Kyllä on vuokra-asunnon vuokraus monimutkaista ja vaativaa
Olen nyt vuokraamassa asuntoa ensimmäistä kertaa itse. Asunto vuokrataan välitysliikkeen kautta ja nyt sitten tuli sähköpostiin täytettävä lomake huoneiston kunnosta sisäänmuuttaessa. Tähän sitten tulee käydä läpi koko asunto yksityiskohtaisesti ja dokumentoida kirjallisesti ja kuvin kaikki viat ja puutteet. Ja ellei dokumentoi tai jotain jää huomaamatta, niin asunto tai huomaamattomat kohdat oletetaan hyväkuntoisiksi, ilman vikoja ja puutteita. Onko tämä näin tarkka ja vaativa toiminta tavanomaista.
Kommentit (45)
Minulta yritti yksityinen kehnolla alueella vaati 3kk vakuus rahaa yksiöstä, sen lisäksi olisi pitänyt huolehtia uunin pesu, oven kahvojen kunto, edellinen asukas maksoi satoja parkkipaikasta yms. Ihme hommaa, ei tullut muuttoa.
Yksityiseltä vuokraaminen on arpapeliä. Ne on oikeasti hiihtäjiä ja selväjärkiset vuokraajat ovat harvassa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Seurasin vierestä kun poikani dokumentoi kuvin ja tekstein Hekan vuokra-asuntoa. Jokainen kaakelin lohkeama ja vetimen lonksuminen piti merkitä. Ja häkkivarastosta lähtien oli jokaiselle tilalle oma lomake. Ymmärtän, että poismuuttaessa tuo on vuokralaisen takuu mutta kyllähän normi asunnon kuluminen pitää olla ok.
Niin. Siinähän se sitten onkin että ihmisten käsitys ja näkemys siitä, mikä on normaalia kulumista ja sellaiseksi laskettavaa, voi samassa asiassa erota huomattavasti jonkun toisen käsityksestä ja näkemyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on vuokrantantajan hommaa, mutta se on näppärästi sälytetty vuokralaisen harteille. Vuokranantajanhan kuuluu tarkista asunto huolella edellisen vuokralaisen jäljiltä.
No olen sekä vuokranantaja, että vuokralainen.
Asuin itse asunnossa ennen kuin annoin sen vuokralle, enkä ollut huomannut, että yksi sähköpistoke oli lakannut toimimasta jossain vaiheessa. Vuokralainen ilmoitti tästä kun muuttaessa yritti liittää siihen laitetta. Kiinteistöhuolto korjasi heti.
Itse olen ilmoittanut, että kylpyhuoneen kaakeleista osa irtosi kun menin suihkuun ensimmäisen kerran - ilmeisesti edellinen vuokralainen liimannut näön vuoksi. Ja että uuni ei pysy päällä puolta tuntia kauempaa. Nämä korjattiin.
Ja yksi vuokralainen huomasi että yhdessä kaapissa on puoleksi haljennut hylly - ja tämä jäi huomaamatta sekä ostaessa että vuokratessa että aiemmilta vuokralaisilta. Ei tarvinnut, joten pyysin viemään roskiin 10 euron korvausta vastaan.
Asioita joita ei huomaa välttämättä edes asuessa saati tarkistaessa. Mitään kuvia ei ole tarvinnut pyytää.
Tuohan on vuokrantantajan hommaa, mutta se on näppärästi sälytetty vuokralaisen harteille. Vuokranantajanhan kuuluu tarkista asunto huolella edellisen vuokralaisen jäljiltä.