Verkkopankkimaksamisen uudistus
Verkkopankkiin tulee kaikkiin maksutapahtumiin väite, ettei tilinhaltija ja tilinumero ole sama vaikka todellisuudessa on sama. Paljonkohan tämäkin maksu-uudistus on aiheuttanut hämminkiä. Tilinumero sekä maksunsaaja ovat täsmälleen oikeat, niin pankki ilmoittaa, ettei nämä pidä paikkaansa. Pankki saisi ilmoittaa minulle mikä sitten on oikea nimi ja tilinumero. Täydellinen floppi uudistus !
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, ihan hyvä uudistus.
Olisi oikein hyvä uudistus, JOS se toimisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinhän se näyttää toimivan.
Käytän laskujen maksuun valmiiksi tallennettua saajaluetteloa, jossa on tavallisesti maksajan täydellinen nimi. Siinä on oleellista että tilinumero ja viitenumero täsmäävät ennen kuin vahvistaa laskun. Uudistus kyllä vaikuttaa aika kömpelöltä systeemiltä.
Vierailija kirjoitti:
Soita laskuttajalle (numero on laskussa) ja kysy häneltä. On yrityksen eli laskuttajan vastuulla huolehtia, että laskussa on oikea saajan nimi, sama kuin pankkitilin omistajan nimi.
Se ei ole pankin vastuulla, se on laskun lähettäjän vastuulla.
Kannattaa olla huolellinen sen tilinumeron kanssa.
Minä ainakin olen jo itse korjaillut näiden itse tallennettujen maksunsaajien tietoja kun kohdalle tulee. Joskus kun niitä on tallentanut ja siitä nimestä jos puuttuu vaikkapa Oy perästä niin se riittää ilmoituksen tulemiseen. Yksityisten kohdalla kyse on usein siitä että se tunnetun maksunsaajan nimi on vain tallennettu toisin kuin pankki vaatii eli ensin joko etu- tai sukunimi.
Monelle varmasti nyt hämmentävää mutta jatkossa herättää sitten paremmin huomion jos osuu joku huijari kohdalle.
*Pankki saisi ilmoittaa minulle mikä sitten on oikea nimi ja tilinumero.*
kyllä se ilmoittaakin, jos luet sitä ilmoitusta vähän tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aspojen digitalisointi chatboteilla osui kyllä kreivin aikaan, voin kuvitella millaista tuubaa olisi olla puhelinaspassa töissä pankissa nyt kun tuo maksun nimivahvistus tuli voimaan.
Sinne soittelisi päivittäin puoli miljoonaa ärtynyttä eläkeläistä jotka luulevat että heidän järjestelmiinsä on tunkeuduttu tai joku yrittää viedä heidän rahojaan kun nimi ei täsmää.
Pankin kuuluu olla niin valveutunut, että osaa heittää asiakkaalle ne oikeat nimet ja tilinumerot mikäli laskussa olevat ei pankille kelpaa. Se on jumalauta heidän työtään, eli voisivat tehdä jotain muutakin kuin kaupata rahastoja.
Mutta kun se pankki ei tiedä, että kirjoitatko sinä saajakenttään täsmälleen samoin kuin millä nimellä tili on.
Pankin kuuluu olla niin valveutunut, että mikäli pankki on hyväksynyt viimeiset 5 vuotta saman nimen ja tilinumeron eikä tee sitä tänään, pitää pankin ilmoittaa minulle, milloin ovat lopettaneet maksujen välittämisen oikeille tilinhaltijoille ja tilinumeroille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan näin. Se on hyvä, että pankki laittaa asiakkaan herätyskellot soimaan mutta jumalauta ettei hyväksy esimerkiksi yrityksen OIKEAA NIMEÄ JA OIKEAA TILINUMERO voi aiheuttaa tietyille ihmisille helvetinmoista ihmettelyä.
Pointti on että kiinnittää asiaan huomiota. Laskunhan voi maksaa kun tarkistanut, herjaa tai ei.
Juu ei tullut rahoja. Kaksiosainen sukunimi ilman väliviivaa, neljä etunimeä joista toinen ihan virallisesti puhuttelunimi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole järjestelmä herjannut, kun maksan omalle, toisen pankin tilille. Plussaa on, että saan heti palkan tullessa rahat liikkeelle ja lyhennykset maksuun. Hyvä uudistus.
Ihan hyvin ne rahat lähti ennekin liikkeelle ilman tätä uudistustakin. Outo pankki sulla jos nyt alkoi vasta rahat heti liikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei tullut rahoja. Kaksiosainen sukunimi ilman väliviivaa, neljä etunimeä joista toinen ihan virallisesti puhuttelunimi.
Ei pitänytkään kun en sulle ollut laittamassa.
Kävin 5 minuuttia sitten tarkistamassa erään yrityksen KOKO NIMEN, SIIS IHAN KOKO KAIKKI PILKUT, PISTEET JA VÄLILYÖNNIT. Laitoin ne oikein, pankki heittää herjaa, tarkista nimi ja numero. Onhan tuon nyt ihan pelle uudistus, aiheuttaa monelle ikäihmisellekin harmia ja vähän muillekin. Olikohan tämäkään uudistus ihan loppuun asti hiottu mikäli huijareita yritettiin estää pääsemästä apajille.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitus huutaa hoosiannaa pienestäkin asiasta.
Kirjoitat maksun saajaksi: Maija Mehiläinen
Pankin tietojen mukaan tilinhaltija voi olla joku seuraavista:
Maija Mehu Mehiläinen, Mehiläinen Maija Mehu, MAIJA MEHU MEHILÄINEN, MEHILÄINEN MAIJA MEHU.
Eikö riitä että etu- ja sukunimi on oikein? Onko sillä väliä onko toinen nimi unohtunut tai onko nimi kirjoitettu KOKONAAN ISOLLA?
TÄMÄ, JUURI TÄMÄ. Ottaa kyllä nuppiin samanaikaisesti kun Nordean pöytien alta menee miljardeja pestyä rahaa minne sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Aspojen digitalisointi chatboteilla osui kyllä kreivin aikaan, voin kuvitella millaista tuubaa olisi olla puhelinaspassa töissä pankissa nyt kun tuo maksun nimivahvistus tuli voimaan.
Sinne soittelisi päivittäin puoli miljoonaa ärtynyttä eläkeläistä jotka luulevat että heidän järjestelmiinsä on tunkeuduttu tai joku yrittää viedä heidän rahojaan kun nimi ei täsmää.
Olen se ärtynyt eläkeläinen, joka maksaa (hyväksyy) e-laskua verottajalle ja järjestelmä varoittaa moneen kertaan, että tilinumero ja maksun saaja eivät täsmää, voit vielä keskeyttää maksun. Olisiko uudistuksesta pitänyt tehdä etukäteen ilmoitus viranomaisille, jotta olisivat voineet synkronoida tilit ja nimet.
Vierailija kirjoitti:
Kävin 5 minuuttia sitten tarkistamassa erään yrityksen KOKO NIMEN, SIIS IHAN KOKO KAIKKI PILKUT, PISTEET JA VÄLILYÖNNIT. Laitoin ne oikein, pankki heittää herjaa, tarkista nimi ja numero. Onhan tuon nyt ihan pelle uudistus, aiheuttaa monelle ikäihmisellekin harmia ja vähän muillekin. Olikohan tämäkään uudistus ihan loppuun asti hiottu mikäli huijareita yritettiin estää pääsemästä apajille.
Oliko kyseessä S-pankki? Sama kokemus nimittäin. Ei tunnista vaikka on ihan oikein. Ainakin OP toimii järkevämmin, tunnistaa myös lähellä olevan nimen.
Kysyin erään yrityksen tilinhaltijan nimeä, koska pankki niin ohjeistaa, koska tilinhaltijan sekä tilinumeron täytyvät täsmätä, arvatkaa mitä minulle vastattiin, vastattiin nimittäin näin "emme voi kertoa tilinhaltijan nimeä, koska se ei ole pakollinen tieto". Hauskaa eikö totta, laitanko tämän lauseen siihen maksunsaajan sarakkeeseen ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen se ärtynyt eläkeläinen, joka maksaa (hyväksyy) e-laskua verottajalle ja järjestelmä varoittaa moneen kertaan, että tilinumero ja maksun saaja eivät täsmää, voit vielä keskeyttää maksun. Olisiko uudistuksesta pitänyt tehdä etukäteen ilmoitus viranomaisille, jotta olisivat voineet synkronoida tilit ja nimet.
Täysin samaa mieltä. Olen tarkistanut maksunsaajan nimen ja tilinumeron siinä muodossa kuin se minulle on annettu, pankki väittää siitä huolimatta, etteivät korvaa mikäli hyväksyn maksun ja se menee väärälle saajalle, melkoista pelottelua tai jopa ihan käsittämätöntä toimintaa. On kyllä todella susi uudistus, kuten nyt vähän kaikki uudistukset. Jotkut norsunluutornissaan katsovat alas matelevia kansalsia ja ajattelevat peräsuolellaan, että tällainen uudistus olisi hyvä, näyttää kivalta paperilla.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitus huutaa hoosiannaa pienestäkin asiasta.
Kirjoitat maksun saajaksi: Maija Mehiläinen
Pankin tietojen mukaan tilinhaltija voi olla joku seuraavista:
Maija Mehu Mehiläinen, Mehiläinen Maija Mehu, MAIJA MEHU MEHILÄINEN, MEHILÄINEN MAIJA MEHU.
Eikö riitä että etu- ja sukunimi on oikein? Onko sillä väliä onko toinen nimi unohtunut tai onko nimi kirjoitettu KOKONAAN ISOLLA?
Joskus näemmä pitää olla kirjoitettu isolla ohjelman mieliksi. Sysipaska uudistus, jonka piti mukamas tehdä maksaminen turvallisemmaksi. Tämän uudistuksen keksijälle voisi työntää paksun kaktuksen peräsuoleen.
"Hauskinta" tässä on kun maksaa samassa pankissa oleville tileille, jolloin pankki itse on jo vuosikaupalla tarkistanut ja muuttanut saajan nimen omia tietojaan vastaavaksi. Esimerkiksi kun yhdellä yrityksellä on monta tiliä, ja pankki itse on tarkistanut ja muuttanut ne saajat, että tämä tilinumero on "Yritys Oy / Lisätieto 1" ja toinen tilinumero onkin "Yritys Oy / Lisätieto 2". Niin nyt uudistukseen jälkeen pankki herjaa, että tämä saajan nimi, jonka pankki itse muutti vastaamaan saajan nimeä sen omissa tiedoissa, ei vastaakaan saajan nimeä sen omissa tiedoissa.
Kertaakaan ei ole vielä tämmöstä kyselyä tullut, aito sp.