Mitä uneni tarkoittaa
Olin olohuoneessa sohvan vieressä istumassa ja hoidin pientä poikaa. Poika oli hieman levoton mutta sain hänet pidettyä sylissäni. Katsoin ikkunasta ulos ja huomasin että myrskysi kovasti. Siinä vaiheessa ikkunasta näkyi viereinen kerrostalo ja ulkoa kuului teini-ikäisten poikien huutoa kun he tekivät jotain tyypillistä teinipoikien jäynää pihalla. Kuulin äitini olevan keittiössä jääkaapilla ja muistin että olin tehnyt kattilallisen ruokaa. En unessa muistanut oliko se kalakeittoa vai spagettia. Äitini sulki jääkaapin oven ja käveli olohuoneeseen. Tiesin hänellä olevan nälkä mutta tiesin että kattilassa olevan ruuan olin varannut itselleni siksi päiväksi. Harkitsin kuitenkin ruuan tarjoamista samalla kun kysyin äidiltäni että kumpaa ruokaa siellä oli. Unessa ei käynyt selväksi mitä hän vastasi. Sitten nousin hetkeksi ylös päästäen pojan sylistäni ja vilkaisin äitiäni. Sillä välin poika oli muuttunut kissaksi joka minulla oikeasti on. Se ei ollut samanlainen mutta oli sama nimi. Kissa oli samaan aikaan pikkuveljeni. Kysyin äidiltäni pitääkö olla huolissaan kun unohtelen nykyään sanoja, että en ollut muistaa veljeni/kissan nimeä.
Käänsin katseeni takaisin ikkunaan ollessani taas lattialla sohvan vieressä ja nyt vaihdoin asentoa istuessani jotenkin alempana enkä nähnyt enää ikkunasta kerrostaloa. Näin taivaan tähtineen, myrskytuulen liikuttavan pilviä nopeasti, näkymä pelotti minua jollain tavalla. Näin myös puun oksien (oksat näkyivät ja eivät näkyneet) ja lehtien heiluvan aika paikallaan ilmassa ihan ikkunan edessä. Katsoin maisemaa ja se oli hieno. Lehdet olivat kauniin vaaleanpunaiset kuin jossain Japanissa ja tähtitaivas koristi taustaa taivaan värin ollessa vaalea ja vaaleansininen keskiosista ja tummempi yläosasta. Olin aika haltioitunut maisemasta. Sitten heräsin.
Kommentit (13)
Maisema kuulosti upealta. Syksy ja myrskytuulta vähän. Eläimissä voi olla uskomusten mukaan ihmisen henki myös kokemassa eläimen elämää, vaikka kaikki eivät lähde sellaiseen. Eläin on kuin oma lapsi. Kuolema voi kuvata tunteellista ja henkistä äidin menetystä. Sohva on lämpöä ja mukavuus, pehmeä. Siinä vietetään aikaa. Olohuone kuvaa elämää?
Uni oli visuaalisesti ja emotionaalisesti rikki, ja se yhdisti todellisuutta ja mielikuvitusta, luoden ristiriitaisia tunteita pelosta ja haltioitumisesta. Unen keskeisiä elementtejä olivat levoton poika, joka muuttui kissaksi, äidin ruokahalua koskeva pohdinta, ja lopulta kaunis, mutta pelottava tähtitaivas, joka symboloi jotain mystistä.
Unen elementit ja symboliikka
Levoton poika: Pieni poika, joka oli levoton, symboloi kenties jotakin hallitsematonta tai huolestuttavaa todellisuudessa.
Poika muuttuu kissaksi: Muutos viittaa johonkin odottamattomaan, ja se saattoi symboloida sitä, miten asiat voivat muuttua ja yllättää.
Kissa on myös pikkuveljesi: Tämä symboloi vahvaa, mutta ehkä ristiriitaista suhdetta veljeen tai kissaasi.
Äiti ja ruoka: Äidin nälkä ja ruoan varautuminen sinulle symboloivat ehkä omia tarpeitasi ja halujasi, jotka saattavat olla ristiriidassa muiden kanssa.
Kysymys sanojen unohtamisesta: Kysymys sanojen unohtamisesta on yleinen huoli, ja se voi symboloida huolta muistista ja kognitiivisista kyvyistäsi.
Myrskyn muuttuminen kauniiksi maisemaksi: Alkuperäinen myrsky ja pelottava näkymä muuttuvat kauniiksi, haltioituneeksi tähtitaivaaksi. Tämä voi viitata siihen, että pystyt löytämään kauneutta ja toivoa jopa vaikeista tai pelottavista tilanteista.
Vierailija kirjoitti:
Uni oli visuaalisesti ja emotionaalisesti rikki, ja se yhdisti todellisuutta ja mielikuvitusta, luoden ristiriitaisia tunteita pelosta ja haltioitumisesta. Unen keskeisiä elementtejä olivat levoton poika, joka muuttui kissaksi, äidin ruokahalua koskeva pohdinta, ja lopulta kaunis, mutta pelottava tähtitaivas, joka symboloi jotain mystistä.
Unen elementit ja symboliikka
Levoton poika: Pieni poika, joka oli levoton, symboloi kenties jotakin hallitsematonta tai huolestuttavaa todellisuudessa.
Poika muuttuu kissaksi: Muutos viittaa johonkin odottamattomaan, ja se saattoi symboloida sitä, miten asiat voivat muuttua ja yllättää.
Kissa on myös pikkuveljesi: Tämä symboloi vahvaa, mutta ehkä ristiriitaista suhdetta veljeen tai kissaasi.
Äiti ja ruoka: Äidin nälkä ja ruoan varautuminen sinulle symboloivat ehkä omia tarpeitasi ja halujasi,
Loistava tulkinta. Omani on tällainen.
Pieni poika sylissäsi. On sinun elämäsi. Hieman levoton ja muuttuva, mutta pidät siitä huolta.
Äitisi nälkä. On sinun äidinikäväsi, jota alitajunta yrittää selittää jotenkin "järkevästi".
Olet sisällä. Olet suojassa.
Vierailija kirjoitti:
Saat vauvan ja elämä on hyvää vaikeiden aikojen jälkeen.
Tulkitsen samoin. Suvun jatkumoa unessa. Eri sukupolvet.
Kissa ei korvaa lasta. Äitisi vanhenee. Mahdollisuutesi saada lapsi, tulevaisuuden toivo, hupenevat, jos aikailet raskaaksi tulon suhteen. Aika yrittää lasta?
Vierailija kirjoitti:
Toissayönäkin näin unta äidistäni, että hän oli kuollut. Hänestä oli jäänyt vain tummanharmaa, laadukas ja kaunis takki jäljelle joka jostain syystä oli miesten iso takki. Kääriydyin siihen ja itkin lohduttomasti koska oikeasta todellisesta ihmisestä oli jäänyt vain takki jäljelle jossa oli hänen tuoksua. Myöhemmin hereillä ollessa itkin kovasti tätä unta ja itku minulla tuli nytkin.
Olen menettänyt äitini pari vuotta sitten. Hän on kyllä, onneksi, elossa mutta jotain sellaista tapahtui etten voi enää olla tekemisissä ellei hän parane siitä mikä hänellä on. En tällä hetkellä usko että voin koskaan enää halata omaa äitini. Olin läheinen äitini kanssa.
Ap
Niin kaipaat sellaista äitiä jota olisit tarvinnut, lämmintä sinua suojaavaa ja halaavaa kuin se unesi iso takki. Tavallaan sait äidiltäsi unessa sen huolenpidon ja rakkauden mitä hän ei tässä tosielämässä voi antaa.
Unet ovat heijastumia omasta psyykestäsi. Siksi tiedät vastaukset itse parhaiten. Älä kysy täältä.
Ensimmäisessä unessa on selvästi jonkinlainen aikuistuminen menossa. Ensin hoivaat pientä poikaa, joka on myös pikkuveljesi tai kissasi. Siksi unohdat heidän nimensä, koska sillä ei ole merkitystä. Lapsi/kissa symboloi enemmän itseäsi, eli opettelet pitämään huolta itsestäsi.
Siksi harkitset kuuluuko sinun antaa sinun itsellesi valmistamaa ruokaa äidillesi. Ei tarvitse, koska unen viesti on, että sinun tulee huolehtia itsestäsi. Eikä ole väliä sillä onko ruoka kalakeittoa vai spaghettia. Kyse on siitä, että sinä olet valmistanut itsellesi ruokaa. Et tarvitse enää äitiäisi, eikä hänen kuulu syödä sinun ruoastasi.
Istut lattialla ensin sohvan vieressä. Sohvalla on mukavaa, sinne et vielä pääse, koska sinulla on vielä kamppailua päästä niin mukavaan asemaan elämässä. Lopulla nouset seisomaan, eikä lasta enää ole vain kissa. Seisot omilla jaloillasi, alat aikuistua.
Ulkomaailmasta kuulet nuorten ääniä. Ne häviävät, koska sinä et ole enää teini vaan aikuistumassa. Sinulle ilmestyykin tähtitaivas, jossa on kauniita värejä, lupaus tähdistä taivaalla ja kevään kukista, mutta myös pelottavaa myrskytuulta. Sellaista elämä itsenäisenä on, pelottaa mutta unelmoi myös kauniista asioista.
Tässä vaiheessa lämmin kiitos tulkinnoista. En osaa sanoa vielä ainakaan mitään koska prosessoin asiaa päässäni. Unta ja näitä vastauksia.
Olen itkenyt tätä asiaa vain pari kertaa silloin alussa ja nyt se yhtäkkiä nousi pintaan. Vastustelen asian kohtaamista vaikka tiedän ettei siinä auta mikään kun on aika kohdata jotakin.
Ap
Toissayönäkin näin unta äidistäni, että hän oli kuollut. Hänestä oli jäänyt vain tummanharmaa, laadukas ja kaunis takki jäljelle joka jostain syystä oli miesten iso takki. Kääriydyin siihen ja itkin lohduttomasti koska oikeasta todellisesta ihmisestä oli jäänyt vain takki jäljelle jossa oli hänen tuoksua. Myöhemmin hereillä ollessa itkin kovasti tätä unta ja itku minulla tuli nytkin.
Olen menettänyt äitini pari vuotta sitten. Hän on kyllä, onneksi, elossa mutta jotain sellaista tapahtui etten voi enää olla tekemisissä ellei hän parane siitä mikä hänellä on. En tällä hetkellä usko että voin koskaan enää halata omaa äitini. Olin läheinen äitini kanssa.
Ap