Normaalia uhmaa vai jotain muuta?
Meillä on kesäkuussa 4 v täyttävä poika ja olen pidemmän aikaa miettinyt hänen käytöstään. On aina ollut vilkas luonteeltaan sekä on pienestä pitäen ilmaissut omaa tahtoaan. Mutta nyt alkaa ihan tosissaan käämit palaa koska mikään ei mene perille.
- Ei tottele vaikka sanoo kymmene kertaa nätisti ja sen jälkeen nurkkaan/jäähylle. Esim. pukemisen aikana kolme kertaa nurkkaan hakemaan motivaatiota.
- Haukkuu (tyhmä, paska jne)
- Lyö ja potkii
- Ei kuuntele ja siitä tietenkin seuraa " tottelemattomuus" .
- Ei pysty istumaan paikallaan edes 1min. Kiemurtelee, hytkyy
- Puhuu kun papupata, siis tauotta on äänessä.
- Malttamaton. Ei pysty odottamaan vuoroaan vaan kaiken pitää tapahtua heti ja nyt. Jos ei niin siitä se huuto alkaa.
- Ei psyty keskittymään 5min kauempaa esim palapeliin/peliin.
- Kaikkia tavaroita pitää näpelöidä esim kaupassa
Ym
Tässä osa " oireista" ja meno on aivan hurjaa välillä. En todellakaan tiedä enää miten suhtautua tähän. Olen kokeilut keskustelemista, uhkailemista, lahjontaa, huutamista, rankeisemista. Mikään ei tunnut auttavan.
Mitä ihmettä tämän on? Uhmaa vai jotain muuta vakavampaa? Tällaista meno on ollut siitä lähtien kun poika ollut 1,5 vuotias ja vain pahenee ja " oireita" tullut lisää kuten esim nimittely. Mitä ihmeessä voisi tehdä? Olen jo miettinyt lääkäriin viemistä mutta miten ihmeessä saada ne uskomaan " oireita" ?
Hermot ja keinot alkaa olla todella loppu tähän hommaan ja huomaan jopa joskus työmatkalla ajattelevani, että voi kun ei tarttis mennä kotiin ollenkaan. Kun kotiin pääsee (itse väsyneenä) niin heti saa ruveta taistelemaan.
Kiitos vastauksista jo näin etukäteen ja aurinkoista päivänjatkoa!
Kommentit (22)
Lisäksi kiinnitin huomiota kahteen asiaan: piirtäminen ja tanssiminen eivät kiinnosta ja poikasti hytkyy ja on jatkuvasti levoton motorisesti. Kiinnostavatko pallopelit?
Minusta näiden tietojen valossa syy ongelmiin ei vaikuta olevan kasvatuksessa. Voisikohan poikaksi levottomuus johtua aisti- ja motorisista ongelmista? Jos et saa neuvolasta kaipaamaasi apua niin olisiko sinulla mahdollisuus kääntyä vaikka yksityisen sektorin puoleen?
Ikäinen seura ei ole mikään hoito mutta olisi kyllä muuten tärkeää 4-vuotiaalle. Miten voisit sitä järjestää pojallesi?
Voimia raskaisiin hetkiin!
Kokemukseni mukaan ns " ammatikasvattajat" Päiväkodissa ja neuvolassa ovat kuitenkin vain ihan tavallisia ihmisiä, jotka harjoittavat ammattia. (itsekin kuulun heihin). Neuvolasta voidaan antaa todella huonoja neuvoja, heidän koulutustaan ei päivitetä automaattisesti monenkaan asian osalta. Päiväkotiryhmä voi olla katastrofi Mickemamman kuvaamalla tavalla käyttäytyvälle lapselle; jos hän ei pääse erityisryhmään jossa on paljo henkilökuntaa, hänestä tulee hyvin nopeasti koko ryhmän silmätikku. Olen nähnyt näin käyvän usealle lapselle. Helsingissä voi olla 22 lasta ja 1 LTO sekä 2 hoitajaa. Liäski ryhmässä 1 erityslapsi kahden paikalla ilma avustajaa. Kukaan ei ehdi ohajat häntä eikä eides vahtia kaiken aikaa, ja eritysilapsi, olkoon diagnoosilla tai ilman, tulee yleensä päivän mittaa hoitajien tietoisuuteen vain tehtyään jotain typerää. Palaute on sen mukaista. Ystävättäreni poika kuulostaa samanlaiselta kuin ketjun aloittajan poika, ja hän todella kärsi päiväkodissa. Sitten hän sai siirron johonkin erityisryhmään jossa oli todella asianmukainen henkilökunta, ja kehitystä alkoi tapahtua! Nyt poika on 11v ja pärjää hyvin muiden lasten kanssa, on fiksu ja sosiaalinen mutta edelleen temperamenttinen. Se ei okuitenkaan ole täysin hallitsematonta. Ilman paria vuotta erityisryhmässä ennen kouluun menoa hnestä olisi varmasti tullut tarkkispoika.
Sairaudet ovat tietysti lulku sinänsä, ilman astmaakin päiväkodit ovat varsinaisia pesäkkeitä. Voimia sinulle, mickemamma, ja usko itseäsi enemmän kuin ketään m uuta! Voit joutua tappelemaan poikasi hyvän hoidon puolesta.