään.
Ettei vain aika kultais muistoja. Silloin ihmiset puhuivat lankapuhelimella ja 8-luvulla tuli jo kännykät ja 90-luvulla ne oli lähes kaikilla, jopa lapsilla. Samoin tietokoneet joka kodissa, josta sai lukea sähköisiä lehtiä.
Ja taas yleistetään joka kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kaupunkikerrostalossa näin, mutta maalla riitti hommia ulkonakin. Kesällä piha- ja puutarhatöitä, talvella lumitöitä ja lämmitystä. Ja niillä, joilla ei ollut omaa pihaa, oli ne samat jutut kuin nyt: harrastukset, tv, kotityöt ym. poisluettuna some ja nettipalstat.
Kyllä 90-luvulla oli jo nettipalstat, kuten vauva. fi ja IltaSanomilla av-palsta. Internet tuli koteihin jo 80-luvulla, jolloin maksoin ensimmäiset laskut pankin omalla ohjelmalla netin kautta. Yhteys tietokoneella otettiin lankapuhelimen kautta.
Niin otettiin, mutta puhelinta ei voinut käyttää samaan aikaan kuin nettiä. Siksi se ei ollut yhtä aktiivista kuin sitten, kun saatiin eri liittymät.
Aloittaja ei tainnut tietää, että noilla vuosikymmenillä Suomessa oli jokseenkin joka taloudessa tv, jos eri puuttunut uskonnolisesta tai muusta henkilökohtaisesta syystä. Katsottavaa oli vähemmän, mutta eipä ollut uusintoja nykymalliin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 50-luvun lapsi ja meillä isä laittoi meidät lapset kouluun ja teki aamupalat, myös siivosi ja äiti oli töissä ja näin kaikilla kavereilla kotona. Ja itseasiassa isäni oli parempi ruuanlaittaja kuin äiti. Samoin leipoi. Kyllä silloin jo miehet osallistuivat lastenhoitoon ja kotitöihin. Ja monet synnyttivät vielä 50-luvulla kotona ja miehet "kätilönä", jos terveyssisar ei ehtinyt.
Ehkä jossakin hienostoperheessä oli toisin, jossa oli palvelusväkeä.
Niin joo, illalla katoin aina telkusta MusicTv:stä Beavis & Bh - ei voinut käydä nukkumaan ennenkuin tsekkasi "mitä jäbät duunaa" :)))
Tuli klo. 23:30-24/00 tai jotain. Aamulla sitten "silmätristissä" töihin. ... Nykyään "sippaan" jo klo. 21:30-22, ei vaan jaksa enää (ikä on tehnyt tehtävänsä .... :( )
Vierailija kirjoitti:
Ettei vain aika kultais muistoja. Silloin ihmiset puhuivat lankapuhelimella ja 8-luvulla tuli jo kännykät ja 90-luvulla ne oli lähes kaikilla, jopa lapsilla. Samoin tietokoneet joka kodissa, josta sai lukea sähköisiä lehtiä.
Ettet vaan kuvittele asioita.
Ei ollut kaikilla kännykkää. Harvalla oli.
Ei ollut tietokonetta jokaisessa kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Katsoivat uutisia. Oikeasti mikä siinä oli, että piti katsoa joka hemmetin uutislähetys.
Sanoo netsi joka klikkaa kerran tunnissa uutiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kaupunkikerrostalossa näin, mutta maalla riitti hommia ulkonakin. Kesällä piha- ja puutarhatöitä, talvella lumitöitä ja lämmitystä. Ja niillä, joilla ei ollut omaa pihaa, oli ne samat jutut kuin nyt: harrastukset, tv, kotityöt ym. poisluettuna some ja nettipalstat.
Kyllä 90-luvulla oli jo nettipalstat, kuten vauva. fi ja IltaSanomilla av-palsta. Internet tuli koteihin jo 80-luvulla, jolloin maksoin ensimmäiset laskut pankin omalla ohjelmalla netin kautta. Yhteys tietokoneella otettiin lankapuhelimen kautta.
Niin otettiin, mutta puhelinta ei voinut käyttää samaan aikaan kuin nettiä. Siksi se ei ollut yhtä aktiivista kuin sitten, kun saatiin eri
Joo, ei ollut uusintoja tv:ssä ja siksi niitä nauhotettiin kotona ahkerasti, jos ei ehtinyt katsoa lähetuksen aikana. Meillä oli valtavat määrät dv-kasetteja, johon aina nauhotettiin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini aikakin kävi tanssitunnilla ja kuvataidekurssilla.
Minun äiti opiskeli kieliä, kutoi sukkia, kävi marjassa ja isällä oli vene.
Olin 4pvä viikossa tallilla hoitamassa hevosia töiden jälkeen. Muuten luin lehtiä, katsoin telkkua, pyöräilin ja perheen kanssa veneiltiin kesäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alanuolet? Olen itse ollut lapsi tuolloin, ja noin se oli.
Ei meillä ollut noin. TV:lle jäi melko vähän aikaa, uutiset katsottiin. Oli paljon muuta tekemistä.
Kasarilla biletin tosi paljon. Parisuhde ei kiinnostanut yhtään, niin panostin pukeutumiseen, ulkonäköön, taiteeseen, lukemiseen, kirjoittamiseen, tapasin usein ystäviäni henkevien keskustelujen merkeissä, ulkoilin, matkustin, päätin impulsiivisesti aika monestakin elämäni asiasta ja vaihdoin työpaikkaa usein, opiskelin välillä.
!991 päätin sitoutua rakastuessani päätä pahkaa mieheeni. Olimme silloin jo 30 ja 31 vuotta. Hän tuntui oikealta ja perustimme oman kodin. Lapsia emme saaneet, emme yrittäneet enää, mutta vietimme kyllä aktiivisen 90-luvun. Ostimme uuden kodin, remppasimme, ostimme uuden ja taas remppasimme ja matkustelimme, nautimme toistemme seurassa ja meillä oli laaja ystäväverkosto. Hankimme työaseman ja Internet-yhteyden samalla vuosikymmenellä. Modeemi lallatti ottaessani yhteyttä nettiin ja siihen aikaan ainoa huvi netissä yöaikaan oli web-kamerat. Yhdellä kaverilla oli sähköpostiosoite, niin päätimme vaihtaa etanapostista sähköposteihin.
No eivät ainakaan räplänneet kännykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettet vaan kuvittele asioita.
Ei ollut kaikilla kännykkää. Harvalla oli.
Ei ollut tietokonetta jokaisessa kodissa.
Periaatteessa ne oli hintansa kaikille puolesta saatavilla. Ja eihän niitä kännyköitä ole nykyäänkin kaikkien käytössä.
Minusta elämä oli melko samanlaista, eikä teknologiassa ole tullut mitään suurta mullistavaa, jos vertaa vaikka 50-lukua ja 70-lukua, muutos oli valtava yhteiskunnan rakenteissa ja elintasossa. Lähes kehitysmaasta tuli hyvinvointivaltio.
Äiti kävi aerobicissa ja kuskasi meitä lapsia harrastuksiin. Osallistui myös paljon seurojemme talkoisiin. Kävi kavereiden luona ja heitä kävi meillä. Televisiosta tuli tietenkin myös paljon kaikkea. 90-luku.
Katsottiin telkkaria, paljon ulkoiltiin ja joskus kyläiltiin. Kaikki ruoka tehtiin kotona ja leivottiin pullaa. Luettiin aikakausilöehtiä ja käytiin hakemassa kirjastosta kirjoja..