Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja haluaa kuvata työntekijöistä videot, joissa pitää kertoa yksityisasioita - normaalia?

Vierailija
28.10.2025 |

Mitä sanotte?

Menisi ilmeisesti johonkin levitykseen. Korvausta ei ole tiedossa.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa vähän tarkemmin noista videoista. Mihin tarkoitukseen niitä kuvattaisiin? Joskus yrityksillä on sometileillä videoita, joissa työntekijä esittäytyy, kertoo työtehtävistään ja mainostaa, miten kiva paikka tämä on. Näihin kyllä etsitään vapaaehtoisia, eikä ketään voi pakottaa esiintymään videolla. 

Vapaaehtoisuus  on välistä häilyvä käsite. Meillä ainakin pyyntö (ilmoitus) tuli sellaiseen sävyyn, että kieltäytyminen oli jo leimattu "vaikeiluksi" etukäteen. Tuli firman sivuille rekrymainoskäyttöön "kerro työpäivästäsi" -tyyppisesti. 

Rehellinen olisi ollut mallia "istun 6h toistaan turhemmissa palavereissa, mihin kukaan - minä mukaanlukien - ei ole valmistautunut mitenkään, koska ei ole ehtinyt ja jaksanut. Niissä käsitellääna asiota, mitkä eivät ikinä kohda mihinkään ja kaikkia vain .tttaa istua niissä. Jä

"Kuvataan rento työntekijäesittely! TikTokki esiin! 😍🤩"

Suomeksi: "nyt v...u hymyilet ja luet mitä tässä paperilla lukee. Jokainen tekee videon. Kaikki jonoon toimitusjohtajan oven eteen. Jänistäjät  saa maksaa jos eivät osallistu."

Vierailija
22/37 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähdin firmasta mikä ei käsittänyt sanan yksityisasia tai henkilökohtainen merkitystä.

Sama. Pomo kertoi täysin tuntemattomalle työporukalle työmaalla terveysasioitani. Tarkoitus oli kai kehuskella miten kovia poikia "me" oltiin. Muistan vieläkin niiden kavereiden peura ajovaloissa -ilmeet. Tajusivat itsekin että nyt mentiin jonkun rajan yli. Jätin sen työpaikan sähköpostilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firman nimi julki, se ei ole salaisuus, tuommoinen vaatimus kertoo yrityksen hukanneen täysin fokuksensa miksi on olemassa ja että se haluaa palkata vain minäminä tiktok-ihmisiä epäpätevään joukkoonsa.

Vierailija
24/37 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta tota on vaikea uskoa. Mitään yksityisasioita ei tarvitse levitellä minnekkään.

Vierailija
25/37 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin vaan "En kommentoi".

Vierailija
26/37 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs, jos työnantaja on tarkoittanut "kerro jotakin itsestäsi", ja silloin se voi olla hyvin suurpiirteistä niin kuin  "tykkään kahvitauolla syödä korvapuusteja" tai "mulle on tärkeää kulkea pyörällä töihin 15 km, koska se piristää aamulla ja sitten kotiin mennessä" tai " tykkään työssäni erityisesti Exleiden täyttämisestä" tai "kissat ovat kivoja".

Työantajasi ei taatusti vaadi sinua kertomaan kärsitkö ummetuksesta tai äitisi on alkkis tai sinulla on vaikea trauma lapsuudestasi tai lempiasentosi kumppanisi kanssa on se tai tämä. 

Kannattaa selvittää asia. Jos tunnet, että työnantajasi vaatii intiimejä tietoja sinusta tai syvimpiä salaisuuksia ei niin saa tehdä.

Vierailija
27/37 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs, jos työnantaja on tarkoittanut "kerro jotakin itsestäsi", ja silloin se voi olla hyvin suurpiirteistä niin kuin  "tykkään kahvitauolla syödä korvapuusteja" tai "mulle on tärkeää kulkea pyörällä töihin 15 km, koska se piristää aamulla ja sitten kotiin mennessä" tai " tykkään työssäni erityisesti Exleiden täyttämisestä" tai "kissat ovat kivoja".

Työantajasi ei taatusti vaadi sinua kertomaan kärsitkö ummetuksesta tai äitisi on alkkis tai sinulla on vaikea trauma lapsuudestasi tai lempiasentosi kumppanisi kanssa on se tai tämä. 

Kannattaa selvittää asia. Jos tunnet, että työnantajasi vaatii intiimejä tietoja sinusta tai syvimpiä salaisuuksia ei niin saa tehdä.

Mikään antamistasi esimerkeistä ei olisi sellainen, mitä haluaisin jakaa kollegoille, saati sitten tuntemattomille. 

Töissä puhutaan työasioista. Niitähän sinne on palkattu tekemään eikä juttelemaan lempiherkuista tjsp.

Vierailija
28/37 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikoinaan laittanut sopimuksessa rastin sellaiseen ruutuun että en halua näkyä markkinointimateriaaleissa, yrityksestä tehdyissä lehtijutuissa jne. Vetoaisin siihen ja kieltäytyisin.

Vierailija
29/37 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se muille kuuluu mitä tekee vapaa-aikana? Vapaa-aika ja työ ovat eri asioita.

Entä jos jollain työntekijällä ei ole oikeasti mitään harrastuksia ja hänellä on omasta mielestään tosi tylsä elämä? Pitääkö feikata ja hehkuttaa miten dynaamista ja nopeatempoista arkea hän elää? 😂

Vierailija
30/37 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

voyerismia. uteliaisuutta.

Vierailija
31/37 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys liittoon ja sitten alueen työsuojelupiiriin.

Vierailija
32/37 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata vastata. Heillä ei ole oikeutta.

Vierailija
33/37 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaiseen voi pakottaa. Kyllä meilläkin markkinointi aina välillä koittaa rekrytointi porukkaa videoillensa, osa on linssiluteita ja menee ilosta kiljuen. Itse olen sanonut kerran että en halua osallistua ko toimintaan ja eipä ole sen jälkeen pyydetty.

Vierailija
34/37 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaiseen voi pakottaa. Kyllä meilläkin markkinointi aina välillä koittaa rekrytointi porukkaa videoillensa, osa on linssiluteita ja menee ilosta kiljuen. Itse olen sanonut kerran että en halua osallistua ko toimintaan ja eipä ole sen jälkeen pyydetty.

Maksetaanko siitä edes mitään?

Vierailija
35/37 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIkä on se yksityisasia? Meillä on ihan normisettiä tehdä juttu siitä, miten joku työyhteisössä on saanut opinnot päätökseen tai palannut ulkomaankomennukselta. Yksityisasioita joo, mutta kun työnantaja on asiassa tukenut, niin onko se oikeastaan kovin yksityistä, että vuosi Lontoossa toi mukanaan varmuutta englannin kielen käyttämiseen arjessa?

Vierailija
36/37 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIkä on se yksityisasia? Meillä on ihan normisettiä tehdä juttu siitä, miten joku työyhteisössä on saanut opinnot päätökseen tai palannut ulkomaankomennukselta. Yksityisasioita joo, mutta kun työnantaja on asiassa tukenut, niin onko se oikeastaan kovin yksityistä, että vuosi Lontoossa toi mukanaan varmuutta englannin kielen käyttämiseen arjessa?

Jos firma maksaa koulutuksen, se on työasia. Siltikin siitä olisi hyvä sopia ennen koulutusta, jos siitä aiotaan tehdä somejuttu. Eli suostumus etukäteen.

Se mitä ihminen tekee vapaa-ajallaan, ei ole työasia.

Vierailija
37/37 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä suostu. ei ole pakko suostua mihinkään epäilyttävään. itse oon sanonut työpaikalla suoraan et antakaa potkut en suostu. tosiasia on että hyvä työntekijä on tarpeellinen ja menetys maksaa paljon. oon joskus saanut soittoja työpaikoilta että tuu takasin, kun oon vaihtanu työpaikkaa.

et ole orja ja ainakin itse vaadin myös työpaikalta ja pomolta asiallisuutta jos kamala työpaikka potkut on lahja ja siunaus että voi mennä uuteen normaali työpaikkaan.