" Ihana työnhaku "
Kommentit (4)
Kaipaisin vinkkejä:
Miten erottua tuhansista ylikoulutetuista/väärinkoulutetuista keski-ikäisistä hakijoista hakiessani työtehtävään, joka ei vaadi aikaisempaa koulutusta tai osaamista?
Entä miten pärjätä kilpailussa työpaikoista keski-ikäisenä 1,5v amistutkinnon suorittaneena ja aikaisemmin akateemisesti kouluttautuneena yli 20v nuoremmille, ja nopeammille, jotka on opiskelleet samaa alaa amiksessa jopa puolet kauemmin?
Vierailija kirjoitti:
Olen akateemisesti koulutettu kuvataiteilija.. Haen vuodesta toiseen töitä joihin mulla ei ole mitään koulutusta eikä työkokemusta. Olen kyllä opiskellut myös niitä 1,5v amiksia, joilla en näin keski-ikäisenä enää työllisty. Nuoret saa opiskella amiksessa 3v, eikä nekään meinaa silti saada töitä. Korkeakouluun ja yliopistoon en saa opintotukea, enkä lainaa, kun yksi akateeminen tutkinto on jo suoritettuna. Mun kohdalla ei yhtään mitkään työnhakuvinkit enää auta. Matalan koulutuksen aloilla on ihan järkyttävä ylitarjonta tekijöistä ja korkeakoulu ja yliopisto-opinnot on estetty. Opiskelukykyä kyllä on ja olen pärjännyt kiitettävästi opinnoissa aina. Paras osaaminen mulla on edelleen kuvataiteilijana, koska olen myös harrastanut kuvataidetta aivan pikkulapsesta saakka, mutta työttömyystuen takia joudun olemaan sen suhteen myös täysin passiivinen. En voi markkinoida omaa osaamista, enkä myydä yhtään työtä, tai minut katsotaan yrittäjä
Eiköhän tuo ensimmäinen lause jo kertonut kaiken tarvittavan. Mitä sä itse ajattelit, kun valitsit lähteä opiskelemaan taidealaa? Että työllistyisit loppuiäksi sillä?
Olen akateemisesti koulutettu kuvataiteilija.. Haen vuodesta toiseen töitä joihin mulla ei ole mitään koulutusta eikä työkokemusta. Olen kyllä opiskellut myös niitä 1,5v amiksia, joilla en näin keski-ikäisenä enää työllisty. Nuoret saa opiskella amiksessa 3v, eikä nekään meinaa silti saada töitä. Korkeakouluun ja yliopistoon en saa opintotukea, enkä lainaa, kun yksi akateeminen tutkinto on jo suoritettuna. Mun kohdalla ei yhtään mitkään työnhakuvinkit enää auta. Matalan koulutuksen aloilla on ihan järkyttävä ylitarjonta tekijöistä ja korkeakoulu ja yliopisto-opinnot on estetty. Opiskelukykyä kyllä on ja olen pärjännyt kiitettävästi opinnoissa aina. Paras osaaminen mulla on edelleen kuvataiteilijana, koska olen myös harrastanut kuvataidetta aivan pikkulapsesta saakka, mutta työttömyystuen takia joudun olemaan sen suhteen myös täysin passiivinen. En voi markkinoida omaa osaamista, enkä myydä yhtään työtä, tai minut katsotaan yrittäjäksi. Tuet voidaan nykyään periä jopa takautuvasti ja olen itse todistanut vierestä tällaistakin tapausta. Enkä taatusti ota riskiä, että näin kävisi itselle.