Haluan avautua lapsuuteni tavarahankinnoista (pihi äiti joka alkoholisoitui)
Aihe nousi mieleeni kun mietin, mitä lapsille pitäisi nyt talveksi vielä hankkia. Hankitaan ja saadaan paljon käytettynä, mutta tarvittaessa haetaan kaupasta uutena (vaikka ei olisi alennusmyynti tai edes poistotuote 😅).
Mulla oli pikkulapsena ja pikkukoululaisena usein vaatteet kirpparilta tai serkun vanhoja. Ihan ok.
Luistimet oli aina käytetyt. 4.-6. luokan minulla oli ihan siistit ja uudehkon oloiset luistimet. Niissä vain jalka kipeytyi nopeasti. Yläasteella minulle selvisi, että luistimet olivat kokoa 42 (jalkani ollut 39 viimeistään vitosluokasta asti) ja isäni luistimet. Miksi kukaan ei tarkistanut että minulla on sopivan kokoiset luistimet? Tai omat ylipäänsä...
Muistan kuinka ala-asteen lopulla reisiä ja jalkoja paleli kun kävelin kovassa pakkasessa kotiin ohuissa ulkohousuissa. Vasta aikuisena minulle selvisi, millaisia toppahousut ovat.
Muistan kun sain 5.-luokalla kaverin äidin paksuhkosta langasta neulomat lavikkaat. Aiemmin minulla oli ollut vain ohuesta nalle-langasta neulottuja lapasia (päiväkodissa jotakin teddyvuorisia kangasrukkasia). Aikuisena yllätyin, että kaupassa myydään paksuja hanskoja, joissa sormet ei niin helposti palele.
Toppatakki tai muu paksu takki minulla oli, Seppälän alesta ostettu. Tummaa punaista ja valkoista, en oikein tykännyt.
Sain välillä sukulaisten hutiostokenkiä. Välillä niissä hiertyi rakoille nilkka tai jalka kun kävi koulusta kotiin. Yläasteella en suostunut enää sellaisia ottamaan vastaan. Kenkiin piti myös aina ostaa reilusti kasvuvaraa niin ne olivat välillä huonot jalassa ja inhottavat. Kasvuvaraa olisi pitänyt ostaa myös sen jälkeen kun jalan kasvu oli pysähtynyt...
Muistan kun sain joskus ehkä kakkos, kolmosluokalla uudet, varmaan alennuksesta ostetut lenkkarit. Harmaat urheilulenkkarit. Ja ne oli minusta niin rumat, että harmitti pitää .
Tiedän, että ketään ei kiinnosta ja mielestänne ruikuta turhasta. Minulla ei ole itsellä varaa ostaa lapsille mitään tuliteriä tosi vedenpitäviä vaatteita, mutta kuitenkin asiallisia ja lämpimiä. Mietin joskus että mitä äidin päässä on liikkunut. Talousongelmia ei kuitenkaan ole ollut.
Kaikilla ei ole oikeasti ollut varaa ostaa niitä vaatteita ja liikuntavälineitä ja valitettavasti monessa perheessä sitä rahaa on riittänyt päihteisiin. Edelleen lapsia elää samanlaisissa olosuhteissa. Minkä ikäinen olet? Noi vaatteiden ominaisuudet eivät ole aina olleet niin hyviä kuin nykyään. Muistelen että joskus 90-luvun lopulla alkoi tulemaan näitä veden ja tuulen pitäviä ominaisuuksia vaatteisiin ja nämä paranee vuosi vuodelta.