Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä haittaa voi olla kirkosta eroamisella?

Vierailija
30.10.2025 |

Vaikuttaako se jotenkin johonkin haustausmaksuihin?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset siirtyy enenevässä määrin islamin uskoon. Joillekin tuo on huono asia ja joillekin hyvä. Tulkitse omalta kohdaltasi kumpi tuo sitten onkaan.

Vierailija
22/56 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaa hautaus hieman enemmän, seurakuntien sivuilla on hinnat.

Kirkkoon kuulumaton ei ainakaan saa kirkkohäitä, jos ne jostain syystä haluaisi.

Sehän on laitonta. Kirkko saa valtiolta suoraa tukea hautaustoimen järjestämiseen kaikille kansalaisille. Jokainen siis maksaa omasta hautaamisestaan jo eläessään. 

Miksi se olisi laitonta? Hautapaikan ja kuopan saat samalla hinnalla kuin seurakuntaan kuuluvat, mutta on ihan turha kuvitella, että seurakunta ei laskuttaisi kaikesta muusta ja vieläpä ihan laillisesti. Suntion ei tarvitse maksutta lähteä avaamaan ovia työaikansa ulkopuolella tai avustamaan millään tavalla vainajan siirrossa, jos näitä vaaditaan, niin ne maksetaan itse. Seurakunnan tilat eivät ole maksutta käytössä (eivät sinänsä kuulu koko hautaukseen, mutta moni kirkkoon kuulumaton kuvittelee, että muistotilaisuuden voi järjestää seurakunnan tiloissa samoilla ehdoilla kuin seurakuntaan kuuluvatkin voivat) eikä esimerkiksi joissain seurakunnissa toimiva pyhäinpäivän ja joulun hautakynttilämuistaminen ulotu kirkkoon kuulumattomien haudoille.

Enpä kyllä keksi mitä etuakaan kirkkoon kuuluminen tuo mitä tulee hautaustoimeen. Yhtä lailla joka asiasta kiskotaan maksua. Hautapaikka 25 vuodeksi ja jos haluat haudanhoitopalveluita niin kyllä niistäkin ihan kiitettävästi osataan rahastaa. Eikä rahalla saa kovin hyviä palveluita, tehdään vähin mitä vaan voidaan. En keksi kyllä mitään etua mitä kirkkoon kuulumisesta olisi. Aina mainitaan kirkkohäät ja hautajaiset mutta ne on kyllä aika yhdentekevä etu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos eroat niin avioliitto mitätöidään, menetät myös nimesi minkä sait kasteessa.

Tämä on totta. Olen nykyään nimetön ja eronnut. 

Saattaa tulla yllätyksenä joillekuille mutta nimenanto ei mitenkään liity kirkkoon, ei myöskään avioliitto. Molemmat voidaan hoitaa täysin ilman kirkkoa joten kirkosta eroaminen ei vaikuta kumpaankaan asiaan mitenkään.

Vierailija
24/56 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan jumalaa! Millä oikeudella se tapatti ne 50 000 Samarialaista?? Mun täti on Samarialainen ja eikä ihme että sitä loukkaa syvästi ku jotku Jouluna lukee raamattua.

Erotkaa kirkosta!!!

Vierailija
25/56 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt kirkosta erottuani jo viimeiset 20 vuotta keskimäärin 600€/v kirkkoveroissa. 12 tonnin laskua en tule saamaan mistään hautauskuluista tms., kyllä se kirkosta eroaminen on selvää säästöä.

Vierailija
26/56 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset siirtyy enenevässä määrin islamin uskoon. Joillekin tuo on huono asia ja joillekin hyvä. Tulkitse omalta kohdaltasi kumpi tuo sitten onkaan.

Islam on Saatanan eksytys, joten ei ole kenellekkään hyvä. Vie Helvettiin.

Vierailija
27/56 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, kyllä ihmiset enenevässä määrin eheytyy uskontohuuhaasta kokonaan.

Vierailija
28/56 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eroat kirkosta et voi käydä ehtoollisella. Se on sitten omasta kokemuksesta kiinni laskeeko sen huonoksi asiaksi. 

Vierailija
29/56 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkkoon kuulumaton ei ainakaan saa kirkkohäitä, jos ne jostain syystä haluaisi.

Sehän on laitonta. Kirkko saa valtiolta suoraa tukea hautaustoimen järjestämiseen kaikille kansalaisille. Jokainen siis maksaa omasta hautaamisestaan jo eläessään. 

Kirkolta nimenomaan vietiin nämä tuet pois. Velvoitteiden haluttiin jäävän. Eli pitäisikö kkoon kuuluvien maksaa verollaan siihen kuulumattomien kuoppaukset?

Entä vanhat kirkkorakennukset, kappelit etc., jotka ovat hienoimpia osia rakennushistoriaa, pitääkö niidenkin säilyttäminen kaikille maksaa vain kirkollisveroin?

Tukea pienennettiin, ei otettu kokonaan pois. Jokainen maksaa oman hautauksensa. Paitsi persaukiset saa sen yhteiskunnan piikkiin. Kirkollisveroja ei käytetä hautauksiin eikä hautausmaiden ylläpitoon.

Vierailija
30/56 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä havainnut siitä mitään haittaa, vaikka olin kirkosta eronneena vuosikymmeniä. En tosin ole vielä kuollut (tietääkseni).

Yksi sekaannus tuli siitä, että lapsi liitettiin kastamisen jälkeen sen kunnan seurakuntaan, jossa minä olin kirjoilla, vaikka oli isänsä kotiseurakuntaan tarkoitus kirjata, isä kun oli seurakunnan jäsen.

Lapsi liitetään äidin kotikunnan seurakuntaan. Ainoa poikkeus on tilanne, jossa isällä on yksinhuoltajuus. Kyseessä ei siten ollut sekaannus.

Ei ollutkaan sekaannus, vaan tohelointi.

Vierailija
31/56 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Islam on Saatanan eksytys, joten ei ole kenellekkään hyvä. Vie Helvettiin.

Valtaosa menee helvettiin ja kokee pienempää helvettiä jo maanpäällä, islamin tullessa valta uskonnoksi täällä, kuten muuallakin euroopassa. 

Kirkossa oleminen ei kylläkään pelasta kuin maanpäällä. Islam on julma poliittinen järjestelmä verhottuna uskonnoksi. Samaa lajia kommunismin kanssa, joka oli ateistinen järjestelmä.

Vierailija
32/56 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos eroat kirkosta et voi käydä ehtoollisella. Se on sitten omasta kokemuksesta kiinni laskeeko sen huonoksi asiaksi. 

Itseasiassa tarkistaako sitäkään kukaan? En kuulu kirkkoon, mutta olin juuri sukulaislapsen rippikirkossa (mieheni on kummi) ja siellä oli ehtoollinen. En mennyt, mutta tuskin sitä kukaan olisi voinut mistään tarkistaa jos olisin halunnut osallistua. Vaikka kuuluisin kirkkoon, niin en kuuluisi tuohon seurakuntaan kuitenkaan, kun asumme eri kunnassa.

Vierailija
33/56 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä ole mitään haittaa. Kirkossa saat edelleen käydä, kukaan ei kiellä sinulta kauneimpia joululauluja ja lapsenkin saat seurakunnan kerhoon. Myös parisuhdeterapiaan pääsee ilman ongelmia. Diakonia ei kysele rahaa hakiessasi, oletko seurakunnan jäsen.

Ehkä ainoa seuraus on se, että olet vapaamatkustaja, joka haluaa kaikki yhteisön edut mutta ei mitään sen velvollisuuksia.

Joissakin seurakunnissa jäsenyyttä kysellään.

Vierailija
34/56 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä vielä pöyristyttävämpää, kirkko on nimenomaan vaatinut itselleen monopolin siinä mitä tulee hautaustoimeen. Kirkko siis myös määrää siitä mihin vainajan saa haudata ja miten, kuului sitten kirkkoon tai ei. Et voi perustaa vaikka sukuhautausmaata omalle tontille (toki jotain sääntöjä pitää olla ympäristösyistä mutta muuten ei kuulu kirkolle mun mielestä mitenkään) ja tuhkia ei luovuteta omaisille ellei ole hautapaikka tiedossa. Joskus jopa vahtivat että ne tuhkat myös

Uurnahautauksen voi suorittaa omalle tontille ilman lupaa. Arkkuhautaukseen täytyy hakea lupa.

Vierailija
35/56 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään. Jäänne pimeältä keskiajalta. 

Ei todellakaan ole.

Vierailija
36/56 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan.

Vierailija
37/56 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa siitä vaan ei niitä maksuja muutenkaan nollatuloista keneltäkään peritä. Jos menet joskus duuniin, kirkollisvero on aika pieni, ei siitä kukaan konkurssiin mene. Itse eläkkeelle jäätyäni laskin, että haluan,  tahdon maksaa edelleen kirkollisveron. En halua, että meidän kirkosta tehdään moskeija!

Nythän pitää laittaa vainaja pahvilaatikkoon, tuhkata ja viedä kompostiin? Julmaa, kylmää ja rumaa!

Vierailija
38/56 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa nuorissa on nähtävissä muutos toisenlaiseen suuntaan. Mutta nuorissa onkin tulevaisuus, vanhempi polvi (kolme-nelikymppiset) on menetetty.

Vierailija
39/56 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa tarkistaako sitäkään kukaan? En kuulu kirkkoon, mutta olin juuri sukulaislapsen rippikirkossa (mieheni on kummi) ja siellä oli ehtoollinen. En mennyt, mutta tuskin sitä kukaan olisi voinut mistään tarkistaa jos olisin halunnut osallistua. Vaikka kuuluisin kirkkoon, niin en kuuluisi tuohon seurakuntaan kuitenkaan, kun asumme eri kunnassa.

Ei tarkista.

Vierailija
40/56 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen säästänyt kirkosta erottuani jo viimeiset 20 vuotta keskimäärin 600€/v kirkkoveroissa. 12 tonnin laskua en tule saamaan mistään hautauskuluista tms., kyllä se kirkosta eroaminen on selvää säästöä.

Tuo on pieni rahasumma. Itsellä menee tupakkaan kuukaudessa tuo tuplana.