Ymmärrätkö pitkävihaisia/kaunaa kantavia ihmisiä?
Ja tarkoitan tässä etenkin niitä ihmisiä, joille kaikki pienimmät ja mitättömimmätkin oikeat ja kuvitellut loukkaukset ja väärinteot -jotka suurin osa unohtaa hyvinkin pian- ovat jotain mitä ei voi koskaan antaa anteeksi ja unohtaa vaikka aikaa olisi kulunut vuosia tai vuosikymmeniä, vaan aina sama asia kaivetaan aina tilaisuuden tullen esille.
Itse en ymmärrä, ja olen aina ihmetellyt, että mitä tuollaiset pitkävihaiset ja "anteeksiantamattomat" ihmiset saavat tuosta loppumattomasta kaunaisuudestaan ja vanhoissa asioissa kieriskelemisestään.
(Eri asia on tietysti, jos on kyse jostain oikeasti vakavasta johonkin toiseen kohdistuneesta teosta, ja silloin itsekin ymmärrän ettei sitä niin helposti anneta anteeksi ja unohdeta)
Kommentit (12)
Ymmärrän. Muita mieltä askarruttavia kysymyksiä?
Ymmärrän jos hän sellaisesta uskonnosta, esimerkiksi ei tulisi mieleenikään ärsyttää muslimeja ja toivon että se olisi suomen pääuskonto hyvin pian
Oikeita rikoksia voi olla vaikea antaa anteeksi. Enkä nyt puhu mistään yhyy yhyy olet tyhmä -kommenteista palstalla.
Jos minä katkaisen välit, se tarkoittaa että emme ole ikinä enää tekemisissä. En mieti sinua pitkävihaisena vaan olen jatkanut jo eteenpäin johon sinä et jatkossa elämääni kuulu.
Kaksi eri asiaa olla laatutietoinen seurastaan ja kantaa kaunaa.
Itse suhtaudun ihmisiin avoimesti kunnes toisin todistetaan ja sen jälkeen on turha soitella. En minä heitä pahalla muistele, sillä en muistele heitä. Kaunan kantaminen viittaa katkeruuden hautomiseen, tällainen ei kuulu tapoihini. Menen vaan eteenpäin ja täytän elämäni asioilla, jotka ovat huomioni arvoisia.
Kieltämättä joskus harmittaa, että tuli haaskattua arvokasta elinaikaa pzkaan seuraan.
Toisaalta olen iloinen, että olen jättänyt ne taakseni.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos hän sellaisesta uskonnosta, esimerkiksi ei tulisi mieleenikään ärsyttää muslimeja ja toivon että se olisi suomen pääuskonto hyvin pian
Kiitos osallistumisestasi keskusteluun.
Ymmärrän siihen sisältyvän oikeudenjanon (siis jos on oikeasti kokenut vääryyttä ja jos kyse on vakavammasta asiasta), mutta siihen minun on vaikea samastua, ettei anna asiaa anteeksi. Valitsen itse anteeksiannon.
Kaunan kantaminen on raskasta. Vaikka itsensä vapauttaakseen kannattaa antaa anteeksi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Oman mielenterveyden takia olisi syytä opetella menemään eteenpäin ja jättää vanhat kaunat taakseen. Niitä ei muistelemalla ja aina esiin vetämällä saa poistettua. Eteenpäin ja ajatukset muualle.
1. Kerta vähättelyä tai huonoa käytöstä. Katsotaan.
2. Kerta vähättelyä tai huonoa käytöstä. Katsotaan.
3. Kerta. Se on siinä. Miksi olisin sellaisen seurassa, joka ei kunnioita minua?
En ymmärrä. Tosin en itsekään anna anteeksi esim. velkoja. Miksi antaisin? Että saa tulla kuppaamaan uudestaan? Sama muun luottamuksen suhteen. Se pitää ensin korjata, minkä särkee. Velat pitää kuitata. Sen jälkeen tilanne nollautuu.