Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko pitää uunimakkaraa noin 45 minuuttia palasina perunasipuli sekoituksen kanssa vai meneekö huonoksi?

Vierailija
29.10.2025 |

Kannattaako sitä pitää niin kauan siellä vai miten saisin sen sitten toimimaan perunasipulisekoituksen kanssa uunissa?

T avuton juuri omilleen muuttanut enkä löytänyt googlesta mitään ohjetta :( 

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tehdään oikein. Kannellinen uunivuoka.  Laita perunasipuli pohjalle ja makkarapalat . Voit vaikka sekoittaa. Sitten laita jääkylmää vettä pohjalle noin pari kolme senttiä. Siis kaadat vaan pari juomalasillista . Mitään kermaa ei ole pakko mutta jos sitä on voi sitten kun se on ensin kypsynyt lorauttaa päälle ja antaa hetken kuumentua. Mutta muuten mausteeksi ripottele hiukan valkopippuria ja paprikajauhetta. Vähän. Se kypsyy kyllä hiljalleen hyväksi 175 astetta siinä . Välillä voi vähän kauhalla tökkiä. Katsoa miltä näyttää.  Tuohon käy myös tomaattimurska purkki jos vaihtelua haluaa. Kypsymisaika riippuu siitä millainen uuni on. Hyvin pärjäät ja hyvää tulee. Muista pannun alunen aina kun otat uunista ulos ja lasket sen päälle.  ( Joskus sen uunimakkaran voi laittaa pelkästään ja viipaleita tomaattia siihen tehtyihin viiltoihin . Juustoraastetta päälle.  Hienoa että kokkaat itse.  ) Hiukan vettä pohjalla jos et halua mitään lientä muuten niin auttaa ettei ne kuivu.  Vesi haihtuu . 

Vierailija
22/42 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvinhän osaat itse jo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.valio.fi/reseptit/uunimakkara/

https://kotiliesi.fi/resepti/makkaraperunat/

Ap:lla on perunasipulisekotusta, eli ei ole tekemässä varsinaisia makkaraperunoita tai uunimakkaraakaan. Lähinnä kiusauksien reseptejä hän on vailla.

Vierailija
24/42 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa on myös ostaa pinaattilätty paketti ja lämmittää pannulla. Kuin makkarapaloja pelkästään pannulla ja siihen lopuksi loraus kermaa . Sopii sekä perunan että spagetin kanssa. Riisin.  

Vierailija
25/42 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siellä seassa kypsää kinkkuakin (kinkkukiusaus), joka on usein vähärasvaisempaakin ja pieninä suikaleina. Totta kai voi sekoittaa sekaan ja pitää uunissa 45 min.

Vierailija
26/42 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä olen varsin skeptinen että peruna-sipulisekoitus muka kypsyisi 45 minuutissa...

Vierailija
27/42 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai se ei ollutkaan perunasipuli pakaste pussi.  

Vierailija
28/42 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita ensin perunasipuli nesteen kanssa sinne uuniin muhimaan. Noin 20-15 min ennen kuin meinasit pois ottaa, niin heitä ne makkaranpalat siihen päälle.

Vierailija
29/42 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa makkarakiusaus.

Vierailija
30/42 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunasipuli pussi käy muuten kattilassa . Puoliksi vettä ja puoli pussia . Nimittäin helppo keitto . 

Vierailija
31/42 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö äiti ole edes uunimakkaran valmistamista opettanut? Ei v!ttu sentään.

Hei lukutaidoton, Ap ei ole tekemässä uunimakkaraa. Opettele itse ensin ruoanlaitto, ennen kuin muita rupeat neuvomaan.

Vierailija
32/42 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voit pitää. Mikä estää pitämästä?

Vierailija
33/42 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä olen varsin skeptinen että peruna-sipulisekoitus muka kypsyisi 45 minuutissa...

Minä pidän minimissään tunnin. Ei kypsy  45 minuutissa eikä muuten täysjyvä pastankaan keittoaika ole se mitä pussissa ilmoitetaan vaan paljon pidempi.

Vierailija
34/42 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen paistanut kiusauksia viimeiset 30 v vähintään tunnin, joskus jopa puolitoista. Kolmessa vartissa tulee raakaa ruokaa. Monissa ohjeissa on tuo 45 minsaa, mutta koekeittiössä aika on otettu todnäk kiertoilmalla, mikä on unohdettu mainita julkaistussa reseptissä.

Vierailija
35/42 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin voit pitää. Mikä estää pitämästä?

Varmaan se että ap:lla ei ole mitään käytännön tietoa tai kokemusta siitä millainen lopputulos siitä tulee.

- sivusta

Vierailija
36/42 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai se ei ollutkaan perunasipuli pakaste pussi.  

Mistäs sen päättelit? Perunasipuliseoksestahan tuo Ap haastaa, eikä sellaista tuoretavarana edes myydä.

Vierailija
37/42 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sekoittaa heti sekaan. Muista kerma.

Ei tartte kermoja. 

Vierailija
38/42 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennatko ap hiukan, aiotko käyttää valmista perunasipulisekoitusta (pakaste) vai pienitkö perunat ja sipulit itse?

Vierailija
39/42 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisravinnoksi niin ei missään tapauksessa mitään sipuli seoksia.

Vierailija
40/42 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

45 min makkara uunissa 200 astetta lämpöö niin sanoisin että makkara on well done