Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästäminen/rahan riittävyys

Vierailija
25.10.2025 |

Keskustellaanko hetki säästämisestä ja rahan riittävyydestä.

Mä tulen kyllä toimeen ihan ok, raha riittää haluamaani ja pakolliseen kunhan miettii mitä oikeasti on pakko ostaa ja haluanko välttämättä käyttää rahaa ihan jokaiseen mielitekoon. Nyt ostin uudemman auton, johon jouduin ottamaan pienen lainan. Mua vähän ahdistaa ylimääräiset lainat ja koitankin sen maksaa mahdollisimman pian pois. Mistä sitten säästän? Noh.. en esim. osta vaatteita sitä tahtia kuin haluaisin, hyvä jos ne "pakolliset". Uudet sisäpelikengät tarvisin surkeasti, mutta niidenkin ostoa olen vetkuttanut nyt tässä varmaan jo 6 kk. :D Kunnei vielä ole tulleet varpaat läpi vaikka kangas päällä onkin kohta puhki. Mitään tujumpaa kasvorasvaakaan en nyt omista, vaikka tarvisin uuden voiteen. Rasvaan perusvoiteella. Pakollisia nämäkään ei toki ole, ehkä mukavuustekijöitä siihen, että palkallaan voisi ostaa tarpeellista/luksustakin joskus..

Menen siis vanhoilla jo olemassaolevilla vaatteilla ja kengillä tällä hetkellä. En ole ostanut uusia sukkia, alushousuja, kenkiä tms.. kuin aivan vihoviimeisessä pakossa.. Kampaajalla olen käynyt viimeksi kesäkuussa. Onneksi on pitkät hiukset. Alkavat vain takkuuntua kasvaessaan.. Joululahjoja pyrin ostamaan pikkuhiljaa ettei kaikki kerry samaan kuukauteen.

Mulla siis on hyvin asiat kyllä ihan. Stressaan vaan ehkä turhaan rahan riittävyydestä kun olen varautuja.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo pikku säästöillä on tietty joku merkitys, mutta olennaista on isommat valinnat: Missä ja miten asut? Maalla, kaupungissa? Vuokralla vai omassa? Kuinka pitkä on työmatka ja miten kuljet sen? Tarviiko sinun omistaa auto? Onko sinulla miestä tai lapsia? Eläimiä? 

Olennaisinta on asuinpaikan ja elätettävien määrän valinta, jos vakavissaan puhutaan raha-asioista ja säästämisen mahdollisuudesta.

Vierailija
2/4 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo pikku säästöillä on tietty joku merkitys, mutta olennaista on isommat valinnat: Missä ja miten asut? Maalla, kaupungissa? Vuokralla vai omassa? Kuinka pitkä on työmatka ja miten kuljet sen? Tarviiko sinun omistaa auto? Onko sinulla miestä tai lapsia? Eläimiä? 

Olennaisinta on asuinpaikan ja elätettävien määrän valinta, jos vakavissaan puhutaan raha-asioista ja säästämisen mahdollisuudesta.

Joo siis, asun omassa. Asunto maksettu. On perhe, lapset asuvat vielä kotona. Että näiden suhteen pärjään ihan hyvin.. sitä tarkoitinkin sillä, että mitään hätää ei oikeasti ole. Rahat riittävät kyllä ruokaan, asumiseen ja laskuihin.. Lähinnä enää voi vain järkeistää näitä pikkumenoja. Mitään oikeaa pulaa ei ole. Ehkä vaan olen vähän ylivarautuja ja säästän vähän kaikesta. Toisaalta jos nyt ostaisin uudet salikengät ja uutta kasvorasvaa, kävisin kampaajalla jne.. niin taas menisi rahaa useampi satanen. Mieluumin siis koitan pitkittää näitä hankintoja. Harkitsen. Sijoitan myös pieniä summia. Tätä tarkoitan, että OIKEASTI ei ole hätää. Ehkä haen vain inspiraatiota myös muilta ja kysyn miten muut hallitsevat talouttaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
4/4 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lakkasin stressaamasta vasta, kun oli 18 kk vastaava palkka säästössä (sijoitettuna matalariskisiin kohteisiin).

Stressaat. Kasvata puskuria. Kirjaa kaikki menot ja tulot exceliin. Seuraa, mistä voi vielä pihistää. Hanki pakolliset asiat mahdollisuuksien mukaan kauden ulkopuolelta; esim. talvitakki vasta talven jälkeen kirpparilta.

Mun paheet ovat herkut. Niihin saattaa mennä enemmän rahaa kuin ruokaan. Tiukalla kulukuurilla sain nettopalkasta 70 % säästöön. Tavoitteen saavuttua tapa jäi. Säästöön jää edelleen 65 % palkasta, vaikka herkkubudjetti höllentyi.