Miksi kouluissa vietetään Halloweenia paljon isommin kuin joulua?
Oppilailla koko viikko halloween teemalla, joka päivä viikon ajan tekevät jotain halloweeniin liittyvää ja perjantaina koulupäivän aikana isot halloween juhlat ja naamiaiset. Joulu kuitataan parin tunnin kuusijuhlalla. Miksi näin? Edes uskonto ei voi olla tähän syynä, kun jouluahan voi viettää täysin pakanallisena tonttujuhlana.
Kommentit (72)
Joulua viettää kuitenkin monet intialaiset, thaimaalaiset, japanilaiset, venäläiset ym ym meidän eurooppalaisesten (ja amerikkalaisten) lisäksi. Oikeastaan muslimimaat on ainoat missä joulua ei vietetä. Eli kyllä se sopii hyvin kouluihin vaikka olisi muunmaalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halloween on jännä, hauska. Joulu on harmaampi ja sulkee pois muslimit juhlista. En sano että olisi hyvä asia ettei enää maailman parasta sanomaa juhlittaisi kouluissa.
Ymmärrän, että muslimit ei juhli kotonaan joulua, kun se ei ole heille mitenkään tärkeä. Mutta joulu on kuitenkin täällä pohjolassa alunperin keskitalven juhla. Juhlitaan keskitalvea, ja talven pimeyden taittumista kohti kevään valoa. Syödään hyvin ja paljon. Laitetaan hyvän tuoksuisia mausteita. Poltetaan tunnelmallisia kynttilöitä. Pestään lehmät puhtaiksi, viedään hevosille havunoksa ja omenia talliin. Riihitonttu kurkistaa oven takaa. Luulisi käyvän muslimeillekin. Ap
Pestään lehmät. Joulun juhlallisin hetki.
Vierailija kirjoitti:
Halloween on hauskempi. Silloin saa oikein luvan kanssa hassutella.
Olen KONALAN TORAKKA 🦗
RÄÄ RÄÄ RÄÄ 👹 RÄÄ RÄÄ RÄÄ 😡 RÄÄ RÄÄ RÄÄ 🦖
Halloween on uusi niin opettajat jaksaa vielä innostua. Uutuudenviehätystä. 20 vuoden päästä eivät jaksa.
No jos vanhemmat järkkää luokalle pikkujoulut niin sitten sellaiset on.
Onhan se kivaa että tänne pimeyteen keksitään edes vähän juhlia kuten muutkin maat tekee. Ei kai meidän tarvi aina olla se negatiivisin, laiskoin ja tylsin, surullinen maa.
Vierailija kirjoitti:
Syynä on roinakauppiaat. He ovat tuoneet Halloweenin ryminällä Suomeen. Täällä vietettiin ennen hillitysti ja hiljentyen pyhäinpäivää.
Haluaisin sen hiljentymisen pyhäinpäivään takaisin. Isäni kuoli vuosi ja 2 viikkoa sitten. Ei ole mukavaa, jos pyhäinpäivän kirkkotapahtumaa (jossa luetaan edellisenä vuotena kuolleiden nimet) edellisenä päivänä tulee jotain pelleilijöitä ovelle.
Voi hyvä Luoja! Eikö halloweenin ja pyhäinpäivän voi erottaa toisistaan. Minun molemmat vanhemmat ovat kuolleet. En silti sekoita etenkin lasten ja nuorten mielestä hauskaa ja jännittävää syksyn piristystä halloweenia siihen mitenkään. Nehän on eri päivinäkin. Mulla muutenkin ilo ja suru voi kulkea rinnakkain. Ei olla niin ryppyotsaisia. Juhlikoon ne halloweenia, jotka haluaa. Ei siitä mitään haittaa ole kellekään. Monille iloa.
Vierailija kirjoitti:
No jos vanhemmat järkkää luokalle pikkujoulut niin sitten sellaiset on.
Missä tällaisia on?
Onko siinä paljonkin eroa, juhliiko pakanallista demonijuhlaa vai pakanallista alkuperää olevaa syöpöttely- ja juopottelujuhlaa?
Ei ole mukavaa, jos pyhäinpäivän kirkkotapahtumaa (jossa luetaan edellisenä vuotena kuolleiden nimet) edellisenä päivänä tulee jotain pelleilijöitä ovelle.
Mitä se edellinen päivä Pyhäinpäivään liittyy? Pyhäinpäivä on vain lauantaina.
maassamme olevat vieraat saattavat pahoittaa mielensä joulusta niin sitä ei juhlita kohta enää.
En minä mitään uskonnollista joulunviettoa kouluihin kaipaakaan lisää, ateisti kun olen. Mutta joulua ylipäätään. Jouluaskarteluja (vaikka tontut, joulukortit, kuusenkoristeet tms), joululaulujen opettelua ja laulamista enemmän (ei nyt virsiä mutta vaikka sitten se porsaita äidin oomme kaikki jne), piparien koristelua, joulupuuroa, joululaulutilaisuuksia, joulujuhla tonttunäytelmineen ym ym. Ap