Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko jaksaneet koiranpennun kanssa varttuneemmassa iässä (50+)?

Vierailija
23.10.2025 |

Mulla on ollut aiemmin koiria, nyt useampi vuosi ilman omaa koiraa. Haluaisin vielä ottaa koiran, mutta mietityttää jaksaminen, kun vaihdevuosien takia uni on jo valmiiksi melko huonoa ja välillä on päiviä, että ei jaksaisi oikein mitään (en ole enää työelämässä). Toisaalta oma koira lisäisi varmasti liikuntaa ja ulkoilua ja toisi päiviin rutiinit ja piristystä.

Yritän muistella pentuaikoja aiempien koirien kanssa, mutta niistä on jo niin kauan, etten oikein muista muuta kuin sen rankkuuden ja olin sentään silloin nuori ja suht terve.

Olen katsellut myös aikuisia kodinvaihtajia, mutta sopivaa ei ole ainakaan vielä löytynyt.

Kannattaako suosiolla haudata tämä koirahaave vai mitä mieltä olette?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lyhyt aika ja jos wt ole työelämässä, niin ei tarvitse nukkua aikataulun mukaan.

Joten...

Vai elätkö mieluummin seuraavat vuosikymmenet ilman koiraa?

Kodinvaihtajissa sitten omat puolensa 

Vierailija
2/57 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on lyhyt aika ja jos wt ole työelämässä, niin ei tarvitse nukkua aikataulun mukaan.

Joten...

Vai elätkö mieluummin seuraavat vuosikymmenet ilman koiraa?

Kodinvaihtajissa sitten omat puolensa 

Kun en tahdo edes muistaa kuinka kauan sitä kaikkein rankinta vaihetta kesti.... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toki mietityttää myös eläinlääkärikulut, kun ovat ihan järjettömiä nykyään. Tuttavien koirilla tuntuu koko ajan olevan jotain vaivaa, jonka takia pitää kiikuttaa lääkäriin - on närästystä, allergioita, kiputiloja yms yms. Miten nykykoirat on näin sairaita?

Vierailija
4/57 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankka vaihe kestää vuoden. Helppoa on, jos pääsee pihalle helposti eikä asu missään hissittömän kerrostalon viidennessä kerroksessa.

Vierailija
5/57 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja toki mietityttää myös eläinlääkärikulut, kun ovat ihan järjettömiä nykyään. Tuttavien koirilla tuntuu koko ajan olevan jotain vaivaa, jonka takia pitää kiikuttaa lääkäriin - on närästystä, allergioita, kiputiloja yms yms. Miten nykykoirat on näin sairaita?

Meidän sekarotuinen piski käydään rokottamassa joka kolmas vuosi. Lisäksi ostetaan kesäisin punkkitabletit. Kerran oli kynnessä jotain vikaa, käynti eläinlääkärillä maksoi muistaakseni parisataa euroa (koiran kevytnukutus, kynnenpoisto ja lääkkeet). Muuta eläinlääkärikulua ei ole ollut.

Vierailija
6/57 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pentuaitaus hyvä ratkaisu? Siis jos sinne laittaa pedin ja leluja, niin onko ok jättää sinne vaikka kauppareissun ajaksi ettei tuhoa paikkoja?

Vierailija
7/57 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa tarkalleen mitä rankkuus pitää sisällään? 

Myös koiraa harkitseva

Vierailija
8/57 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt rescue koiraa? 

Vierailija
9/57 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös koiraa harkitseva

Pennut on aika riiviöitä. Myös pitää uhrata paljon aikaa kasvattamiseen ja kouluttamiseen, muuten sen kanssa on ongelmissa myöhemmin. 

Vierailija
10/57 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös koiraa harkitseva

Mulle ainakin sitä, että herättelee yöllä ja yölläkin pitää viedä pissalle, ei ole sisäsiisti, vinkuu ja vaatii koko ajan huomiota, ei osaa vielä kävellä nätisti vaan vetää ja riuhtoo hihnassa, puree ja syö kaikkea mahdollista, koko ajan pitää vahtia mitä tekee ja kieltää ja kouluttaa jatkuvasti.

Vierailija
11/57 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas. Olen kohta 50 v., opiskelen töiden ohella toista tutkintoa yliopistossa ja meinasin vielä vaihtaa alaa ja hankkia hevoselleni varsan ja ratsukouluttaakin sen itse. Ainakin 20 v. vielä aikaa.

Ap hanki se koira jos sellaisen haluat.

Vierailija
12/57 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät kaikki koirat ole "näin sairaita". Kannatta myös vähän katsoa mitä sille syöttää. Ettei tule sitä närästystä.

Minulla oli pitkään kookkaan rodun koira joka yhdeksän vuoden aikana tapaili eläinlääkäriä vain hakeakseen rokotuksen.

Vierailija
13/57 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä jaksoin  mutta naapuri ei jaksanut, en viitsinyt naapuria tapp.... joten myin koiranpennun pois.

Vierailija
14/57 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös koiraa harkitseva

Pennut on aika riiviöitä. Myös pitää uhrata paljon aikaa kasvattamiseen ja kouluttamiseen, muuten sen kanssa on ongelmissa myöhemmin. 

Ei ole ikinä ollut mitään ongelmia vaikka en ole mitään kasvattanut ja kouluttanut muuta kuin luoksetulon ja irtikäskyn. Näillä on pärjätty. Hihnassakin ovat automaattisesti kävelleet nätisti vaikka suurimman osan ajasta ovat irti. Sen takia luoksetulo on aina se ensimmäinen opettettava asia. Kolmas koira menossa näillä opeilla. 

Vierailija
15/57 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jestas. Olen kohta 50 v., opiskelen töiden ohella toista tutkintoa yliopistossa ja meinasin vielä vaihtaa alaa ja hankkia hevoselleni varsan ja ratsukouluttaakin sen itse. Ainakin 20 v. vielä aikaa.

Ap hanki se koira jos sellaisen haluat.

Meillä on erilaisia tilanteita elämässä, toisilla on sairauksia tai hankalat vaihdevuosioireet, toisilla jaksaminen muista syistä huonoa. Onhan se hyvä, että harkitsee tarkkaan ennen noin isoa päätöstä?

Vierailija
16/57 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm, hankin itselleni koiranpennun 60-vuotislahjaksi, vieläpä melko reilun kokoista rotua. Olen työelämässä, mutta pystyn melko paljon tekemään etätöitä ja koiralla on varahoitajia. Pentuaika oli pentuaikaa ja aika monet huonekalut pureskeltiin, mutta oli myös kiva viettää pennun kanssa aikaa, lenkkeillä ja opetella uusia asioita. Nyt koira on 4-vuotias ja fiksu aikuinen kaveri, toivottavasti meillä on vielä paljon yhteisiä vuosia.

Vierailija
17/57 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni on yli 70 vuotias ja otti koiranpennun. Äitini otti pennun yli 60 vuotiaana . Oma koirani on nyt 13 vuotias ja pentuajasta muistan että 10 minuuttia riitti leikkiminen niin nukahti. Toki ulkona oltiin paljon kun oli oma piha. Mutta ei mene kuin viikko pari ja nukkuu jo yönsä, aamulla kainaloon ja ulos pissalle. Paljon helpompi kuin ihmislapset. 

Vierailija
18/57 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa pennut yleensä alkavat nukkumaan yöt siten, etteivät enää herättele? 

Vierailija
19/57 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jo 61 v. ja onhan se todella JO pentue hankkiessa. Koiramme kuoli kesällä, ja uuden kaipuu tulee välillä kovana. Liikunta tekisi hyvää ja olen päivät kotona. Rescue vaihtoehto ei ole mun juttuni. Aika pähkäilyä on, että mitä tässä tekisi? Ei ole oikein onnistunut yhteydet kasvattajiin. Yksi vastasi ehkä myöhemmin, muut ei ollenkaan.

Vierailija
20/57 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös koiraa harkitseva

Uudet hampaat! Joita pitää kokeilla. Ja niistä entisistä naskaleista joita maitohampaiksi kutsutaan, pitää päästä eroon. 

Jk. Puruluita on saatavissa jokaiseen kitavärkkiin sopivaa kokoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi