Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku yrittää selittä minulle yhtä asiaa työllisyydestä ja lisääntymisestä

Vierailija
31.10.2025 |

Firmat hakevat jatkuvasti säästöjä, automatisointia ja keinoja korvata työntekijät tekoälyllä jne. Eli työntekijöistä halutaan selkeästi eroon kustannuseränä

Eikö kuitenkin meitä ihmisiä kannusteta lisääntymään ja monet haluavat sitä muutenkin? Mitä nämä ihmiset tulevaisuudessa tekevät, jos työntekijöitä ei tarvita ja haluta? Eikö yhteiskunnan hyvinvointi ja kasvu lähde kuitenkin työnteosta? 

Eli siis rautalangasta vielä; monissa maissa on esimerkiksi edelleen julkisessa käymälässä "rahastaja". Hän saa tästä palkkaa ja se mahdollistaa hänelle kuluttamisen ja siten hyvinvoinnin kasvattamisen osaltaan yhteiskunnassa. Suomessa julkiset käymälät ovat automatisoituja, eli työntekijää tähän ei tarvita. 

Sama "työntekijöistä eroon" asenne automatisoinnin kautta leimaa nykyään kaikkea, mutta mitä me ihmiset sitten tulevaisuudessa teemme jos lapsia ja perheitä haluamme.

Tässä on nyt minulle joku liian suuri mindf*ck aivoristiriita alkanut kehittymään ja vaikka asia ei minua varsinaisesti vuosikymmenten edetessä kosketakaan, niin mielestäni maailma on menossa väärään suuntaan. Miksi kaikki pitää automatisoida, eikä voida käyttää ihmisiä töihin, joka taas yhteiskunnan kannalta on varmaan hyvä asia lopulta?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla työtuntien määrällä enemmän, ei sama vähemmillä työtunneilla. Niin se tuottavuus talouteen selvimmin vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi