Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmiset tekivät töiden lisäksi 80/90-luvulla?

Vierailija
01.11.2025 |

Vai tekivätkö mitään, menivät kotiin tuijottamaan seinää?

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä jonne äidiltäsi ja isältäsi, oliko heille elämää ennen internetsiä.

Vierailija
2/98 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini aikakin kävi tanssitunnilla ja kuvataidekurssilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset tekivät kotitöitä ja miehet katsoivat televisiota.

Vierailija
4/98 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjastin, sienestin ja kävin pilkillä. Kesäisin tuli viljeltyä peltoa ja keiteltyä pontikkaa. Pelattiin maijaa ja polteltiin kessua. Kerran viikosa käytiin saunassa pesulla. Tämä siis 90-luvulla.

Vierailija
5/98 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitöihin käytettiin enemmän aikaa. Yleensäkin tehtiin kaikkea itse enemmän: marjastettiin, sienestettiin, kalastettiin, tehtiin käsitöitä. Kirjoja luettiin paljon enemmän. 

Vierailija
6/98 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavattiin ihmisiä enemmän kasvokkain: kyläiltiin tai tavattiin muuten vain. Nuoriso hengasi yhdessä ja lapset leikkivät pihoilla. 

Vierailija
7/98 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli työväen opistoja, kerhoja, seurakunnan toimintaa, ulkoilua, urheilua, kirjastot, musiikkia, käsitöitä, pihatöitä, jne. 

Vierailija
8/98 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ainakaan ollut noin. Vanhemmat tekivät yhdessä kotityöt. Molemmat kävivät töissä.

Vierailija
9/98 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoivat uutisia. Oikeasti mikä siinä oli, että piti katsoa joka hemmetin uutislähetys.

Vierailija
10/98 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin luettiin sanomalehtiä ja kirjoja, käytiin elokuvissa, taidenäyttelyissä, teatterissa ja konserteissa, matkusteltiin, remontoitiin, pantiin alulle lapsia, synnytettiin ne ja hoidettiin niitä, ulkoiltiin, kotoiltiin (laitettiin ruokaa, leivottiin, sisustettiin ja tehtiin käsitöitä), musisoitiin ja pidettiin yhteyttä ihmisiin puhelimitse ja kirjeitä kirjoittamalla. 

Hankin ensimmäisen tekstinkäsittelylaitteeni 1988 ja tein sillä ensimmäisen suomennostoimeksiantoni.

Muita kysymyksiä?

Vierailija
11/98 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli samaa kuin nyt.

Vierailija
12/98 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alanuolet? Olen itse ollut lapsi tuolloin, ja noin se oli.

Vierailija
13/98 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin baareissa iskemässä panoseuraa.

Vierailija
14/98 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samoja juttuja kuin nykyäänkin, ehkä erona se, että epämiellyttävät tunteet kohdattiin joko silmästä silmään tai ajauduttiin huumeisiin/alkoholiin kun ei ollut puhelinta lohduttamassa. 

Vierailija
15/98 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 luvulla oltiin vielä lapseton pari. Käytiin uimahallissa, kirjastossa, ulkoiltiin, harrastuksia jne

90 luvulla pikkulapsi aikaa. Lasten kanssa,  omat ja heidän harrastukset, kotityöt jne

Vierailija
16/98 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla olin vielä lapsi, ja leikimme ulkona aamusta iltaan kavereiden kanssa, tietokonekin jo ilmestyi kodin nurkkaan peli-iltoineen. 90-luvulla alettiin bilettämään oikein kunnolla, ja raflailtojen, festareiden ja kotibileiden lisäksi pelattiin usein mm snookeria tai käytiin bänditreeneissä. Sen jälkeen armeija, sitten parisuhde ja sitä rataa. Ei meillä koskaan tylsää ollut.

Vierailija
17/98 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hölkkäsin ja hölkkään vielä tänäpänä, hö-höö!

Vierailija
18/98 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoanlaitto ja siivoaminen ainakin veivät enemmän aikaa. Äitini teki aina kaiken ruoan alusta asti itse, kun puolivalmisteita ja eineksiä ei juurikaan ollut. Oli siinä työtatekevälle hommaa kun joka päivä syötiin illallinen. Sitten oli enemmän kyläilyä ja tosi paljon lankapuhelimessa juoruamista. Lisäksi meillä oli puutarhapalsta, josta saatiin vihanneksia. Ei ollut mitään hienoja harrastuksia. Itse luin paljon kirjaston kirjoja ja kävin hölkkäämässä, mikä oli ilmaista. Sienestettiin syksylllä myös. Ommeltiin vaatteita ja neulottiin. 

Tämä siis ihan Helsingissä

Vierailija
19/98 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samoja asioita kuin nytkin, paitsi ilman nettiä, kännykkää ja tietokonetta.

Ja jos sä ap et ymmärrä, että telkkaria voi katsoa ilman nettiä, tai että elokuvia voi katsoa vhs kaseteilta tai dvd levyiltä, niin oot vaan tyhmä.

Sosiaalista mediaa ei ollut, mutta ei sellaista osannut kaivatakaan. Ihmisiä tavattiin livenä, luettiin lehtiä ja kirjoja joista sai tietoa, telkkarin lisäksi.

Vierailija
20/98 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotitöihin käytettiin enemmän aikaa. Yleensäkin tehtiin kaikkea itse enemmän: marjastettiin, sienestettiin, kalastettiin, tehtiin käsitöitä. Kirjoja luettiin paljon enemmän. 

En minä ainakaan ole ikinä marjastanut, sienestänyt enkä kalastanut. Olin 80-luvulla nuori aikuinen ja 90-luvulla perheenäiti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän