Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuki laskee 2026

Vierailija
30.10.2025 |

Meillä laskee n. 40-50 euroa. Vuokra nousee 40 euroa. Eli 80-90 euroa vähemmän varaa "kulutukseen". Eli: ruokalaskulta pois... mitä? Pakko syödä terveellisesti, kun olemme jo jonkin ikäisiä ja monenlaista sairautta ja vaivaa on.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää jo nyt että toimeentulotuki laskee..? en ainakaan itse pystynyt vielä laskurista katsomaan tammikuun tilannetta. 

Vierailija
22/41 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko sen nimen vaihtaa toimeetulemattomuuden tueksi?

Viime leikkauksen jälkeen ruokaan on vielä riittänyt, mutta vaatteita en enää kuvittele ostavani tarvittaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kumpikaan ei ole töissä?

Vierailija
24/41 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko sen nimen vaihtaa toimeetulemattomuuden tueksi?

Viime leikkauksen jälkeen ruokaan on vielä riittänyt, mutta vaatteita en enää kuvittele ostavani tarvittaessa.

Joo ei nää hääviä rahoja ole. 

Vierailija
25/41 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimeitä töitä voi tehdä jotta omat tulot nousee.

Vierailija
26/41 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki on tarkoitettu väliaikaiseksi tueksi. Ei sillä ole tarkoituskaan elää pitkään, ainostaan selvitä hetken verran. 

Jos ihminen ei kykene töihin tai pysty oikeasti olleen työelämässä, mennään/päästään/ joudutaan eläkkeelle. Mutta se, että töissä ei jaksa tai huvita käydä tai siellä kuormittuu eivät ole syitä elellä toimeentulotukea. 

En oikeasti työssäkäyvänä meinaa millään enää jaksaa tätä valitusta. Kaksi henkilöä perheessä toimeentulotuella? Jos molemmat aikuisia, niin alkaa jo itkettään kohta. Radan niska limassa, harvat on ne päivät kun jaksaa ja huvittaa. Asunto on lähiöstä ostettu kun muuhun ei ole varaa. Ketuttaa sekin, että ilman omaa rahaa pääsee asumaan Kalasatamaan, Jätkäsaareen ja kohta Eiraan. 

Ymmärrän ihmisten ahdinkoa ja olen pitänyt itseäni suht hyvänä ihmisenä, mutta viime aikoina on alkanut jotenkin moraali kadota ja ärsytys kasvaa. Vähän hirvittää kun en varmaan ole ainoa. 

Vierailija
27/41 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsästä marjoja ja sieniä. Mato-ongella kalaa. Älä valita.

Me marjastetaan ja sienestetään mutta halvemmalla saisi kaupasta kun kulut lasketaan. Sama kalojen kanssa. No perunat ja kasvimaan tuotteet on omasta takaa mut halvemmalla nekin saa kaupasta kuin mökiltä.

Vierailija
28/41 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille tilanteelle ei voi mitään. Emme mekään saa toimeentulotukea.

Elämme 400 euroa alle toimeentulotuen perheenä.

Se on vaatinut työtä. Leikkasin 4000 euroa perheen vuosituloista pois.

Kun olin töissä. En nostanut kulutusta senttiäkään. Vaan säästin palkasta tonnin per kk.

Ja kun olen työttömänä teen sitä samaa. Kerään pulloja, autan naapureita. Myyn roskikselta löytynyttä roinaa.

Ruoka avut olen jättänyt heikoimmille. Antanut ruoka apukeräyksiin ruokaa. Ja joka kerta pulloja palauttaessani laittanut hyväntekeväisyyteen osan löytämistäni pullorahoista.

Nyt en edes toimeentulotukea saa. Kun tilillä on 8000.

Oletko ymmärtänyt sitä asiaa miten hyvin teillä on asiat. Meille se 400 euroa pienempi raha on sitä. Et juuri nytkin on sämpylätaikina kohoamassa.

Vierailija
29/41 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pimeitä töitä voi tehdä jotta omat tulot nousee.

Ja pitääkin tehdä jos vaan mahdollista. On kokemusta. Otin myös esim. lyhytaikaisia pikavippejä silloin kun niitä vielä sai ja haettiin Virosta aika lastit alkoa. Jos hyvä palkka motivoi niin myöskin rahattomus.

Onko tt- tuen ehdot muuttuneet?

Vierailija
30/41 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me marjastetaan ja sienestetään mutta halvemmalla saisi kaupasta kun kulut lasketaan. Sama kalojen kanssa. No perunat ja kasvimaan tuotteet on omasta takaa mut halvemmalla nekin saa kaupasta kuin mökiltä.

Onko teillä mökki???

Vierailija
31/41 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on tarkoitettu väliaikaiseksi tueksi. Ei sillä ole tarkoituskaan elää pitkään, ainostaan selvitä hetken verran. 

Jos ihminen ei kykene töihin tai pysty oikeasti olleen työelämässä, mennään/päästään/ joudutaan eläkkeelle. Mutta se, että töissä ei jaksa tai huvita käydä tai siellä kuormittuu eivät ole syitä elellä toimeentulotukea. 

En oikeasti työssäkäyvänä meinaa millään enää jaksaa tätä valitusta. Kaksi henkilöä perheessä toimeentulotuella? Jos molemmat aikuisia, niin alkaa jo itkettään kohta. Radan niska limassa, harvat on ne päivät kun jaksaa ja huvittaa. Asunto on lähiöstä ostettu kun muuhun ei ole varaa. Ketuttaa sekin, että ilman omaa rahaa pääsee asumaan Kalasatamaan, Jätkäsaareen ja kohta Eiraan. 

Ymmärrän ihmisten ahdinkoa ja olen pitänyt itseäni suht hyvänä ihmisenä, mutta viime aikoina on alkanut jotenkin moraali kadota ja ärsytys kasvaa. Vähän hirv

Miksi raadat niska limassa etkä etsi itse parempaa työpaikkaa? Ja kukahan se valittaa...

Vierailija
32/41 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainiota! Lisää keppiä ja piiskaa! MENE TÖIHIN!

Vierailija
33/41 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä oikein!

Loppuu se kelalojuminen. Ja jos tuntuu että kyhnyä tarvii lisää, AINA VOI MENNÄ T Ö I H I M !!!!!!!!!!!!!!!!!!

TÖISSÄKÄYNTI _ON_ AINA VAIHTOEHTO!

Vierailija
34/41 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä mökki???

Puolison kotipaikkaa sanotaan mökiksi, kyllä. Ei ole virallisesti osuutta siitä mutta saadaan käydä edelleen, pidetään paikat kunnossa kun ketään muuta ei kiinnosta.

Vierailija
35/41 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ihmisten ahdinkoa ja olen pitänyt itseäni suht hyvänä ihmisenä, mutta viime aikoina on alkanut jote

Mä oon hoitoalalla ja siisti päivätyö arkisin kasista neljään ei riitä mulle yksinhuoltajana. Siitä lähiökodista on maksettava vastikkeet ja lainanlyhennykset. Lapset tarvitsevat silloin tällöin jonkun käntynpalan suuhunsa. Pakko siis tehdä vuoroja aina kun saa. 

Joo, harmittaa itseäni kun kun musta on tullut valittaja. 

Vierailija
36/41 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ihmisten ahdinkoa ja olen pitänyt itseäni suht hyvänä ihmisenä, mutta viime aikoina on alkanut jotenkin moraali kadota ja ärsytys kasvaa. Vähän hirv

Minä olen pitkäaikaistyötön  yh. En saa mitään töitä ja olen ollut masentunut jo 5 vuitta. Eläkkeelle en pääse. Työmarkkinatuki on 640 e kk nettona. Ainakin työttömien yksinhuoltajien on pakko hakea tt tukea. 

Mikä ratkaisu tähän? En tiedä. Meilläkin vuokra nousee ensi vuonna kaksiosta taas, olemme muuttaneet 2 krt 2 v aikana ana halvempaan asuntoon. Lapsen koulu on tässä.lähellä joten mielelläni olisin tässä asunut niin pitkään kun lapsi ssa koulun loppuun. Muutotkin maksaneet helvetisti.

En tiedä mitä minulle tapahtuu. Olenko vielä seuraavat 20 v työttömänä ennen eläkeikää vai tapanko itseni kun lapsi on aikuinen? En tiedä vielä.

Minäkin olen ollut töissä ja elänyt normaalia elämää. Voi kuinka kaipaan sitä. 

Vierailija
37/41 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on viime vuosituhannen tekstiä. Putosin toimeentulotuen varaan noin seitsemän vuotta sitten. Henki säilyy, muttei tällä oikein voi tulevaisuuden odottaa paranevan.

Ja jos Kela Gold houkuttaa, niin miksi ette kaikki irtisanoudu töistänne ja heittäydy Kelan tukien varaan? Koska te tiedätte, että se on loputon alamäki, josta ei enää mäen päälle nousta.

On vaan niin kivaa potkia osattomia päähän!

Vierailija
38/41 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä oikein!

Loppuu se kelalojuminen. Ja jos tuntuu että kyhnyä tarvii lisää, AINA VOI MENNÄ T Ö I H I M !!!!!!!!!!!!!!!!!!

TÖISSÄKÄYNTI _ON_ AINA VAIHTOEHTO!

Voi kun työnantajatkin olisivat samaa mieltä. Töihin kelvattaisiin kyllä, mutta palkkaa ei ole valitettavasti varaa maksaa!

Vierailija
39/41 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kumpikaan ei ole töissä?

Kyllä se tuki laskee monella työssäkäyvälläkin. Ensi vuonna itse asiassa kaikkein eniten rahaa menettävät nimenomaan työtä teevät toimeentulotuen saajat, kun suojaosuus poistuu. Eli ensi vuonna työnteko ei enää hyödytä tuensaajaa mitenkään taloudellisesti, eikä tuensaajalla myöskään ole enää mitään laillista keinoa yrittää parantaa tilannettaan, ellei satu saamaan riittävän hyväpalkkaista työtä. Nythän jos on tarvinnut lisärahaa johonkin, on voinut yrittää saada vaikka keikkatöitä - ensi vuonna on ainoa mahdollisuus pimeä työ tai esim. kaupoista varastelu. Työssäkäynti aiheuttaa myös kaikenlaisia kuluja, joita ei huomioida toimeentulotuessa, joten ensi vuonna työssä käyminen voi jopa aiheuttaa sitä, että oma budjetti menee miinukselle.

Vierailija
40/41 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän moni toimeentulotuella elävä on työssäkäyvä. Ja ihan yhtä lailla ne tuet laskevat työkyvyttömiltä, eläkeläisiltä, sairailta, äitiyslomalla olevilta, joiden tulot ovat niin pienet, että saavat toimeentulotukea.