Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhdyssanat on aina ollet mulle hankalat. Jos jota kuta haittaa niin

Vierailija
30.10.2025 |

haitatkoon. Kirjoitan silti niinkuin kirjoitan. Thats it.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yhdys sanat

Vierailija
2/11 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se oo "jutakuta"? Se on yhdyssana!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole niissä hankaluuksia, mutta tämä kirjoitusjärjestelmä poikkasee jälkeenpäin näitä sanoja. Miksi?

Vierailija
4/11 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on yhdys sanat

YHDYSSANA !

Vierailija
5/11 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin menen vähän mutu tuntumalla ja usein väärihän se on.

Vierailija
6/11 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia että kirjoittaa sanottavansa .Muakin naurattaa nämä oikeinkirjotus oikaisut mutta ilmeisesti joku saa siitä onnen tunteen .

Vierailija
7/11 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään, kun kirjoitusvirheitäni korjataan, tarkistan ne silloin, ja saatan siis oppia kirjoittamaan paremmin. Mutta en tykkäisi, ellei minulle olisi tärkeää (syynä minulla työni, jossa pitäisi osata kirjoittaa oikein) osata kirjoittaa mahdollisimman hyvin. En ole nuorena lukenut kovin paljon, joten olen joutunut opettelemaan oikeinkirjoitusta aikuisena. 

Mutta jos te, joita tuollainen korjaaminen ärsyttää, saatte pyytämättä noita neuvoja, niin antakaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, toisille kun tuo on vittuilun muoto ja yritys alentaa viestin sisältöä. Toisilla taas tapana ja jotkut yrittävät olla avuksi. Mutta ei kannata joka tapauksessa takertua, eteen päin vaan :)

Vierailija
8/11 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankaluuksia ne yhdyssanat tuottavat monille ja niin itsellenikin. Jotkut sanat kirjoitetaan yhteen, koska näin on perinteisesti tehty. Ovat vain vakiintuneet yhdyssaoiksi. Äidinkielen oppitunnilla neuvottiin testaamaan -kin päätettä ekaan sanaan. Mutta ei se mielestäni aina toimi. 

Hankaluus tulee osin puhekielestä (esimerkiksi alun perin voi kuulostaa yhdyssanalta). Sitten on niitä sanoja, jotka voi kirjoittaa joko yhteen tai erikseen. Kumpikin käy.

Vierailija
9/11 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään, kun kirjoitusvirheitäni korjataan, tarkistan ne silloin, ja saatan siis oppia kirjoittamaan paremmin. Mutta en tykkäisi, ellei minulle olisi tärkeää (syynä minulla työni, jossa pitäisi osata kirjoittaa oikein) osata kirjoittaa mahdollisimman hyvin. En ole nuorena lukenut kovin paljon, joten olen joutunut opettelemaan oikeinkirjoitusta aikuisena. 

Mutta jos te, joita tuollainen korjaaminen ärsyttää, saatte pyytämättä noita neuvoja, niin antakaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, toisille kun tuo on vittuilun muoto ja yritys alentaa viestin sisältöä. Toisilla taas tapana ja jotkut yrittävät olla avuksi. Mutta ei kannata joka tapauksessa takertua, eteen päin vaan :)

Kirjoitat todella hyvin. 

Vierailija
10/11 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankaluuksia ne yhdyssanat tuottavat monille ja niin itsellenikin. Jotkut sanat kirjoitetaan yhteen, koska näin on perinteisesti tehty. Ovat vain vakiintuneet yhdyssaoiksi. Äidinkielen oppitunnilla neuvottiin testaamaan -kin päätettä ekaan sanaan. Mutta ei se mielestäni aina toimi. 

Hankaluus tulee osin puhekielestä (esimerkiksi alun perin voi kuulostaa yhdyssanalta). Sitten on niitä sanoja, jotka voi kirjoittaa joko yhteen tai erikseen. Kumpikin käy.

Eikin ainakin voikin kayttääkin kinkin päätettäkin kunkin meneekin hankalaksikin lukeminenkin.

Vierailija
11/11 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo sei tiedä kirjoitetaanko sanat yhteen, siihen on yksi helppo ohje, jota noudattamalla osuu melkoisen varmasti oikein se päätös-