Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskovaiset, mitä on synti? Esimerkkejä?

Vierailija
25.10.2025 |

Itse en ole mielestäni syntiä tehnyt. En kiroile, en varasta, en muutenkaan tee pahas. Mitä se synti olisi ihan tämmöisen tavallisen ihmisen elämässä? Voiko saada esimerkkejä? Mitä syntiä itse uskovaisena olet tehnyt?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutus keskustelijoille: taivaaseen ei sitten oteta mitään syntiä, ei edes kaikkein pienintä. Jos olet tehnyt yhdenkin synnin ajatuksissasi 10 vuotta sitten, niin taivaan portit on kiinni ja pysyy. Ikuinen kadotus on edessä. Ellei syntivelallesi sitten ole lunastajaa.

Vierailija
22/40 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla.

Siksi tarvitsemme armoa.

Minä en kyllä ole syntiä tehnyt. Nyt ihan oikeesti hei. Siis ainakaan konkreettisesti. En usko että edesmennyt äitinikään mitään pahaa koskaan teki. 

Loukannut jotain ihmistä, ollut vihainen, tehnyt virheitä, käyttäytynyt huonosti? 

Eiköhän jokainen ihminen tiedä itse parhaiten mitä syntiä on tehnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia joka vahingoittaa muita tai omaa kehoasi. 

Jos noudatat kymmentä käskyä etkä pelkää jumalaa niin olet jo todella puhtoinen.

Mitä kymmenestä käskystä olet rikkonut? Mielestäni minä en ole rikkonut yhtäkään? 

Oletko turhaan lausunut Herran nimen?

Käytkö joka sunnuntai kirkossa?

Oletko himoinnut jonkun puolisoa?

Oletko yhtynyt keneenkään muuhun kuin omaan aviopuolisoosi?

Miten kirkossa käyminen liittyy tähän?

Onhan se valtionkirkko jo varsin maallistunut, mutta ei kai siellä käyminen sentään vielä syntiä ole?

Vierailija
24/40 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ainoa asia, jonka muistan rippikoulustani. Synti on sitä, joka erottaa ihmisen jumalasta. Eli edellyttää hiukan omien aivojen käyttöä miettimiseen. Synti ei ole siis mikään valmis tsekkauslista.

Vierailija
25/40 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on tyyppiesimerkki, siitä mitä synti on.

Vierailija
26/40 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ainoa asia, jonka muistan rippikoulustani. Synti on sitä, joka erottaa ihmisen jumalasta. Eli edellyttää hiukan omien aivojen käyttöä miettimiseen. Synti ei ole siis mikään valmis tsekkauslista.

Ok. Mutta synnit saa anteeksi jos pyytää. Hankala pyytää kun ei tiedä mitä pyytää.

Vierailija
27/40 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos noudatat kymmentä käskyä etkä pelkää jumalaa niin olet jo todella puhtoinen.

Mitä kymmenestä käskystä olet rikkonut? Mielestäni minä en ole rikkonut yhtäkään? 

Etkö ole ikinä valehdellut, värittänyt tai liioitellut jotain tarinaa? 

No kerran sanoin anopille, kun se kysyi onko kakku hyvää että on vaikka se oli ihan kuivaa. 

Vierailija
28/40 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kikki mikä on mukavaa ja hyvää on shyntijä . Ja myös lihottaa.

Esim. Tahko Pihkala: " Oon she pheshäphallo vaan niim mukhava phelii, etthä ihmetthelenphä etei olhe shynnikshi julistetthu !"

Vierailija
29/40 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyesti sanottuna kaikki mikä tulee ihmisen ja Jumalan väliin on syntiä. Eli Jumalan tahdon rikkominen. Epäusko tai epäjumalanpalvelus ne varmaan yleisimmät synnit on tässä maassa. Sinulla ei saa olla muita jumalia (kuin Raamatun Jumala) kuuluu jo kymmenestä käskystä ensimmäinen.

Netistä löytyy kaikanlaisia listoja, mutta ne ovat parhaimmillaankin suuntaa-antavia ja usein niissä on vielä vääriä tulkintojakin.

Mitä jos ei ole yhtään Jumalaa mulla? Tai jos joku olis niin pitää niitä ihan hoopoina? 

Vierailija
30/40 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käskyistä puuttuu tosi paljon asioita kuten sairaista ja köyhistä huolehtiminen, orjuus, naisen asema, maahanmuuttajat, vääränlainen poliittinen vallankäyttö ym. Aikansa tuotosta nekin.

Vierailija
31/40 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko turhaan lausunut Herran nimen?

Käytkö joka sunnuntai kirkossa?

Oletko himoinnut jonkun puolisoa?

Oletko yhtynyt keneenkään muuhun kuin omaan aviopuolisoosi?

En ole lausunut turhaan herran nimeä, en ole käynyt koskaan kirkossa, en ole himoinnut kenenkään puolisoa (tai en ole ainakaan tiennyt että hänellä on puoliso) enkä ole edes aviossa yhtyäkseni. 

Vierailija
32/40 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käskyistä puuttuu tosi paljon asioita kuten sairaista ja köyhistä huolehtiminen, orjuus, naisen asema, maahanmuuttajat, vääränlainen poliittinen vallankäyttö ym. Aikansa tuotosta nekin.

Ne on muualla Raamatussa. 

Vierailija
33/40 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyesti sanottuna kaikki mikä tulee ihmisen ja Jumalan väliin on syntiä. Eli Jumalan tahdon rikkominen. Epäusko tai epäjumalanpalvelus ne varmaan yleisimmät synnit on tässä maassa. Sinulla ei saa olla muita jumalia (kuin Raamatun Jumala) kuuluu jo kymmenestä käskystä ensimmäinen.

Netistä löytyy kaikanlaisia listoja, mutta ne ovat parhaimmillaankin suuntaa-antavia ja usein niissä on vielä vääriä tulkintojakin.

Mitä jos ei ole yhtään Jumalaa mulla? Tai jos joku olis niin pitää niitä ihan hoopoina? 

Siinäpä sitten on syntisi. Onnittelut jos se on ainoa. 

Vierailija
34/40 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassakäynti sunnuntaina. Tai lauantaina jos on ns. vanhan liiton mies

Vierailija
35/40 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupassakäynti sunnuntaina. Tai lauantaina jos on ns. vanhan liiton mies

Tai siis lepopäivän pyhittämättömyys. Se on sitten jokaisen asia miten sen hoitaa.

Vierailija
36/40 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistutus keskustelijoille: taivaaseen ei sitten oteta mitään syntiä, ei edes kaikkein pienintä. Jos olet tehnyt yhdenkin synnin ajatuksissasi 10 vuotta sitten, niin taivaan portit on kiinni ja pysyy. Ikuinen kadotus on edessä. Ellei syntivelallesi sitten ole lunastajaa.

Eli riittää kun ennen kuolemaansa vaan  sanoo uskovansa Jeesukseen niin taivaaseen menee että heilahtaa? Pahoin pelkään että maailma ei toimi niin. Itse uskon karman lakiin ja siihen että teoistaan täytyy vastata. 

Vierailija
37/40 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli riittää kun ennen kuolemaansa vaan  sanoo uskovansa Jeesukseen niin taivaaseen menee että heilahtaa? Pahoin pelkään että maailma ei toimi niin. Itse uskon karman lakiin ja siihen että teoistaan täytyy vastata. 

Joka jättää parannuksen tekemisen huomiseen rakentaa vuoteensa helvettiin.

Lisäksi äärimmäisen harva tulee kuolinvuoteella uskoon. Harmi, koska päätös on tehtävä tässä elämässä. 

Mitä teoista vastaamista se on että joutuu seuraavassa elämässä vastaamaan teoistaan? Kun ei sitä kuitenkaan muista että mikä se syy oli että päätyi siihen asemaan kuin mihin päätyi. 

Vierailija
38/40 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homous ja naispappeus, siinä ne ainoat mistä tarvitsee välittää. 

Uskovaisissa oudointa on epäolennaisuuksien pitäminen suurina synteinä ja tuomitseminen, ha sen unohtaminen, että eikö kristinuskon sanoma ollut lähimmäisenrakkaus.

Vierailija
39/40 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö edes ole ajatellut syntiä? Syntiä on kaikki, millä olet ajatuksin, sanoin ja teoin rikkonut lähimmäistäsi ja siten Jumalan tahtoa vastaan. 

Vierailija
40/40 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synti on olla kuulumatta Jumalan perheeseen.

Onko väliä mikä Jumala? Uskontoja on niin paljon. 

Jumalia on kuitenkin vain yksi.