Työnantaja haluaa kuvata työntekijöistä videot, joissa pitää kertoa yksityisasioita - normaalia?
Mitä sanotte?
Menisi ilmeisesti johonkin levitykseen. Korvausta ei ole tiedossa.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Lähdin firmasta mikä ei käsittänyt sanan yksityisasia tai henkilökohtainen merkitystä.
Sama. Pomo kertoi täysin tuntemattomalle työporukalle työmaalla terveysasioitani. Tarkoitus oli kai kehuskella miten kovia poikia "me" oltiin. Muistan vieläkin niiden kavereiden peura ajovaloissa -ilmeet. Tajusivat itsekin että nyt mentiin jonkun rajan yli. Jätin sen työpaikan sähköpostilla.
Firman nimi julki, se ei ole salaisuus, tuommoinen vaatimus kertoo yrityksen hukanneen täysin fokuksensa miksi on olemassa ja että se haluaa palkata vain minäminä tiktok-ihmisiä epäpätevään joukkoonsa.
Sori, mutta tota on vaikea uskoa. Mitään yksityisasioita ei tarvitse levitellä minnekkään.
Mitäs, jos työnantaja on tarkoittanut "kerro jotakin itsestäsi", ja silloin se voi olla hyvin suurpiirteistä niin kuin "tykkään kahvitauolla syödä korvapuusteja" tai "mulle on tärkeää kulkea pyörällä töihin 15 km, koska se piristää aamulla ja sitten kotiin mennessä" tai " tykkään työssäni erityisesti Exleiden täyttämisestä" tai "kissat ovat kivoja".
Työantajasi ei taatusti vaadi sinua kertomaan kärsitkö ummetuksesta tai äitisi on alkkis tai sinulla on vaikea trauma lapsuudestasi tai lempiasentosi kumppanisi kanssa on se tai tämä.
Kannattaa selvittää asia. Jos tunnet, että työnantajasi vaatii intiimejä tietoja sinusta tai syvimpiä salaisuuksia ei niin saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs, jos työnantaja on tarkoittanut "kerro jotakin itsestäsi", ja silloin se voi olla hyvin suurpiirteistä niin kuin "tykkään kahvitauolla syödä korvapuusteja" tai "mulle on tärkeää kulkea pyörällä töihin 15 km, koska se piristää aamulla ja sitten kotiin mennessä" tai " tykkään työssäni erityisesti Exleiden täyttämisestä" tai "kissat ovat kivoja".
Työantajasi ei taatusti vaadi sinua kertomaan kärsitkö ummetuksesta tai äitisi on alkkis tai sinulla on vaikea trauma lapsuudestasi tai lempiasentosi kumppanisi kanssa on se tai tämä.
Kannattaa selvittää asia. Jos tunnet, että työnantajasi vaatii intiimejä tietoja sinusta tai syvimpiä salaisuuksia ei niin saa tehdä.
Mikään antamistasi esimerkeistä ei olisi sellainen, mitä haluaisin jakaa kollegoille, saati sitten tuntemattomille.
Töissä puhutaan työasioista. Niitähän sinne on palkattu tekemään eikä juttelemaan lempiherkuista tjsp.
Olen aikoinaan laittanut sopimuksessa rastin sellaiseen ruutuun että en halua näkyä markkinointimateriaaleissa, yrityksestä tehdyissä lehtijutuissa jne. Vetoaisin siihen ja kieltäytyisin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se muille kuuluu mitä tekee vapaa-aikana? Vapaa-aika ja työ ovat eri asioita.
Entä jos jollain työntekijällä ei ole oikeasti mitään harrastuksia ja hänellä on omasta mielestään tosi tylsä elämä? Pitääkö feikata ja hehkuttaa miten dynaamista ja nopeatempoista arkea hän elää? 😂
Ei tuollaiseen voi pakottaa. Kyllä meilläkin markkinointi aina välillä koittaa rekrytointi porukkaa videoillensa, osa on linssiluteita ja menee ilosta kiljuen. Itse olen sanonut kerran että en halua osallistua ko toimintaan ja eipä ole sen jälkeen pyydetty.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaiseen voi pakottaa. Kyllä meilläkin markkinointi aina välillä koittaa rekrytointi porukkaa videoillensa, osa on linssiluteita ja menee ilosta kiljuen. Itse olen sanonut kerran että en halua osallistua ko toimintaan ja eipä ole sen jälkeen pyydetty.
Maksetaanko siitä edes mitään?
MIkä on se yksityisasia? Meillä on ihan normisettiä tehdä juttu siitä, miten joku työyhteisössä on saanut opinnot päätökseen tai palannut ulkomaankomennukselta. Yksityisasioita joo, mutta kun työnantaja on asiassa tukenut, niin onko se oikeastaan kovin yksityistä, että vuosi Lontoossa toi mukanaan varmuutta englannin kielen käyttämiseen arjessa?
Vierailija kirjoitti:
MIkä on se yksityisasia? Meillä on ihan normisettiä tehdä juttu siitä, miten joku työyhteisössä on saanut opinnot päätökseen tai palannut ulkomaankomennukselta. Yksityisasioita joo, mutta kun työnantaja on asiassa tukenut, niin onko se oikeastaan kovin yksityistä, että vuosi Lontoossa toi mukanaan varmuutta englannin kielen käyttämiseen arjessa?
Jos firma maksaa koulutuksen, se on työasia. Siltikin siitä olisi hyvä sopia ennen koulutusta, jos siitä aiotaan tehdä somejuttu. Eli suostumus etukäteen.
Se mitä ihminen tekee vapaa-ajallaan, ei ole työasia.
älä suostu. ei ole pakko suostua mihinkään epäilyttävään. itse oon sanonut työpaikalla suoraan et antakaa potkut en suostu. tosiasia on että hyvä työntekijä on tarpeellinen ja menetys maksaa paljon. oon joskus saanut soittoja työpaikoilta että tuu takasin, kun oon vaihtanu työpaikkaa.
et ole orja ja ainakin itse vaadin myös työpaikalta ja pomolta asiallisuutta jos kamala työpaikka potkut on lahja ja siunaus että voi mennä uuteen normaali työpaikkaan.
"Kuvataan rento työntekijäesittely! TikTokki esiin! 😍🤩"
Suomeksi: "nyt v...u hymyilet ja luet mitä tässä paperilla lukee. Jokainen tekee videon. Kaikki jonoon toimitusjohtajan oven eteen. Jänistäjät saa maksaa jos eivät osallistu."