Muuttovinkkejä autottomalle ja kaverittomalle?
Vinkkejä tilanteeseen jossa muuttoavuksi ei saa kavereita tai perhettä eikä ajokortittomana voi edes vuokrata pakua. Muilla kokemuksia?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Olen siis tottakai ottamassa muuttofirman, olisi pitänyt sanoa se aloituksessa. Onko käytännön vinkkejä muuttopäivään jollain joka on joutunut yksin muuttamaan? Onko esim parempi olla itse vastaanottamassa tavaraa uudessa kodissa vai siivoamassa vanhaa kotia siinä samalla kun muuttofirma siirtää tavaroita?
ap
Aloita pakkaaminen hyvissä ajoin, kaikki mitä et tarvitse voit pakata jo useampaan viikkoa ennen. Kirjoita aina laatikon sivuun mitä laatikko sisältää (ei laatikon päälle, koska pinotessa näet vain sivussa olevan tekstin.) Kirjoita myös suurella mihin huoneeseen menevät. 2 kevyttä laatikkoa on helpompi muuttaa kuin yksi painava. Tee ekalle päivälle 'hätälaatikko', jonka purkaat ekana ja missä on kaikki tavarat mitä tarvitset heti ekana päivänä uudessa kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Muuttofirma. Mun mielestä muutenkin noloa pyytää kavereita hoitaan muuttoa.
Joo, ei ole nykypäivää!
Me otettiin muutto ok-talosta ok-taloon tuntityönä eikä pyydetty tarjousta. Ne, jotka muuttivat pois siitä talosta mihin me muutettiin pyysivät tarjouksen könttähinnalla ja maksoivat pari sataa enemmän. Heidän muuttomatka oli suunnilleen saman pituinen ja tavaramäärä siis täysin sama kuin meilläkin.
Muuttofirmat laskee könttäsumman aina sillä periaatteella että varmasti jää reilusti plussalle, eli kannattaa ottaa tuntityönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttofirman saa tilattua laskulla, sitten jätät laskun maksamatta niin saat ilmaisen muuton.
Ja tästä seuraa oikeustoimia, kuten perintätoimi tai jopa oikeudenkäynti. Lisäksi heikentää luottotietojasi, mikä tekee tulevaisuudessa vaikeammaksi saada lainoja tai tehdä sopimuksia. Tosi fiksua...
Tuo olikin vinkki ihmisille ketkä on jo ulosotossa eikä ole enää mitään väliä.
Ulosotosta ponnistaminen takaisin tavalliseen elämään on huomattavasti vaikeampaa, jos koko ajan hankkii lisää ongelmia.
Mä otin muuttofirman ja kysyin siinä samalla, että pääsenkö heidän kyydissään sinne uuteen kotiin. Yleensä ne muuttoautot on kolmipaikkaisia joten kyytiin mahtuu varmaan firmasta riippuen. Itse pääsin kyydissä. Tarvittaessa voi ottaa vaikka boltin/taksin. Tai antaa vain avaimet ja asuntotiedot ja pyytää kantajia roudaamaan tavarat, kun itse jäät siivoamaan vanhaa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttofirman saa tilattua laskulla, sitten jätät laskun maksamatta niin saat ilmaisen muuton.
Ja tästä seuraa oikeustoimia, kuten perintätoimi tai jopa oikeudenkäynti. Lisäksi heikentää luottotietojasi, mikä tekee tulevaisuudessa vaikeammaksi saada lainoja tai tehdä sopimuksia. Tosi fiksua...
Jostain syystä maksuhäiriöt ja ulosotot kasautuvat 20-55-vuotiaille miehille.
Mikähän on syy, ellei näiden silkka aivottomuus.
Vierailija kirjoitti:
Muuttofirma. Toivat mulle muuttolaatikot viikkoa ennen, kantoivat ne muuttopäivänä autoon (olisi selvitty yhdellä muuttomiehellä, jos olisin auttanut esim. sohvan kanssa) ja kun muuttosiivous oli tehty niin hyvin kuin laatikoiden alta pystyi, niin pikahuiskaisun jälkeen ehdin itsekin muuttoauton kyytiin. Muuttomaailma-palvelusta pyysin tarjouksia ja valitsin niistä parhaimman kuuloisen.
Sama kirjoittaja lisää: Muutin toiselle paikkakunnalle, joten purin laatikot sillä välin kun hän käväisi kaupungilla tauolla ja syömässä. Hän sai siis laatikot paluumatkalle mukaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosotosta ponnistaminen takaisin tavalliseen elämään on huomattavasti vaikeampaa, jos koko ajan hankkii lisää ongelmia.
Juuri näin. Ulosotto ei ole merkki siitä, että nyt sitä voikin heittää elämän ihan rättäliksi, vaan vakava varoitus siitä, että aiempi toiminta ei ole ollut kestävällä pohjalla ja jos ei muuta toimintatapojaan kriittisesti, edessä ovat entistä vakavammat ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Pakkaa kamat postipaketteihin ja lähetä uuteen osoitteeseesi.
Tuo oliskin kätevää! 😀
Joissakin muuttopalveluissa saa myös kantajat. En muista nimiä, olen nähnyt vaan mainoksia.
Joskus laskeskelin että olisi mahdollista muuttaa myös matkahuollon pakettipalvelulla ja tulee halvemmaksi kuin järjestää auto ja maksella bensat jos matka on pitkä ja huonekalut mahtuvat paketteihin, sillä heillä ei matkan pituudella ole väliä, vaan ainoastaan pakettien koolla. Itsensä voi sitten siirtää julkisilla. Nouto kotoa ja noukkii paketit yksi kerrallaan pakettipisteestä.
Kamat roskikseen niin ei ole mitään mitä pitäisi muuttaa. Muutama vaate mahtuu reppuun.
Sohvat ja huonekalut voi laittaa palasiksi niin mahtuu nekin taloyhtiön roskikseen.
Mä olen koko ikäni ollut kaveriton. Auto on, mutta eipä sitä henkilöautolla, eikä yksin muutenkaan, pysty isoja huonekaluja, pesukonetta yms. muuttamaan.
Olen siis aina tilannut muuton palveluna muuttofirmalta. Kätevä homma, tuovat ennen muuttoa laatikoita kotiin, pakkaan sinne irtaimen, sitten muuttopäivänä kantavat laatikot ja huonekalut autoon, ja toisessa päässä uuteen asuntoon. Hakevat sitten laatikot pois, kun olen purkanut kuorman. Pk-seudulla Forsmania käyttänyt, olen tyytyväinen palveluun.
Pakkaa kaikki valmiiksi, muuten hidastaa kuljetusta.
Kannattaa olla vastaanottamassa tavaroita, niin voit helpottaa urakkaa ohjaamalla tavarat valmiiksi oikeille paikoille. Sohvan, sängyn, jne.
Laatikoiden päälle kannattaa kirjoittaa, mihin huoneeseen menevät uudessa kodissa.
Ne, mitä tarvitset välttämättöminä tavaroita ekana iltana ja aamuna yhteen laatikkoon, minkä merkitset näkyvästi, että löydät heti.
Jos muuttofirma auttaa lamppujen kanssa, riittävästi lamppuja valmiiksi asennettuina. Alkaa olla jo pimeää iltaisin. Ja varmista, että vanhasta asunnosta saat kaikki kattolamput pois. Loppusiivous valoisaan aikaan tai jalkalampun avulla.
"Ravintola"an ja pistät karvalompakon levälleen.
Muuttaessani tein sen virheen, että etsin edullisinta muuttofirmaa ja joka piti sisällään ihan mukavia, mutta aika huonosti suomea ja englantia ymmärtäviä tyyppejä. Olin onneksi pakannut ja nostanut/siirtänyt kaikki muuttolaatikot sekä huonekalut olkkariin kaikki samaan kasaan. Peitin muuttajien kulkureitin vanhoilla matoilla. Mulla oli noin 75 m2 kokoinen asunto, joten muuttoa valmistelin ainakin kuukauden ja annoin paljon myös tavaraa poiskin. Olin siivonnut suurimman osan asunnost, koska muutto tapahtuisi vain olkkarista ja ulos.
Lähdin muuttofirman matkassa uuteen kotiini ja neuvoin siellä mihin kamat laitetaan. Sitten palasin vielä siivoamaan vanhasta asunnosta matot, jtoka heitin taloyhtiön roskiskeen sekä siivosin olkkarin. Siihen meni tosi vähän aikaa.
Etäisyys vanhaan ja uuteen kotiin oli lyhyt noin 20 km.
Tiedän tunteen ap. Olen lapsen kanssa muuttanut 2 krt 2 vuodessa Kekan rajoitusten vuoksi. Meillä ei ole ketään apuna ja olen joutunut ottamaan pikavippiä jolla olen maksanut muutot. Nyt makselen velkaa ja etsin taas uutta asuntoa kun vuokra nousee.
Eli kilpailuta muuttofirma myy kaikki mitä voit ja ota pikavippiä
Muistutukseksi se, että muuttomiehet eivät ottaneet taulua seinältä eikä kattolamppua katosta irti. Ne jäi vanhaan kotiin. Uusi asukas siltä vanhasta kodista sitten soitti minulle, että kai hän saa ne pitää itsellään.
Juu ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ulosotto ei ole merkki siitä, että nyt sitä voikin heittää elämän ihan rättäliksi, vaan vakava varoitus siitä, että aiempi toiminta ei ole ollut kestävällä pohjalla ja jos ei muuta toimintatapojaan kriittisesti, edessä ovat entistä vakavammat ongelmat.
"Rättäliksi"? Voisitko puhua suomea, ei noita murreilmaisuja ymmärrä, jos on kotoisin jostain muualta.
Sitten taas sellainen yleiskielen ilmaus kyllä on olemassa kuin "panna ranttaliksi". Tarkoittaisiko suunnilleen samaa?
Jätät vanhat tavarat vanhaan asuntoon ja viet uuteen paikalle vain sen mitä jaksat kantaa
Kavereita on lähes mahdoton hankkia aikuisena ja ajokorttia työttömänä.