Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaussyrjintää?

Vierailija
31.10.2025 |

Vieläkö täällä on äitejä linjoilla? erityisesti teitä, joita kiinnostelee myös oma ura? 

Oon kolmekympppinen markkinoinnin ammattilainen, ollut kolme vuotta samassa firmassa hyvin tuloksin ja näytöin. Sain esikoisen alkuvuonna ja ennen raskautta mulle puhuttiin ylennyksestä. Mitään ei ollut vielä paperilla, mutta esihenkilö oli käytännössä sen jo vahvistanut, enkä osannut epäillä mitään ongelmia. Kun kerroin olevani raskaana, tunnelma muuttui heti. Ylennys hävisi puheista ja tilalle tuli vaan vauvaonnitteluita, mikä tietty oli sinänsä kiva. Ajattelin silloin, että ehkä myöhemmin, kun palaan töihin.

No, oon pian palaamassa perhevapaalta töihin ja kuulin, että mun sijainen talon sisältä onkin saanut sen paikan mitä mulle lupailtiin. Oon jotenkin niin yllätynyt tästä, etten osaa toimia. Mä olin ansainnut sen paikan. Mutta samaan aikaan pelottaa nostaa asiaa esiin, koska sijainenkin on pätevä tyyppi, eikä mulla ole mitään tosiaan kirjallisena. Enpä kuulu liittoonkaan, niin mitä tässä nyt voisi tehdä? Onko kukaan muu kokenut vastaavaa? Miksi tämä ottaa päähän niin paljon, kun kuitenkin on se vanha työ, mihin palata? 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä sovellu juuri sinun tapaukseen, kun en ihan tarkkoja yksityiskohtia tiedä.

On kuitenkin mahdollista, että sijainen on ollut pätevä ja sillä aikaa ehtinyt vakuuttaa johdon ja sille paikalle on sun vapaan aikana ollut tarve täyttyä.

Sulla on oikeus palata samaan duuniin, mutta ei oikeutta jättää muiden uraa holdiin siksi ajaksi, kun pidät vapaitasi.

Vierailija
2/10 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hyvät paperit, kai sitä uutta työtä voi ettiä jos nykyinen ei kiinnosta. Mä menin mammalomalta töihin vaan oikeastaan vähän vetreyttämään itseäni ja alle puol vuotta niin sanoin itteni irti. Viikon ehdin olla työtön kun sain paremman paikan onneksi ja siellä olen ollu nyt kohta 12 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mä oisin sen ylennyksen halunnut, koska tehtävä olisi tosi mielenkiintoinen. Että kiinnostusta olisi kyllä ollut. Mut pännii, että vetivät sen tarjouksen pois, mikä sit heijastuu toki hiukka motivaatioon tehdä sitä vanhaa hommaa. on semi huijattu olo.Uuden työn hakeminen ei ollut tässä kohtaa suunnitelmissa, mutta ei kai sitäkään voi pois sulkeee.

Ap

Vierailija
4/10 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on hyvät paperit, kai sitä uutta työtä voi ettiä jos nykyinen ei kiinnosta. Mä menin mammalomalta töihin vaan oikeastaan vähän vetreyttämään itseäni ja alle puol vuotta niin sanoin itteni irti. Viikon ehdin olla työtön kun sain paremman paikan onneksi ja siellä olen ollu nyt kohta 12 vuotta.

Voi käydä myös niin, ettei saa mitään uutta työtä.

Vierailija
5/10 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle kävi noin myös, vaikka kävin käytännössä vaan synnyttämässä vauvan ja palasin töihin 1kk jälkeen. Minut oli siirretty pois projektista, jota varten minut oli palkattu ja mitään uutta työtä ei ollut edes vielä olemassa. Samalla siiryin esimieheltä toiselle tuosta noin vaan ilman mitään konsultointia, ei ollut edes keskustelua edellisen esimiehen kanssa. Hr-osasto vittuili lyhyestä vapaasta ja esimies sanoi, että poissaolot tulevat kuitenkin lisääntymään lapsen sairauspoissaolojen vuoksi. Ihan selkeää raskaussyrjintää siis. 

Lähdin itse lopulta kyseisestä firmasta, sillä tuo meininki oli niin ala-arvoista ettei ole mielestäni paskapalkan arvoista. Palkkauskin oli huono ja ilmapiiri tietysti muutenkin negatiivinen. Mutta kyllähän se tuli aikamoisena shokkina, kun sille altistui, kuin isku vasten kasvoja.

Vierailija
6/10 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo ja en kuulunut tuolloin ammattiliittoon ja vaikka olisin kuulunutkin, en usko että olisin halunnut käyttää elämääni aiheesta riitelyyn. Omalla alalla ei ollut muutenkaan mitään tiukkaa ammattiliittoa jotka ajaisivat oikeuskeissejä, vaan olisin saanut vain lakineuvontaa ja edetä olisi pitänyt omalla riskillä.

Sama firma muuten oli juuri muutama vuosi sitten oikeudessa laittomasta syrjinnästä ja hävisi hovioikeudessa. Tämä paljastui itselle vasta tuon jälkeen, mutta en tiedä olisiko vaikuttanut päätökseeni mennä firmaan. Ehkä kuitenkin olisi valmistanut siihen, mitä voi olla edessä.

Vierailija
7/10 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mä oisin sen ylennyksen halunnut, koska tehtävä olisi tosi mielenkiintoinen. Että kiinnostusta olisi kyllä ollut. Mut pännii, että vetivät sen tarjouksen pois, mikä sit heijastuu toki hiukka motivaatioon tehdä sitä vanhaa hommaa. on semi huijattu olo.Uuden työn hakeminen ei ollut tässä kohtaa suunnitelmissa, mutta ei kai sitäkään voi pois sulkeee.

Ap

En tiiä, ehkä sitä virkaa ei voinu tyhjäksi jättää. Ja ajattelit et työnantaja yksipuolisesti siitä puhuu? Kysyitkö sinä ollenkaan sen jälkeen kun raskaudesta ilmoitit,että mites sitten se ylennys? Ei varmaan se työnantaja osaa ajatuksiaan lukea, et vieläkö olet kiinnostunut tai ajattelitko ehkä jäädä vielä hoitovapaalle, et pidetään virka kolmatta vuotta täyttämättä? Saattaa se työnantajakin ajatella, että tulet kysymään lisätietoja jos on kysyttävää.

Vierailija
8/10 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi harmillinen keissi! 😔 Mun kaverilla oli aika samanlainen tilanne ja se sai vetoapua liitosta. Se tilanne meni kyllä sitten vähän ikäväksi, eikä kaveri siellä kauaa enää viihtynyt, vaikka sai kyllä periaatteessa pidettyä oikeuksistaan kiinni. Mutta oli sillä hintansa.

Vierailija
9/10 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa yllä oletetaan, että ylennyksen peruuttaminen on neutraali ja perusteltu tilanne, vaikka Ap sinun tarinassasi syy näyttäisi liittyvän nimenomaan raskauteen.

Tuo väite ei oikeutta jättää muiden uraa holdiin vapaan aikana ei ole mitenkään tosi lain näkökulmasta. Suomessa työntekijä ei saa tulla syrjityksi raskauden tai perhevapaiden vuoksi. Kommentoija rinnastaa tuossa jonkun oletetun liiketoiminnan välttämättömyyden ja tasa-arvolain oikeudet. Vaikka yritys tarvitsi sijaisen, se ei oikeuta syrjintään.

Olisi tärkeää, ettei noita väitteitä heiteltäisi täällä totuuksina, kun raskaussyrjintä on yhä merkittävä tasa-arvo-ongelma. Ja ennen kuin kukaan vetää hernettä nenään, niin perhevapaan osalta syrjintä koskettaa myös miehiä, eikä ole yhtään enemmän ok silloinkaan.

Meidän nyt vaan pitää pystyä kehittämään parempaa työelämää, jossa perheellistyminen tai oletus siitä ei automaattisesti vie kenenkään uraa sivupolulle.

Kai te olette myös kuulleet niistä firmoista, joissa on tietoisesti palkattu raskaana tai vielä perhevapaalla olevia, koska HE OVAT OLLEET PÄTEVIMPIÄ! Että voihan firmat syrjinnän tuottaman mainehaitan sijaan hakea etua siitä perheystävällisyydestä (tutkitusti).

Vierailija
10/10 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on oman kokemuksen perusteella ihan ymmärrettävää, että tuosta tulee paha fiilis. Ja oon kuullut näitä juttuja aika paljon, eikä mulla ole mitään kuvitelmia siitä, että tilanne ihan heti paranis. Mut hyvähän se olisi jutella näistä muiden kanssa. Tämä ei kyllä muutaman kommentin perusteella ole se empaattisin paikka sille keskustelulle 🙄. 

Pikaisella googlauksella löysin ainakin tasa-arvovaltuutetun toimiston neuvontapuhelimen ja Mibin vertaischatin, jos on jutteluhaluja. Tsemppiä ap!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi