Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmiset tekivät töiden lisäksi 80/90-luvulla?

Vierailija
01.11.2025 |

Vai tekivätkö mitään, menivät kotiin tuijottamaan seinää?

Kommentit (143)

Vierailija
21/143 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin bileissä ja harrastettiin seksiä 😧

Vierailija
22/143 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin lenkillä, jumpassa ja opetin kansalaisopiston käsityökurssilla. Leikin ja ulkoilin lasten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/143 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoanlaitto ja siivoaminen ainakin veivät enemmän aikaa. Äitini teki aina kaiken ruoan alusta asti itse, kun puolivalmisteita ja eineksiä ei juurikaan ollut. Oli siinä työtatekevälle hommaa kun joka päivä syötiin illallinen. Sitten oli enemmän kyläilyä ja tosi paljon lankapuhelimessa juoruamista. Lisäksi meillä oli puutarhapalsta, josta saatiin vihanneksia. Ei ollut mitään hienoja harrastuksia. Itse luin paljon kirjaston kirjoja ja kävin hölkkäämässä, mikä oli ilmaista. Sienestettiin syksylllä myös. Ommeltiin vaatteita ja neulottiin. 

Tämä siis ihan Helsingissä

Puolivalmisteita ja eineksiä oli jo 70-luvulla. Ensimmäiset mikroaaltouunit ja videonauhuritkin hankittiin kasarilla.

Vierailija
24/143 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti oltiin vauvapalstalla.

Yhteys otettiin lankapuhelimella, se oli hidasta ja kallista, mutta hauskaa ja kommentit eivät tulleet reaaliajassa, vaan vasta moden tarkastuksen jälkeen ja siksi palsta pysyi siistinä. Silloin oli arvoton sensuuri.

Ja tosiaan sitä aikaa kuluu, kun internet yhteys oli todella hidas ja välillä katkeili. 

Vierailija
25/143 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset tekivät kotitöitä ja miehet katsoivat televisiota.

Miksi alanuolet? Olen itse ollut lapsi tuolloin, ja noin se oli.

Sinä sanoi NAISET ja MIEHET. 

Et sanonut sinun vanhemmista.

Vierailija
26/143 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli samaa kuin nyt.

Nyt ei juuri muuta tehdä kuin tuijotetaan puhelinta. Siinä jää kotityöt tekemättä ja lasten kanssa keskustelut täysin syrjään.

Vierailija
27/143 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli työväen opistoja, kerhoja, seurakunnan toimintaa, ulkoilua, urheilua, kirjastot, musiikkia, käsitöitä, pihatöitä, jne. 

Niinpä, ihan samaa tehdään nykyään . Paitsi että nuo älylaitteet hallitsee liikaa elämistä. Normi elämästä on jotkut vieraantuneet.

Vierailija
28/143 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niitä samoja juttuja kuin nykyään. Ainoastaan näkyään ei osteta, vaan sähköinen lukeminen o lisääntynyt valtavasti. 

Vierailija
29/143 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kaupunkikerrostalossa näin, mutta maalla riitti hommia ulkonakin. Kesällä piha- ja puutarhatöitä, talvella lumitöitä ja lämmitystä. Ja niillä, joilla ei ollut omaa pihaa, oli ne samat jutut kuin nyt: harrastukset, tv, kotityöt ym. poisluettuna some ja nettipalstat.

Vierailija
30/143 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuoremmista puhutaan, niin oltiin ulkona kavereitten kanssa tai kavereitten luona kylässä, jossa pelattiin jotain, kokeiltiin meikkejä yms. tyttöjen juttuja, luettiin, juotiin, käytiin ajelemassa ylinopeutta mutkaisilla hiekkateillä tai kierrettiin kaupungissa ns. p*urallia. Viikonloppuna lähdettiin tanssi- tai diskopaikkaan. Nuoremmat usein liftasivat sinne diskoon. Jotkut nuoret joutuivat kotona myös osallistumaan kotitöihin ja ulkotöihin pihalla. Telkkaria ei paljon katseltu, vain jotain suosikkisarjoja ja elokuvia ehkä katseltiin. Kavereille soiteltiin ja luettiin ajankuluksi nuorisolehtiä ja kirjoja, joita lainattiin kirjastosta. Kuunneltiin radiosta rockradiota. Vanhemmat kävivät töissä, tekivät kotihommia ja lähtivät joskus kylään tai ravintolaan. Perheen kanssa myös ressattiin.

Vierailija
31/143 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 60-luvun lapsonen, ja jo silloin isäni teki kotitöitä. Lienee ollut sitten poikkeus.

Vierailija
32/143 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytiin bileissä ja harrastettiin seksiä 😧

Ehkä ei olisi kannattanut, kun katsoo, millaisia tuloksia jälkimmäinen tuotti.

Vierailija
33/143 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-90-luvun vaihteessa olin vielä opiskelija. Ysärin alussa sitten töissä (lama, mutta kumminkin).

Tulostin töissä/töistä "prujuja" ja opiskelin niitä. Alkoi tympimään, niin aloin pelaamaan tietsalla Doomia :) Nettiyhteyttä ei ollut, niiin pelasin yksinään.

Se meni niin/liian pitkälle, uniin asti - aloin jo yöllä näkemään unia, et tapankaikki möröt. Päätin lopettaa sen, Doomin pelaamisen.

Myöhemmin "keksin" rallipelin, cmr2 eli Colin McRae Rally2 - sama juttu: yöllä näin unta kun pitkän suoran jälkeen vaihdan (manuaalilaatikolla) 5:lta suoraan 3:lle, keulaveto, keula kääntyy/seuraa mun ajatuksia.

Tuokin meni taas uniin asti, niin lopetin pelaamisen kokonaan.

Vierailija
34/143 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kaupunkikerrostalossa näin, mutta maalla riitti hommia ulkonakin. Kesällä piha- ja puutarhatöitä, talvella lumitöitä ja lämmitystä. Ja niillä, joilla ei ollut omaa pihaa, oli ne samat jutut kuin nyt: harrastukset, tv, kotityöt ym. poisluettuna some ja nettipalstat.

Ei ollut kaupungissa  kerrostaloissakaan aina noin.

Vierailija
35/143 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla sentään tuollaista ollut, ei meilläkään lapsuudenkodissa noin ollut. Sinä yleistät koko Suomea käsittäväksi luulosi jos teillä kotona oli noin. Olisit kirjoittanut että äiti teki kotitöitä ja isä katteli telkkaria. Se oli teillä muttei meillä.

Vierailija
36/143 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli samaa kuin nyt.

Nyt ei juuri muuta tehdä kuin tuijotetaan puhelinta. Siinä jää kotityöt tekemättä ja lasten kanssa keskustelut täysin syrjään.

Ettei vain aika kultais muistoja. Silloin ihmiset puhuivat lankapuhelimella ja 8-luvulla tuli jo kännykät ja 90-luvulla ne oli lähes kaikilla, jopa lapsilla. Samoin tietokoneet joka kodissa, josta sai lukea sähköisiä lehtiä. 

Vierailija
37/143 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli samaa kuin nyt.

Tuo oli arkipäivää lapsuudenkodissani. Mieheni ja minä olemme samanarvoisia, kotitöitä ei lasketa. 

Vierailija
38/143 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään nuoretkin haluavat itselleen heti kunnon auton, mutta ennen vanhaan haluttiin vanha auto, jota sai myös korjailla.

Vierailija
39/143 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelattiin tietokoneella, kaiken muun tekemisen ohessa. 90-luvun loppupuolella myös ircattiin ja surffailtiin netissä. Jos ajatuksesi oli, että kun ei ollut nettiä tai somea.

Vierailija
40/143 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsottiin tv:tä. Tosin siitä valitettiin, olisi pitänyt esim. hölkätä. 

Jumpissa käytiin (naiset) ja jotkut miehet salilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi