Liian kiltti ja ylikävellään
Mä olen se kiltti tyttö, jonka yli aina kävellään ja työelämässäkin v1ttuillaan avoimesti. Eivät tietenkään kaikki siis, suurin osa ihmisistä on mukavia, mutta jotkut sellaiset kollegat, jotka itse pyrkivät eteenpäin kyynärpäätaktiikalla. Heillä on yhtensä taktiikkana saada esim minut näyttämään epäpätevältä neuvomalla itsestäänselvissä asioissa pyytämättä ja julkisesti. Sehän ei ole siis ystävällisyyttä vaan heidän tapansa nostaa itseään muiden kustannuksella, painamalla muita alas. Minä olen pätevyydeltä ja kokemukselta vähintään samalla viivalla heidän kanssaan, mikä heitä ehkä jotenkin ärsyttää.
Mitä te tekisitte tällaisessa tilanteessa? En halua ryhtyä riidanhaastajaksi, mutta haluan saada sen törkeän ylikävelyn loppumaan. En ole tähän asti sanonut mitään, mikä noita tyyppejä oikein innostaa. Millä tavalla kannattaisi toimia, että he lopettaisivat nokkimiseni?
Kommentit (21)
Törkeitä tyyppejä. Tee aiheesta somevideo nimiä mainitsematta. Tai sano niille joskus suoraan jos alkaa turhaan neuvomaan, että sulla on homma hanskassa.
sano se muiden kuullen mitä ajattelet jonkun sanomisesta sinulle. vielä jos esihenkilö sattuisi olemaan paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kiltti, mutta en liian kiltti. Tilainteissa, joissa minulle kettuillaan tai yritetään saada näyttämään huonolta teeskentelemällä ystävällistä auttamista ja neuvomista, olen käyttäytynyt ja toiminut ikään kuin se todella olisi ystävällistä auttamista. Eihän se ole minulta pois, eikä oikeasti alenna pätevyyttänivtai arvostustani. Niitä alentaa vain se, mitä MINÄ teen. Ja kun teen työni hyvin ja olen aloitteellinen ja ratkaisukeskeinen, se on riittänyt pitämään minut urallani aina noitten edellä.
Tekevätkö he sinulle noin yksityisesti vai julkisesti?
Minulle tällainen kettuilija tekee sitä mahdollisimman julkisesti. Esimerkiksi koko työyhteisön some-kanavassa. Kyllä siitä muodostuu koko ajan toistuessaan kuva, että olisin epäpätevä.
Ap
Et voi muuta kuin kasvaa aikuiseksi ja ryhdistäytyä. Sano suoraan, että tiedät asioita. Tuo osaamisesi esille. Ei sinua kiusata vaan koska olet niin hiljainen ja nöyrä, ihmiset oikeasti luulevat ettet osaa mitään. Tai neuvomalla haluavat varmistaa, että olet ymmärtänyt. Olet vastuussa työpaikalla omasta panoksestasi, varmasti voi olla rasittavaakin muille koko ajan varmistella mitä osaat. Eli ota vastuuta, saat siitä palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Et voi muuta kuin kasvaa aikuiseksi ja ryhdistäytyä. Sano suoraan, että tiedät asioita. Tuo osaamisesi esille. Ei sinua kiusata vaan koska olet niin hiljainen ja nöyrä, ihmiset oikeasti luulevat ettet osaa mitään. Tai neuvomalla haluavat varmistaa, että olet ymmärtänyt. Olet vastuussa työpaikalla omasta panoksestasi, varmasti voi olla rasittavaakin muille koko ajan varmistella mitä osaat. Eli ota vastuuta, saat siitä palkkaa.
Kuulostat itse vähän sellaiselta kiusaajalta.
Minulla on tältä alalta pidempi kokemus kuin useimmilla niistä ylikävelijöistä. En ole nuorikaan vaan olemme kaikki keski-iän paremmalla puolella.
Yksi noista ylikävelijöistä lisäksi mokasi itse raskaasti ja julkisesti eilen. Heti sen jälkeen hän alkoi työpaikan julkisessa kanavassa 'neuvoa' minua, ikäänkuin siirtääkseen negatiivisen huomion pois itsestään. Eli kyllä se on täysin tahallista ja tietoista toimintaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kiltti, mutta en liian kiltti. Tilainteissa, joissa minulle kettuillaan tai yritetään saada näyttämään huonolta teeskentelemällä ystävällistä auttamista ja neuvomista, olen käyttäytynyt ja toiminut ikään kuin se todella olisi ystävällistä auttamista. Eihän se ole minulta pois, eikä oikeasti alenna pätevyyttänivtai arvostustani. Niitä alentaa vain se, mitä MINÄ teen. Ja kun teen työni hyvin ja olen aloitteellinen ja ratkaisukeskeinen, se on riittänyt pitämään minut urallani aina noitten edellä.
Minulle tällainen kettuilija tekee sitä mahdollisimman julkisesti. Esimerkiksi koko työyhteisön some-kanavassa. Kyllä siitä muodostuu koko ajan toistuessaan kuva, että olisin epäpätevä.
Ap
Julkisesti - ei niillä yksityisesti ole siihen tilaisuuttakaan, koska enhän tee tuollaisten kanssa yksityisesti mitään. Kukin siis aikansa yrittää julkisesti, mutta kyllähän ne kohta tajuavat, että ei se kannata.
Eikä siitä muodostu kuvaa siitä, että minä olisin epäoätevä, kun joka kerta kiitän näistä perusneuvoista ja palaan siihen, mikä oikeasti on oleellista (kuten aikataulu yms) tai haastavaa ja käsittelyn alla. Ts. Sua ei voi nolostuttaa tai alentaa, jollet nolostu tai alennu, vaan jatkat vain omaa linjaasi.
Ap, suurin osa varmaan tietää, että sinä olet pätevä ja näkevät näiden kettuilijoiden tarkoitusperät. Itselläni oli vastaava tilanne ja avaiduin tilanteesta työkaverilleni, joka totesi, kaikki tietävä, että sä osaat ja tämä toinen ei. Jatka siis ystävällisellä linjallasi. Toki voit tilanteessa kommentoida, tämä oli minulla jo tiedossa.
Kirjavinkki:
Sutton: Työpaikan kusipäät - selviytyjän opas.
Löytyy myös kirjastosta. Lue sieltä ohjeet...
Tuo ylikävely jatkuu niin kauan kuin annat sen jatkua. Eli vedä jämäkästi rajat ja puutu asiaan. Eihän tuota päällepäsmäröintiä jaksa kilttikään loputtomasti katsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat itse vähän sellaiselta kiusaajalta.
Minulla on tältä alalta pidempi kokemus kuin useimmilla niistä ylikävelijöistä. En ole nuorikaan vaan olemme kaikki keski-iän paremmalla puolella.
Yksi noista ylikävelijöistä lisäksi mokasi itse raskaasti ja julkisesti eilen. Heti sen jälkeen hän alkoi työpaikan julkisessa kanavassa 'neuvoa' minua, ikäänkuin siirtääkseen negatiivisen huomion pois itsestään. Eli kyllä se on täysin tah
Älä viitsi itseäsi mollata ja latistaa ja pienentää. Nouse ylös sieltä nurkasta, tule esiin.
Ärsyttää tuollainen. Itse näet nuo asiat, mutta et tee mitään. Entä, jos olisi kyseessä joku sinun kollegasi josta näet, että häntä kiusataan ja härnätätään ja pienennetään. Miten sinä silloin toimisi?
Anna lupa itsellesi. Olet jostakin saanut sen mallin, että sinun pitää olla pieni hiiri. Ole iso rotta. Tiedät ja tiedostat, mutta et uskalla toimia.
Toimi vaan. Mitä sinä menetät? Sen kiltin tytön maineen? Onko se sen arvoinen?
Häpeä sinua sitoo. Ihan kuin sinun pitäisi olla humisten yläpuolella.
-kokeilepa tulla esiin ja mokailla oikein kunnolla. Ja sano sille ääliölle, joka sinua mollaa, että lopettaa. Eihän se lopeta ellei sille sanota- sano!
-olet just hyvä omana itsenäsi. Usko itse se katso mitä tapahtuu, kun puolustat itseäsi. Et sinä siitä rikki mene- eikä kaiken tarvitse olla täydellistä ja mennä täydellisesti.
Kokeile. Ole utelias. Katso mitä tapahtuu. Ylös sieltä nurkasta. Etiäpäin.
Tänään.
Tiedät asian, mutta et puutu. Kuulostaa ihan sinun omalta valinnaltasi.
Pitää sanoa takaisin tossa tilanteessa, ammatilliseen tyyliin, mutta napakasti ja ilkeästi. Että asia on yksinkertainen, mutta sanot sen jotenkin: perehdytin sinut tähän, etkö muista? Tai kysy joku vaikea siihen liittyvä kysymys, miten et osaa, näinhän se menee.
Ja vaikka, jos menee ylitöiksi tai vapaa-aika työhommat, tästä voimme puhua huomenna työajalla. Olen tavoitettavissa työajalla. Vapaa-aikana en ole tavoitettavissa.
Ton ihmistyypin kanssa pitää olla tiukka ja sanoa hyvin napakasti ja inhottavasti takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedät asian, mutta et puutu. Kuulostaa ihan sinun omalta valinnaltasi.
Normaalisti ei tohon tapaan nokitella muita mut häiriintyneitä ja yksinkertaisia ihmisiä valitettavasti on paljon työelämssäkin ja eri portailla..
Lopeta analysointi.
Menet kerrankin vaan kumisaappaat jalassa ja röntöstät ja sanot, että minä osaan- lopeta tuo mollaaminen ja hoida omat hommasi.
Vierailija kirjoitti:
Törkeitä tyyppejä. Tee aiheesta somevideo nimiä mainitsematta. Tai sano niille joskus suoraan jos alkaa turhaan neuvomaan, että sulla on homma hanskassa.
Äh. Surkee koko some. En panostais.
Suoraan sanot päin pläsiä:
Mitta tuli täyteen. Nyt riitti.
Sinä
olet arvokas.
Miksi kuvittelet sen ääliön hölmöjen juttujen olevan jotenkin arvokkaampia tai tärkeämpiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No, ei ole hienostunut, ei.
Miksi sinun pitäisi olla?
Kuka sinua estää pitämästä omia puoliasi?
Mitä pahaa on pitää omaa puoltaan?
Meillä tämä suomalainen kasvatus
on aika kummallinen, kun me emme kehtaa moukille sanoa, että lopettavat.
Me vaan hienosti niellään ja kaarrellaan ja kierrellään ja kidutaan ja ollaan sinun sivistyneitä, ja annetaan niitten ikävien johtaa kommunikointia.
Entäs, jos muutetaan sitä niin, että rohkeasti vaan hyvät esiin.
Kannustan sinua aapee tulemaan esiin. Olet fiksu j viisas.
Tule esiin.
Puolusta itseäsi hyvin mielin.