Helsingin asuntojen hinnat laskivat TAAS
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
"Syntyvyys vähenee, omakotitaloja ei enää osteta."
Helsingissä kiinteistökauppojen lukumäärä kasvoi yli kymmenen prosenttia vuonna 2024.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla muualla Euroopassa asuntojen hinnat nousee ja Suomessa laskee.
Uskomatonta.
Siksi koska Suomen asuntohinnat ovat alun alkaen olleet 25% muuta Eurooppaa korkeammat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
Yleistuki on 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot eikä lainat ole menoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua, ne pitää myydä.
Mitä yrität mokeltaa spämmilläsi? Että jatkossa toimeentulotukiasiakkaat eivät enää ostele asuntoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla muualla Euroopassa asuntojen hinnat nousee ja Suomessa laskee.
Uskomatonta.
Siksi koska Suomen asuntohinnat ovat alun alkaen olleet 25% muuta Eurooppaa korkeammat.
Ei pidä paikkaansa. Asuntojen hinnat ovat kehittyneet Suomessa vuosikausia paljon (!) muuta Eurooppaa heikommin.
Osakesijoittajahullu oli eilen rahastosijoittajahullu ja tänään asuntosijoittajahullu. Yksinkertaista monimuotoisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hintaa oleellisempi tekijä itselleni on se, että asunnon saa ylipäänsä myydyksi jos jostain syystä tarve tulee. Ei joku parin kymppitonnin "menetys" paljon asuntokaupoilla paina, ja sen saa sitä paitsi korkojen kera takaisin tilalle ostettavan aiempaa alemmassa hinnassa.
Heh.
Asuntokauppa on nyt jäissä siksi, että suurin osa asuntojen myyjistä ei suostu laskemaan hintaa.
Jos myyt omasi markkinahintaan eli niin, että se menee kaupaksi, huomaat, että et saakaan ostettua tilalle vastaavasti halpaa toista asuntoa. Olen huvikseni seurannut hintapyyntöjä ja ne ovat oudosti tänäkin syksynä koko ajan nousseet, vaikka asuntokauppoja ei synny ja toteutuneet asuntojen hinnat ovat laskeneet.
Kaikki ovat näköjään sitä mieltä, että yleisesti muiden asuntojen hintojen pitäisi olla rajusti laskeneet, varsinkin, jos he itse ovat ostamassa, mutta juuri heidän oma asunt
Asuntojen hintapyynnöt ja toteutuneet kauppahinnat ovat laskeneet. Joten kyllä, saisin kyllä tarvittaessa ostettua uudenkin aiempaa alemmalla hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Lasku jatkuu tuonne -28 saakka.
Voi olla, tai sitten ei. On jo nyt varovaisia merkkejä siitä, ettei laske. Osassa Suomea (ja osassa asuntotyyppejä) hinnat ovat jopa kääntyneet jo hienoiseen nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien tiedossa on miksi täällä hinnat laskee. Kuka tänne enää haluaa tulla asumaan? Onneksi olen vuokralla ja etsin uutta asuntoa maalaiskaupungista.
Aika monikin haluaa. Helsinkin on ollut, on ja tulee olemaan jatkossakin muuttovoittoaluetta. Se sinun maalaiskaupunkisi sen sijaan näivettyy ja kuolee pois.
Muuttovoitto selittyy pakolaisilla ja muilla tulijoilla joilla ei ole mitään annettavaa Helsingille.
Pk-seudulla ollut viime vuosina suurin arvonlasku.
Lähde: https://kiinteistonvalitysala.fi/asuntomarkkinat/syyskuun-2025-asuntoka…
Missä kohtaa linkaamassasi artikkelissa niin sanotaan?
Vierailija kirjoitti:
Hintaa oleellisempi tekijä itselleni on se, että asunnon saa ylipäänsä myydyksi jos jostain syystä tarve tulee. Ei joku parin kymppitonnin "menetys" paljon asuntokaupoilla paina, ja sen saa sitä paitsi korkojen kera takaisin tilalle ostettavan aiempaa alemmassa hinnassa.
Näinhän se menee, asunnon vaihtaminen on aika paljon edullisempaa, jos varainsiirtoveron joutuu maksamaan vaikkapa 100k pienemmästä kauppasummasta.
Asunnonvaihtaja ja ensiasunnon ostaja voittaa reilusti.
Ainoastaan sellainen, joka on tottunut tekemään voittoa ansiottomalla arvonnousulla häviää.
Ja tietenkin valtio, jolla jää verotuloja saamatta, vaikka voihan se piristää muita kulutusta, kun ihmisten rahat ei mene vuokriin ja varainsiirtoveroihin.
Nyt alkaa taas kahden palstahullun kesken väittely. Kannattaa poistua lukemaan jotain järkevämpää.
Vierailija kirjoitti:
En olisi. Mikä sinun on niin vaikea ymmärtää, että ihmiset kuten minä ostamme asunnon kodiksi? En minä mieti sen uudelleenmyyntiarvoa. En minä oleta, että 30 vuotta sitten ostamani asunto menisi kaupaksi voitolla.
Jos asut pk-seudulla, niin todellakin saat sen kaupaksi suurella voitolla, vaikka hinnat ovatkin viime vuosina laskeneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi. Mikä sinun on niin vaikea ymmärtää, että ihmiset kuten minä ostamme asunnon kodiksi? En minä mieti sen uudelleenmyyntiarvoa. En minä oleta, että 30 vuotta sitten ostamani asunto menisi kaupaksi voitolla.
Jos asut pk-seudulla, niin todellakin saat sen kaupaksi suurella voitolla, vaikka hinnat ovatkin viime vuosina laskeneet.
En tiedä koska ei kiinnosta. Hinta on se mikä on. Asuntoni on minulle koti eikä sijoitus.
Vanha totuus arvon muodostukseen, sijainti, sijainti ja sijainti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot eikä lainat ole menoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua, ne pitää myydä.
Mitä yrität mokeltaa spämmilläsi? Että jatkossa toimeentulotukiasiakkaat eivät enää ostele asuntoja?
Kun sut irtisanotaan niin saat pelkän yleistuen eli sun asunto menee ulosottovirastolle.
"Asuntojen tonttivuokrat nousevat 3-5 - kertaisiksi sadoissa kohteissa Helsingissä vuodenvaihteessa. Nousu tulee porrastetusti."
www.talouselama.fi/uutiset/a/fe935490-ab38-4184-8cdc-71de85e76600
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sut irtisanotaan niin saat pelkän yleistuen eli sun asunto menee ulosottovirastolle.
Miksi maksettu asuntoni menisi ulosottovirastolle? Minulla on säästöjä loppuelämäkseni, joten huolehdi vain omasta katastrofistasi.
Valitettavasti näyttää siltä, että on vielä yksi noin 10% pudotus hinnoissa tulossa lyhyellä aikavälillä. Jos talous saadaan muuten vetämään voi siitä sitten alkaa hidas nousu, jos talous junnaa edelleen paikallaan niin asuntojen hinnat stagnoituu jopa vuosiksi alas.
Paniikkia ei toki pidä lietsoa. Mitään dramaattista 50% pudotusta tuskin tulee, todennäköisyys sille hyvin pieni.
Jos ei ole pakko, älä myy nyt. Jos on tukala tilanne, niin ehdottomasti myy sillä hinnalla, jolla menee viimeistään nyt.
T: ekonomi Aallosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, ei ole lainkaan niin selvää. Hintoja kun katselee, niin aika lailla on 1995 ostettu okt nykyisin samoissa hinnoissa kuin silloin ostohetkellä kun huomioidaan rahan arvon muuttuminen.