Helsingin asuntojen hinnat laskivat TAAS
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä? Olen ostanut asunnon itselleni loppuiäksi enkä mieti sen arvoa. Maksoin sen minkä maksoin ja olen tyytyväinen.
Sittenhän tämä keskustelu ei koske sinua, joten miksi edes kommentoit. Asia alkaa kyllä kiinnostaa sinua, jos jostain syystä haluatkin myydä asuntosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä? Olen ostanut asunnon itselleni loppuiäksi enkä mieti sen arvoa. Maksoin sen minkä maksoin ja olen tyytyväinen.
Sittenhän tämä keskustelu ei koske sinua, joten miksi edes kommentoit. Asia alkaa kyllä kiinnostaa sinua, jos jostain syystä haluatkin myydä asuntosi.
Miten tämä sinua itseäsi koskee?
Mihin käyttöön niitä tällä väestörakenteella edes ostettaisiin? Lisää asuntoja vapautuu koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Olen parhaillaan myymässä perheasuntoa pk-seudulla. Olisin luullut, että ostaja olisi ollut lapsiperhe, mutta yllättäen sen ostaakin eläkeläispariskunta. Niillä on eniten rahaa. Isot eläkkeet tulona ja isompi varallisuus. Nuorilla on työttömyyttä, pätkätöitä, eikä kertynyttä omaisuutta. Ei kuulosta voittoisan ja dynaamisen yhteiskunnan rakenteelta.
Yhdestä pariskunnasta vedit yhteenvedon ? 🤣
Pete lupas talouskasvua, onhan muutaki luvattu mut jos tää nyt ois totta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei koske? Asunto se minunkin asuntoni on.
Eikä kiinnosta. Se menee sitten sillä hinnalla kuin menee. Kuten kerroin, ostin asunnon itselleni kodiksi en sijoitukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä kiinnosta. Se menee sitten sillä hinnalla kuin menee. Kuten kerroin, ostin asunnon itselleni kodiksi en sijoitukseksi.
Näinhän tämä on suurimmalla osalla. Vain asuntosijoittajia ja ensiasunnon ostajia hintojen lasku koskee enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mihin käyttöön niitä tällä väestörakenteella edes ostettaisiin? Lisää asuntoja vapautuu koko ajan.
Asumiskäyttöön. Aika moni asuu parhaillaankin liian pienessä tai muuten epätyydyttävässä asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä sinua itseäsi koskee?
Olen parhaillaan myymässä kahta asuntoa ja ostamassa yhtä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla muualla Euroopassa asuntojen hinnat nousee ja Suomessa laskee.
Uskomatonta.
Suomessa on miljoona neljäsataa tuhatta vanhuuseläkeläistä.
Irtisanomiseen riittää asiallinen syy tammikuusta alkaen myös julkisella.
Ja ansiosidonnainen on paskottu ja omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Hintaa oleellisempi tekijä itselleni on se, että asunnon saa ylipäänsä myydyksi jos jostain syystä tarve tulee. Ei joku parin kymppitonnin "menetys" paljon asuntokaupoilla paina, ja sen saa sitä paitsi korkojen kera takaisin tilalle ostettavan aiempaa alemmassa hinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitä uhotaan, mutta jos oikeasti alkaisit myydä asuntoasi, yhtäkkiä olisitkin kovinnkiinnostunut sen hintapyynnöstä ja siitä, paljonko siitä saa. Jokainen tietää, että asunto on suomalaisilla pääasiallinen omaisuuslähde. Moni on todella kunnianhimoinen sen suhteen, että toivoo saavansa siitä ison hinnan. Jos se sinua ei kiinnosta, kuulut 0,00001% vähemmistöön.
"Syntyvyys vähenee, omakotitaloja ei enää osteta."
No jos ihan tarkkoja ollaan, niin koko Suomessa ei ole asuntojen hinnat laskeneet. Turuss nousua on jo ollut 2,9% ja Tampereellakin 0,5% verrattuna elokuuhun. Ainoa Suomen alue, missä hinnat ovat kokonaisuutena nousseet on Länsi-Suomi.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011588334.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitä uhotaan, mutta jos oikeasti alkaisit myydä asuntoasi, yhtäkkiä olisitkin kovinnkiinnostunut sen hintapyynnöstä ja siitä, paljonko siitä saa. Jokainen tietää, että asunto on suomalaisilla pääasiallinen omaisuuslähde. Moni on todella kunnianhimoinen sen suhteen, että t
Höpö höpö. Joku prosenttien aiempaa alempi myyntihinta ei ketään normaalijärkistä ihmistä liikuta tippaakaan, varsinkin jos on asunut asunnossa jo pidemmän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien tiedossa on miksi täällä hinnat laskee. Kuka tänne enää haluaa tulla asumaan? Onneksi olen vuokralla ja etsin uutta asuntoa maalaiskaupungista.
Aika monikin haluaa. Helsinkin on ollut, on ja tulee olemaan jatkossakin muuttovoittoaluetta. Se sinun maalaiskaupunkisi sen sijaan näivettyy ja kuolee pois.
Muuttovoitto selittyy pakolaisilla ja muilla tulijoilla joilla ei ole mitään annettavaa Helsingille.
Pk-seudulla ollut viime vuosina suurin arvonlasku.
Lähde: https://kiinteistonvalitysala.fi/asuntomarkkinat/syyskuun-2025-asuntoka…
Vierailija kirjoitti:
Hintaa oleellisempi tekijä itselleni on se, että asunnon saa ylipäänsä myydyksi jos jostain syystä tarve tulee. Ei joku parin kymppitonnin "menetys" paljon asuntokaupoilla paina, ja sen saa sitä paitsi korkojen kera takaisin tilalle ostettavan aiempaa alemmassa hinnassa.
Heh.
Asuntokauppa on nyt jäissä siksi, että suurin osa asuntojen myyjistä ei suostu laskemaan hintaa.
Jos myyt omasi markkinahintaan eli niin, että se menee kaupaksi, huomaat, että et saakaan ostettua tilalle vastaavasti halpaa toista asuntoa. Olen huvikseni seurannut hintapyyntöjä ja ne ovat oudosti tänäkin syksynä koko ajan nousseet, vaikka asuntokauppoja ei synny ja toteutuneet asuntojen hinnat ovat laskeneet.
Kaikki ovat näköjään sitä mieltä, että yleisesti muiden asuntojen hintojen pitäisi olla rajusti laskeneet, varsinkin, jos he itse ovat ostamassa, mutta juuri heidän oma asuntonsa on niin ainutlaatuinen, että sen hinnan kuuluu olla noussut.
T. Hki
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitä uhotaan, mutta jos oikeasti alkaisit myydä asuntoasi, yhtäkkiä olisitkin kovinnkiinnostunut sen hintapyynnöstä ja siitä, paljonko siitä saa. Jokainen tietää, että asunto on suomalaisilla pääasiallinen omaisuuslähde. Moni on todella kunnianhimoinen sen suhteen, että t
En olisi. Mikä sinun on niin vaikea ymmärtää, että ihmiset kuten minä ostamme asunnon kodiksi? En minä mieti sen uudelleenmyyntiarvoa. En minä oleta, että 30 vuotta sitten ostamani asunto menisi kaupaksi voitolla.
Ei nekään joilla on annettavaa minnekään maakuntien hevonperseisiin Helsingistä muuta, vaan kehyskuntiin. Ulkomaan muuttoliikkeen lisäksi myös kotimaan sisäinen muuttoliike on kääntynyt jälleen Helsingissä voitolliseksi. Hevonperseissä ei tällaista ilmiötä ole havaittavissa, sieltä muuttaa edelleenkin kaikki kynnelle kykenevät pois.