Aika alkaa ajatella asioita boxin ulkopuolelta
Suomi on täynnä mielenkiintoisia persoonia. On lukuisa määrä näyttelijöitä, kirjailijoita, käsikirjoittajia, ohjaajia. On somettajia, tubettajia...
Ja kuitenkin meillä koko mediakenttä tv:n kaikki kanavat, sanomalehdet ja aikakauslehdet ml. pyörittää koko ajan samoja naamoja ohjelmissa ja haastatteluissa. Samat henkilöt saattavat myös olla käsikirjoittamassa, ohjaamassa ja sitten vielä "vierailemassa" tai esiintymässä ohjelmassa. Ja toki tähän piirileikkiin kuuluu myös se, että palkataan puoliso ja kymmenen parasta kaveria myös tekemään näitä ohjelmia.
Näin päästään tilanteeseen, jossa on ihan sama, mitä ohjelmaa katsot ja miltä kanavalta tai mitä mediaa seuraat, kun samat pärstäkertoimet ja jutut toistuu kaikkialla. Itse ainakin olen niin kyllästynyt näihin yksiin ja samoihin naamoihin.
Ollaanko me kansana ja ihmisinä todella niin tylsiä, että me halutaan nähdä vain ja ainoastaan näitä yksiä ja samoja tyyppejä kaikkialla? Eikö olisi paljon kiinnostavampaa saada uusia naamoja, uusia juttuja ja raikkautta näiden kuluneiden "ninalahtisten", "akujen", "vappujen", "strandbergien" ym. tilalle. Vai onko kyse siitä, että media olettaa meidän haluavan aina tätä samaa - tuttua ja turvallista?
Itse olen käytännössä lopettanut täysin kotimaisten kanavien ja median seuraamisen, koska en vain jaksa vuodesta toiseen näitä samoja naamoja ja hahmoja. Autokin vaihdetaan, kun se alkaa olla kulunut. Vaihtelu virkistäisi mediassakin.
Mun mielestä muillekin pitäisi antaa mahdollisuus päästä parrasvaloihin ja luoda uraa, saada näkyvyyttä, eikä aina tukeutua samaan tuttuun ja turvalliseen ja ylikuluneeseen höttöön.
Sama pätee kansanedustajiin. Olisi aika säätää laki, jossa rajoitetaan oikeutta istua loputtomiin edustajana. Ihan kuten et voi loputtomiin tulla valituksi pressaksi, vaan voit istua korkeintaan kaksi kautta putkeen. Kansanedustajuutta ei ole tarkoitettu ns. eläkeammatiksi, vaan määräaikaiseksi tehtäväksi.
Muutenkin yhteiskunnassa voisi miettiä laajemminkin tehtäväkiertoa työtehtävissä etenkin nyt, kun töitä ei vaan nyt ja tulevaisuudessa riitä kaikille. Kansalaispalkka ja tehtäväkierto. Näin ihmiset saavat huili- ja opiskelutaukoja ja toiset taas pääsevät kartuttamaan työkokemusta.
On aika alkaa miettimään asioita boxin ulkopuolelta ja antaa mahdollisuuksia uusille tekijöille.