Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muun perheen ok lähteä ulkomaanmatkalle, kun yksi lapsista on rippileirillä?

Vierailija
26.10.2025 |

Teini on menossa lasketteluriparille ja mietin, että lähtisiin muu perhe, mieheni ja kaksi nuorempaa lastamme, johonkin lämpimään lomailemaan samaan aikaan, mutta onko tää moraalisesti oikein? Pitääkö meidän olla tavoitettavissa Suomesta, jos vaikka ripari keskeytetään tai jotain vastaavaa? Mitä sanoo av-raati?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä hänellä pitää olla joku täysi-ikäinen varalla tuota tilannetta varten.

Vierailija
2/30 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa se yksikin mukaan. Riparin voi käydä sitten myöhemmin jos sille on jotain tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi ei olisi? Siellä riparillahan se on sen viikon.

Vierailija
4/30 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa se yksikin mukaan. Riparin voi käydä sitten myöhemmin jos sille on jotain tarvetta.

Sinulla ei taida olla mitään käsitystä, mitä tuollaiset eriskoiriparit kustantavat.

Vierailija
5/30 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirvee mutsi, ei ollenkaan tasavertaista, ikuisesti katkera sitte asiasta

" mä olin vaa typerällä riparilla ja noi apinat altaalla, epistä"

Vierailija
6/30 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok.

Muun perheen hiihtoloma Suomessa samoina päivinä olisi ok. 

Vierailija
7/30 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän yksi lapsi on ollut riparilla, kun me muut oltiin reissussa. Keskusteltiin asia lapsen kanssa etukäteen ja se oli hänelle ok. Tosin äiti ja esikoinen oli vaan parin yön reissulla ja isä kuopuksen kanssa pidemmällä matkalla.

Vierailija
8/30 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi om innoissaan menossa riparille, voi hyvin muut lähteä ulkomaille sen ajaksi, kunhan ei rippilapsessa tämä herätä katkeruutta.

Ja joku täysi-ikäinen varahenkilö pitää olla. Joku, joka valmis hakemaan nuoren kotiin leiriltä, jos vaikka sairastuu. Ja siis hoitamaan mahdollisesti esim. yrjöävää lasta.

Vierailija
9/30 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketteluriparilla joka vuosi vähintään yhdeltä murtuu jalka ja hänet passitetaan kotiin etäopetukseen. 

Vierailija
10/30 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ikinä tekisi omalle lapselleni noin, mutta kukin tyylillään.

Vierailija
11/30 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lasketteluriparihan maksaa about saman, kuin viikko etelässä! Olikohan 600€ tässä kaupungissa?

Eli siihen nähden riparilainen kyllä saa "yhtä paljon" kuin etelänmatkalaiset. Ilmeisesti se laskettelukin on mieluista puuhaa. 

Mun mielestä ois kohtuutonta muulle perheelle jättää reissu väliin, vain siksi ettei toisella reissulla oleva pääse mukaan. 

Kannattaa tietysti sopia jonkun sukulaisen tms. kanssa, että hän hoitaa teinin jos vaikka leiri keskeytyy.

Vierailija
12/30 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla tavoitettavissa, pitää olla aikuinen, joka voi hakea nuoren pois. Tuo aikuinen voi olla joku muukin kuin vanhemmat. Tämä tietenkin siinä tapauksessa, että nuorella ei ole Wilma-merkintöjä, ei päihteiden käyttöä, auktoriteettiongelmaa yms. Jos on, niin silloin olette lähellä.

Leiri voidaan keskeyttää sairastumisten tai nuorten huonon/väkivaltaisen käytöksen vuoksi, nuori voi sairastua, voi tulla tapaturma. Voi olla, että ekan kerran elämässä nuori on vaikka yllytyshullu ja syö sammakon.

Mutta muuten, en näe ongelmaa sille, että lähdette reissuun. Leirin vetäjille tieto asiasta, luotettavien aikuisten tiedot vetäjille. Keskustelu nuoren kanssa.

Vierailija
13/30 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko rippilapsi päässyt nuorempana etelän lomalle? Jos on, niin nyt on nuorempien vuoro.

Vierailija
14/30 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sovitte niin, että sitten kun nuoremman vuoro mennä riparille, niin lähdette sitten sen vanhemman lapsen kanssa johonkin reissuun? Jos siis epäreiluus on asia joka mietityttää.

Itsestäni tuntuisi se kamalalta, jos nuori vaikka sairastuisi riparilla ja oltaisiin muut jossain ulkomailla, eikä päästäisi hakemaan. Niin, että itse en ehkä pystyisi lähteä ulkomaille, kun toinen on riparilla.

Vierailija
15/30 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun paras kaveri lähti riparilta ambulanssilla sairaalaan. En kyl ite uskaltaisi lähteä muualle lomailee, mut mulla onkin toi kokemus taustalla. 

Vierailija
16/30 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketteluriparilla joka vuosi vähintään yhdeltä murtuu jalka ja hänet passitetaan kotiin etäopetukseen. 

No ei kyllä. Oksennustauti tai korona voi kyllä iskeä.

Vierailija
17/30 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hirvee mutsi, ei ollenkaan tasavertaista, ikuisesti katkera sitte asiasta

" mä olin vaa typerällä riparilla ja noi apinat altaalla, epistä"

Älä viitsi.  Me nimen omaan olimme silloin kahdestaan omalla lomalla. Tietenkin siitä työn kanssa sovittiin. Sovittiin myös että jos jotain sattuu niin voi mennä siskoni luokse.    

Vierailija
18/30 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ikinä tekisi omalle lapselleni noin, mutta kukin tyylillään.

Niinkö ? 🎀

Vierailija
19/30 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun paras kaveri lähti riparilta ambulanssilla sairaalaan. En kyl ite uskaltaisi lähteä muualle lomailee, mut mulla onkin toi kokemus taustalla. 

ai Jari vai ???

Vierailija
20/30 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä. Oksennustauti tai korona voi kyllä iskeä.

Tai, tai  präsuolen laskeuma.  Yhdessä sovittu  luottohenkilö hoitaa asian.