Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka nopeasti voi oppia uuden kielen?

Vierailija
15.04.2007 |

Tiedän, että riippuu tietysti ihmisestä, oppimiskyvystä ja siitä, kuinka paljon on aikaa opiskella. Mutta miten nopeasti sinä olet oppinut jonkun kielen ja minkä? Joku opettajani kertoi joskus, että oli kesän Virossa ja oppi eestin kielen sinä kesänä niin hyvin että pärjäsi päivittäisessä kanssakäymisessä. Aika nopea tahti, jos yhdessä kesässä oppii mielestäni.. Minä opiskelen nyt päivittäin kotona, luen oppikirjoja, kunntelen cd:ltä kursseja, toistan, puhun itsekseni, kuuntelen radiota.. välillä tuntuu että hei, minähän alan oppia, välillä taas tuntuu, etten osaa mitään... Ja kieli on siis venäjä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin espanjaa puolikkaalla alkeiskurssilla (pari kertaa 2h vkossa 2kk ajan) ja parin viikon maassa oleskelulla siten, että pystyin jutustelemaan ihmisten kanssa tavallisista asioista kuten ruoka, suku, ammatti, sää jne, tosin aika ukka-pukka kielellä :)

Kolmea muuta kieltä osaan sujuvasti, mutta mitä enemmän niitä opin, sen paremmin tajuan kuinka paljon opittavaa vielä olisi.

Tehokurssisi kuulostaa tehokkaalta, ja varmasti saat sen hyödynnettyä todella hienosti jos pääset esim. kuukaudeksi Venäjälle. Saat oppimasi aktiivikäyttöön ja opit nopeasti lisää. Tsemppiä opiskeluihin!

Vierailija
2/14 |
15.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään puhuu niin hyvin, että eestiläiset eivät usko hänen olevan suomalainen :))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytyäni 5 viikon tehokurssin ja 3kk oleskelun aikana osasin kieltä niin hyvin, että pärjäsin kielellä ja loppuvaiheessa ymmärsin 99% siitä mitä minulle puhuttiin ja osasin itsekin puhua ihan perusjuttuja, jos nyt vaikeammat sanat piti tarkistaa. Asuin maaseudulla täysin saksalaisessa perheessä, jossa kukaan ei osannut edes englantia.

Vierailija
4/14 |
15.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustelemaan jonkun venäläisen kanssa. Ässien ja muun ääntämisen takia.

Viron oppii varmasti nopeasti, itse opin nopsaan norjan, kun olen ruotsinkielinen. Kunhan sitten varoo " vääriä ystäviä" eli sanoja, jotka tarkoittaa esim. suomeksi ihan eriä kuin viroksi...

Vierailija
5/14 |
15.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse lähtisin opiskelemaan kiinaa, niin veikkaan, että 3 kk ei riittäisi mihinkään. Ihan vain jo koska kirjaimista ei ymmärrä mitään, kieli ei muistuta mitään muuta osaamaani ja kieltä ei kuule koskaan mistään, joten ei ole edes ääntämykseltään tuttua.

Joillekin eri sanajärjestys on jostain syystä järjettömän vaikeata sisäistää, kun taas minulle niissä ei ole mitään ihmeellistä.

Itse olen opiskellut venäjää ja koska osaan ennestään puolaa, kielen oppiminen oli helppoa. Minun on myös helppo sisäistää uusia kieliä ihan kuuntelemalla (kieliopin avulla en opi mitään).

Venäjän suhuässiä tuskin tulet aikuisena koskaan oppimaan kunnolla.

Vierailija
6/14 |
15.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sen jälkeen osallistunut edistyneiden kurssille espanjassa, samantasoisille kuin natiivit.

Vierailija
7/14 |
15.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen että pyrit keskustelemaan venäläisten kanssa, niin olen itsekin oppinut. Minulla kieli italia. Nyt kun olen oppinut kielen taustalla kursseja sekä suomessa että yliopistossa Italiassa, ylläpidän kielitaitoa netissä keskustelupalstoilla, niissä oppii puhekieltä ja sanontatapoja..ja slangisanoja... Lisäksi seuraan Tv:stä satunnaisesti italialaisia sarjoja.

Tsemppiä ja pitkäjänteisyyttä kielen opintoihin!

Vierailija
8/14 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2007 klo 16:11"]

Tiedän, että riippuu tietysti ihmisestä, oppimiskyvystä ja siitä, kuinka paljon on aikaa opiskella. Mutta miten nopeasti sinä olet oppinut jonkun kielen ja minkä? Joku opettajani kertoi joskus, että oli kesän Virossa ja oppi eestin kielen sinä kesänä niin hyvin että pärjäsi päivittäisessä kanssakäymisessä. Aika nopea tahti, jos yhdessä kesässä oppii mielestäni.. Minä opiskelen nyt päivittäin kotona, luen oppikirjoja, kunntelen cd:ltä kursseja, toistan, puhun itsekseni, kuuntelen radiota.. välillä tuntuu että hei, minähän alan oppia, välillä taas tuntuu, etten osaa mitään... Ja kieli on siis venäjä.

[/quote]

Mitä tarkoitat oppimisella? Iso osa suomalaisista sanoo osaavansa englantia, mutta se rajoituu siihen että voi lukea jotain yksinkertaista netistä ja tilata ruokaa englanniksi. Eli he eivät osaa.

Osaaminen on sitä että voit vaivattomasti työskennellä sillä kielellä, puhua ja kirjoittaa sitä täysin vaivattomasti ja sillä tasolla että voisit sillä käydä vaikka lukion.

Vierailija
9/14 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ellet ole joku Savant niin et todellakaan osaa kieltä opiskeltuasi sitä jollain yhdellä kurssilla. Yleensä pidetään vähintään parin vuoden opiskelua minimi vaatimuksena kielen osaamiselle edes kohtalaisesti

Vierailija
10/14 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, paljon riippuu siitä, mitä tarkoitetaan osaamisella. Joku osaa mielestään kieltä, kun osaa tilata baarissa oluen ja ymmärtää kaupan kassalla hinnan.

Minusta kieltä osaa, kun osaa sen kieliopin, hallitsee verbimuodot ja sanojen taivutukset ja sanavarasto sallii keskustella myös vähän muustakin kuin oluen laadusta baarissa.

Venäjää olen opiskellut lukiossa 1980-luvun alussa, ja sen jälkeen vuosia työn ohessa (mm. Venäjän kulttuurikeskuksessa). Se on vaikea kieli, ei ihme ettei sinulle ap se ole vielä kovin auennut. Kärsivällisyyttä! Oppiminen on venäjän kielessä vaikeaa monestakin syystä, eikä vähiten kieliopin vaikeuden takia (mm. lukusanojen kanssa eriytyvä sanojen taivutus, eri verbimuodot jo päättyneelle ja yhä meneillään olevalle toiminnalle jne.). Kirjaimet ovat kielioppiin verrattuna pieni hankaluus, mutta kyllä nekin esim. lukemista hidastavat. Tsemppiä silti, venäjän kieli on kumminkin kiehtova ja ilmaisuvoimainen.

Vierailija
11/14 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle Suomi ei ole äidinkieleni, enkä osannut sitä ennestään kun muutin tänne "miehen perässä". Opin kuitenkin nopeasti itseopiskellen ja heti yrittäen jutella miehen kanssa suomeksi (muuta yhteistä kieltä meillä ei oikein ollutkaan, paitsi ihan vähän saksaa osasimme molemmat). Puolen vuoden päästä selvisin jo arkitilanteista suomeksi hyvin. Kahden vuoden päästä useimmat ei edes tavallisessa jutustelussa huomanneet, ettei suomi ole äidinkieleni, vaikka toisinaan jotain erikoisempia sanoja en tuntenutkaan. 

Ai niin ja kun lähdin opiskelemaan yliopistoon niin suoritin jopa sen virkamiesruotsin ilman että olin ikinä aikaisemmin lukenut ruotsia missään. En kyllä valitettavasti käytännössä ruotsia juuri osaa, vaikka selvisinkin niistä opinnoista pänttäämällä kirjastosta lainaamiani yläasteen ja lukion ruotsin oppikirjoja intensiivisesti yhden kesän. Ei ole ollut ikinä tarvetta käyttää kieltä joten on unohtunut.

Vierailija
12/14 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:18"]

[/quote]

Ellet ole joku Savant niin et todellakaan osaa kieltä opiskeltuasi sitä jollain yhdellä kurssilla. Yleensä pidetään vähintään parin vuoden opiskelua minimi vaatimuksena kielen osaamiselle edes kohtalaisesti

[/quote]

Köh, äläpä nyt hassujasi puhu. Savant tarkoittaa kehitysvammaista (esim. autistia), jolla on rajattu erikoislahjakkuus.

Kielellisesti lahjakkaat ihmiset eivät todellakaan välttämättä ole kehitysvammaisia. Ok, itselläni muuten sattuu olemaan autismikirjon lapsi (asperger), joka oppii kyllä vieraan kielen sanoja erittäin helposti, mutta hänelle tuottaa puheen omaehtoinen tuottaminen vaikeuksia eli ässää kymppejä sanakokeissa, muttei pärjää ko. kielen ainekirjoituksessa...

Työni puolesta tunnen paljon kääntäjiä ja tulkkeja, ja yksikin tuntemani kaveri osaa pariakymmentä kieltä hyvin, kykenee kääntämään niitä. Ja joukossa on vaikeita ja eurooppalaiselle hankalasti avautuvia kieliä kuten persia ja arabia. Hän oppii uusia kieliä erittäin nopeasti ja helposti, eikä ole todellakaan mikään savant, vaan kaikin puolin älykäs ja monilahjakas kaveri. Terveisiä vaan Sampsalle!

(sinun jälkeesi kirjoittanut venäjän tankkaaja, kommenttien järjestysnumerot tuntuvat olevan ketjussa sekaisin)

Vierailija
13/14 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:29"]

Työni puolesta tunnen paljon kääntäjiä ja tulkkeja, ja yksikin tuntemani kaveri osaa pariakymmentä kieltä hyvin, kykenee kääntämään niitä. Ja joukossa on vaikeita ja eurooppalaiselle hankalasti avautuvia kieliä kuten persia ja arabia. Hän oppii uusia kieliä erittäin nopeasti ja helposti, eikä ole todellakaan mikään savant, vaan kaikin puolin älykäs ja monilahjakas kaveri. Terveisiä vaan Sampsalle!

[/quote]

Arvasin heti tämän kappaleen alusta, kenestä on kyse. :) On tosiaan fiksu kaveri. Henkilökohtaisesti en tunne, mutta yhdellä toisella internet-palstalla jutellaan. Ei voi kuin ihailla sen kielitaitoa, myös suomen kielen taitoa!

Vierailija
14/14 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yhdessä kesässä oppii mainiosti just tuollaisen arkiasioinnin, varsinkin virosta, hollannista tms tutun kielen sukulaiskielestä. 

Minä aloitin tammikuussa kiinan opiskelun ja osaan jo lauseita.